vad kan man utläsa i procent av maxpuls

en liten undran om det här med maxpuls och arbetspulsen, i förhållande till den.

vad kan man utläsa och dra för slutsatser om man under 30min löpning har en snitt-puls som ligger på 95% av maxpulsen?
 
Grattis till någon insikt

Minst två olika saker: Löpningen låg nära maxarbete. Kondisen är kass....I det förra fallet gå på krogen i det senare fallet massvis med mera träning, kanske gå raskt och kolla pulsen under den belastningen....
Men själv vet du säkert vad som är sant....
Tipps träningstillfällena bör vara över 45 minuter vardera....
 
Minst två olika saker: Löpningen låg nära maxarbete. Kondisen är kass....I det förra fallet gå på krogen i det senare fallet massvis med mera träning, kanske gå raskt och kolla pulsen under den belastningen....
Men själv vet du säkert vad som är sant....
Tipps träningstillfällena bör vara över 45 minuter vardera....

nej jag har afaktiskt ingen koll, det här är ganska nytt för mig, hade dock fått för mig att ju närmre maxpulsen man kunde ligga desto bättre kondis hade man, men det går alltså inte att göra en sådan koppling..?
 
Olika slags kondis.
Nära max och korttidsbelastning. T ex sprintrar 10-400m
Låg puls och uthållig, tex maraton eller Wasaloppet etc, egna ofavoriten var 100km loppen (utan cykel). Men även att cykla i över 25 km/h på landsväg i timmar, minimum 50 km.
Jag vet ju inget om ditt kondisläge men hur långt springer du på 12 minuter, d vs en vanlig Coopertest. Du skall springa så fort du kan och hålla tempot i tolv minuter, görs lättast på en 400m rundbana. Det säger en del om din kondis, steptest gå upp och ner på bänk så fort du orkar i 12 minuter, hur många lyft kom du upp i? Som 3e uppgift löp milen på terrängbana så fort du någonsin kan, tiden och pulsen 3 och 6 minuter efter det du gått i mål. Sammantaget säger de här 3 övingarna en del om din kondis men framför allt mest om du har pannben eller inte.
Riktiga kondistest som att gå och bära länge, d v s det vi gör innebär ju att vi helst skall orka se och vara mänskliga under vägen och när vi kommer till dagens mål men framför allt att vi kan repetera i morgon. Spridningen är stor och alla som går lagom långt och har hus och mat med sig bär tillräckligt. Har de roligt och gör om det har de rätt attityd. Och det är alltings morot.....Lycka till!
 
Väldigt basic: Springer du fort så har du hög puls, springer du sakta så har du lägre puls. Vill du ha någon användning av din pulsmätare så ta reda på din maxpuls och bestäm dig för om du vill träna aerobiskt eller inte. Detta styr du genom att anpassa hastigheten så att pulsen ligger i viss relation till din maxpuls.

Resultatet är i allra högsta grad individuellt och bara intressant för dig själv i din strävan att må bättre, eller eventuellt springa fortare och längre.

Väldigt obasic: Googla på Maffetone.

Lycka till, springa är kul!:)
 
Hur har du mätt upp din maxpuls, 95% låter lite väl högt för 30 minuter?

Jag ligger på samma nivåer. Visserligen har jag inte helmaxat för att hitta exakt maxpuls, men tillräckligt för att jag ska anta att jag faktiskt ligger betydligt över 90% under t ex de knappa 35 minuter som åttan tar. Nu har jag inte uppdaterat pulsklockan till min aktuella vilopuls (den lär ju ha sjunkit eftersom jag tränat rätt mycket), men gjorde jag det så skulle ju klockan visa ännu högre relativ belastning.

Jag är ingen elitlöpare, men min höga puls beror inte på dålig kondis :) Vissa verkar ligga högt, helt enkelt.

En möjlig förklaring vore att min maxpuls är mycket högre än de 196 eller liknande som jag gissat genom test m m. Är min verkliga maxpuls t ex 210 så ligger jag inte på 95%. Men kan maxpulsen diffa så mycket från vad man lyckas testa fram? Jag gjorde ett test för ett par år sedan och kom upp i 194 innan jag kroknade, det kändes helt orimligt att nå mer än ett par tre slag högre. Jag är nu 28 år gammal.

Förtydligande av rörigt inlägg: det verkar som om jag inte blir så trött på t ex 95% som andra blir, eller med andra ord: jag verkar nå 95% vid lägre ansträngning än andra.
 
