Vad kan man ha i ryggsäcken som tyngd?

Som rubriken skvallrar om så är min fråga helt enkelt vad kan jag stoppa i säcken för att få tyngd vid träning av löpning och vandring.

Som det är nu tränar jag med dels en 30 liters Haglöfs Climber av äldre modell och en Haglöfs Alaska vid vandring. Som tyngd har jag använt 1.5 liters PET flaskorn fyllda med vatten men de är svåra att få på plats.
Så om någon har något annat bra tips på vikter så dela gärna med dig
 
Saftdunk + sand

Saftdunk på 3-5 liter med vatten. Vill du fortfarande ha något billigt men med större tyngd så använd sand i lämpig falska eller dunk.

Per Brune
 
Sand givetvis. Fyll nedre delen av säcken med något lätt, typ en kudde eller två, så att vikten kommer upp en bit. Sedan sandpåsar. Vill du inte gå ut och gräva så gå på närmaste ICA och köp ett par påsar kattsand.
 
Hej,
Jag använder:
Vid löpning, ett par stora böcker inlindade i kläder, handdukar mm.
När jag vill ha mer vikt, vanliga "skivstångsvikter".Om man har tur kan man hitta en platt sten i lagom storlek istället för en vikt.


Fördelen med platt "ballast" är att jag får vikten nära ryggen och därmed sitter säcken fast bättre. Resterande utrymme fyller jag med kläder/handdukar.
(Fast jag ska nog testa sand som extravikt, låter som en bra idé)

/M
 
Ris - och när man sen blir trött så är det bara att hala fram trangian :) Nej, allvarligt talat, det _är_ superbra med rispåsar. Man kan också stoppa ned ett gammalt klätterrep, det väger rätt bra det också.
 
Har provat lite allt möjligt. Provade böcker insvepta i kläder, men det funkar inte så bra. Blir lite klupigt. Vattendunkar eller vattenflaskor funkar bättre. Du lägger tröjor eller handukar runt så att du får en jämn yta. Gör också att sakerna sitter fast ordentligt.

Sand funkar egentligen bäst. Dock hände det mig en gång att sandpåsen gick sönder. Mindre kul, men det händer i praktiken aldrig.

Vatten tycket jag funkar bäst eftersom man lätt kan reglera vikten genom att ta bort en flaska eller lägga till en.

/
 
Använd BILLIG barlast

Av egen erfarenhet vet jag att billig barlast typ sand eller vatten definitivt är att föredra.

Exempel ur verkligheten:
Löpträning med ryggsäck fylld med hantelvikter; stukade foten 13km från hemmet. Jag garanterar att det inte var kul att släpa hem de vikterna då.
Hade jag denna gång haft vattenflaskor eller sand hade jag helt enkelt dumpat barlasten.

Alltså billig eller gratis barlast är definitivt att föredra.
Exempel på sådan barlast kan sommartid vara vatten eller sand ur någon närbelägen sandlåda.
Vintertid kan även grus som används vid halkbekämpning vara lämpligt då sanden lätt fryser ihop till klumpar om den är minsta fuktig, att vatten är olämpligt vintertid behöver knappast någon närmare förklaring...

/
Erik
 
Olika för olika träning!

Hej

Vid löpträning kör jag normalt gamla tidningar och telefonkataloger i en plastpåse (aktas för regn!) närmast ryggen, blir platt och går att bygga på höjden (risken är ofta att all vikt hasar ned i botten). Utanpå detta PET-flaskor inlindade i gamla filtar, samt en gammal, billig, tjock fleecetröja på 6(!) hg. Värmer dessutom bra om nåt skulle hända. Se till att packa nära ryggen och på höjden.

För vandring brukar jag köra PET-flaskor med vatten inlindade i tyg/filtar upp till 20 kg, och ovanför detta fyller jag på med hantelvikter inlindade i tyg. Håller med ovanstående om att hantelvikter är lite dyrt om man skulle tvingas lämna dem (fast de borde inte vara svåra att dölja?), men problemet med PET-flaskor, sand- eller vattenfyllda, är att de kräver någon förvaringsplats i hemmet. Mer än en gång har folk frågat mig varför jag har ett tiotal PET-flaskor med klar vätska i stående på golvet...

Tricket med hantelvikter är att linda in dem väl. Träffade en gång två trötta killar i ett löpspår som jag hört på flera hundra meters håll pga klirrande hantelvikter, troligen tränade de lydigt inför lumpen.

/A.
 
Barlast

Vatten och sand Sr billiga och bra. Fsr ramsScken sÎ kan en stÎlplÎt vara bra, se bara till att fÎ hÎl i alla fyra hsrnen sÎ att du kan fSsta den mot ramen med slangklSmmor. 12 mm fartygsplÎt Sr utmSrkt, en eller tvÎ skivor. En kamrat till mig ksrde med en ekdsrr i ett par Îr. Som barlast har jag Sven brukat blytackor, bscker samt utkvitterat massivt murtegel. Vatten Sr utmSrkt dÎ det kan drickas och hSllas ut mm.

God tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2004-01-14 kl 09:19]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.