Vad man har för maxpuls är olika beroende på vilken aktivitet man sysslar med, men i princip så är vältränade löpare mer effektiva i löpning och därmed kan de ha en lägre maxpuls i löpning än i något annat mer ovant med t ex armarna belastade. Däremot så kan träning i sig innebära att maxpulsen sjunker långsammare med åldern än för otränade, tränade får en bättre marginal innan de slår i taket.
1) Man måste mäta upp sin maxpuls i den aktivitet man vill testa. Den kan variera mycket mellan olika individer och men kan alltså inte gå på ålder eller tabeller.

Konditionsträning är effektivast vid 85-95% av maxpuls.
2) Därför rekommenderas att man för konditionsträning försöker ligga på den nivån. Kondition är träning av hjärta, lungor, blodcirkulation och syreupptag.

Mjölksyra produceras snabbare än man bryter ned den vid 75-85% av maxpuls. man får alltså mjölksyra i musklerna över ca 80% av maxpuls. Även mjölksyratröskeln kan mätas med blodprover, för ett specifikt arbete.
3) För att orka springa längre sträcka tränas uthållighet på ca 70-80% av maxpuls. Detta är mer grenspecifik träning, t ex löpning med effekt på muskulatur, hålfasthet i senor, skelett och muskler samt löpteknik/löpekonomi.

Att springa 30 minuter med mjölksyra är det få som klarar med effektiv löpning (hastighet) samtidigt.
4) Därför tränas ofta kondition som intervaller där man springer i 15/30/60 sek eller 2-6minuter per intervall på så nära maxpuls man kan. Vilar med långsammare löpning mellan intervallerna kortare tider. Detta kan ju även ske naturligt på en löpslinga där man tar i lite mer, och sedan lungare, i perioder. Backträning mm är motsvarande intervaller.

Därav är det kanske inte så vanligt att man ligger över 90% (och än mindre 95% i snitt) på 30 minuter.
5) Men mycket beror förstås på hur man har mätt upp och angett sin maxpuls, samt vilken typ av träning man önskar åstadkomma, kondition eller uthållighet (eller rent av snabbhet och styrka eller löpskolning).

Man blir bra på det man tränar på!
 
Spikbjörn: det maxpulstest jag gjorde gjorde jag genom löpning, och det är löpning jag syftar på med mina procentangivelser. Nu råkade jag komma ganska nära det som ges av en vanlig formel, nämligen 220 minus åldern, men det ser jag mer som ett sammanträffande för just mig.

Jag springer de facto 30 min på över 90%, uppåt 95% av min maxpuls.

Jag skulle väldigt gärna göra mjölksyratest mm för att förstå varför jag verkar ha högre belastning än andra utan att bli tröttare eller springa snabbare. Springer jag på 75% blir det oerhört tråkigt.
 
Tja, variationerna mellan individer kan vara stora, så man måste nog mäta på ett standardiserat sätt för att ha någon användning av siffrorna, samt egentligen bara använda svaren för att se hur man själv utvecklas. Det finns inget facit att jämföra med, vill man vet hur det står till i förhållade till andra så får man tävla på tid och den som springer snabbast/längst har då bäst värde. Beep-test och Coopertest mäter ju på de parametrarna.

T ex så bör man nog göra ett maxpulstest som är färskt, och med någon som kan hjälpa till så att man får vettiga värden, eller kolla noga innan och göra det med samma klocka som man sedan mäter pulsen med under träning.
Skall man tala om puls under ett löppass så skall det nog vara en kontinuerlig mätning med pulsklocka.

Maxpuls brukar ofta definieras som
vilopuls plus differensen till maxpuls
procentalet räknas då
vilopuls plus procent av differensen till maxpuls. te x
vilopuls 50 plus skillnaden 150 (till maxpuls) ger maxpuls 200.
90% av maxpuls 200 blir då 185
vilopuls 50 plus 90% av 150 (alltså 135) ger puls 185

Men det viktiga är ju att man själv via pulsen kan identifiera sin aktuella nivå (jämföra med tidigare pass om pulsen är högre eller lägre) inte de nominella siffrorna eller procenten.
 
Ja, jag kör med pulsklocka, något annat fungerar väl inte.

Jag kanske kommer ihåg att testa vilopulsen imorgon. Spännande att se om den gått ner något sedan sist jag kollade.
 
Förr i tiden passade man på att kolla pulsen direkt efter intervallen/passet. räkna 15 sek, multiplicera med 4 och man fick den. det är tillräckligt för att veta att man ligger på tillräcklig nivå (om man inte känner sig trött kan man ju ta i lite till nästa intervall.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.