har jag löparknä?

Jag har efter att ha sprungit Lidingöloppet (nästan två månader sedan) fått en skadeliknande värk på utsidan/kanten, lite bakom höger knä varje gång jag löptränar. Jag har aldrig haft liknande problem tidigare. Det är andra gången jag springer loppet och sist så hade jag inga problem alls efteråt. Jag har hört talas om löparknä men jag är inte säker på om det är det jag har. Jag känner ingen annan som har det så jag kan inte fråga. Jag har gjort några stretchövningar som jag hört ska hjälpa men utan resultat. Nu en och en halv månad efter loppet så har värken avtagit men den återkommer svagt och irriterande under varje löppass. Och jag känner av det dagen efter ett pass när jag går ner för trappor, inte upp. Jag har sprungit i andra skor också men det gjorde ont ändå så skorna är det nog ingen fel på. Precis efter ett pass har jag en ömmande värk när jag böjer och stäcker ut benet upprepade gånger. Är det någon som kan upplysa mig om vad det kan röra sig om för skada så att jag kan ta och behandla det på rätt sätt? Måste tillägga att jag vilade två veckor efter loppet, och sedan två veckor efter första känningen, och sedan två veckor till. Det har blivit bättre av vilandet men nu känns det som om det inte blir bättre än såhär.
Om jag nu har löparknä. HUR blir jag av med det snabbast möjligt? Jag mår psykiskt väldigt dåligt av det här.
 
Stretch är det som gäller

Om det är löparknä så kan du bli av med detta gnm. stretching. Jag gick med löparknä i ca 2 mån och fick voltaren och massa annat av olika läkare.

Sedan gick jag till en sport- och idrottsläkare som på 2 min konstaterade löparknä. Fick komma in till sjukgymnast som visade en djävulsk stretchövning i vilken jag höll på att dö. Körde denna 1 gång om dan och efter 2 v. var jag helt symptonfri.

Återkommer med bild på denna övning.

I efterhand får jag känningar då jag stretchat dåligt.

Läs denna artikel (tills Utsidan fått upp material) för att få mer info:

http://www.sct.nu/traning/tips/itb/itbartikel.htm

Hav förtröstan!

David - Utsidan
 
Lidingöloppet ger löparknä

Jag fick också löparknä när jag sprang Lidingöloppet 1991. Jag förstod inte heller vad som var fel, utan blev bara oerhört frustrerad. Jag kunde inte springa på fyra månader efter loppet, och till slut gick jag till en idrottsläkare som direkt kunde tala om vad det var för skada. Sedan blev det stretching flera gånger om dagen, och efter ett tag kunde jag börja springa igen.

Löparknä (eller ITB som det också kallas) kan vara en sak som man får dras med länge. Det tog mig nästan fem år att bli av med det i mitt vänsterknä. Under långa perioder var det helt bra, men ibland fick jag återfall, t ex efter längre expeditioner när jag hade stretchat dåligt. Lagom tills det blev bra i vänsterknät kom samma sak i högerknät. Nu har jag haft det från och till i 4-5 år, så det är väl dags för det att gå över nu.

Det verkar vara så att vissa människor har anlag för att få löparknä, medan vissa kan springa hur mycket som helst utan att stretcha, och ändå aldrig få det. Vissa som får ITB kan strecha bort det snabbt och lätt, vissa blir aldrig av med det. Det är bara att hoppas att man tillhör rätt grupp...

MVH

Peter Ask
 
Ja, det låter som det skulle kunna vara löparknä som du har.
Löparknä är en sena (muskel) som är stram, så att senan ligger emot skelletet och skaver där uppstår det alltså en inflammation.

Att lidingöloppet i sig skulle ensam var boven i dramat, vill inte jag påstå. Det är bara erkänna att man slarvat med stretchingen. Men lidingöbanans småkuperande sträckning kan vara den utlösande faktorn. Själv har jag haft löparknä ett par-tre ggr, så jag vet vad jag talar om.

Stretching är den bästa åtgärden, man ska alltså stretcha utsidan av låret. För att påskynda rehabiliteringen kan man göra lite egen massage, för att mjuka upp området.
Det kan också vara som så att denna strama senan kan beror på att man har fel fotisättning eller är stram i ryggen, då gäller det att komma till rätta med dessa problem också så att inte löparknäet återkommer.

När du kommit en liten bit in i rehabiliteringen, kan du börja återuppta löpningen på en flack bana. Undvik att springa i backar uppför som nerför, då detta "sliter hårt" på senan. Stanna upp och gå i backarna! sluta också, med passet, så fort du får en känning i knäet, och vila någon dag från löpningen.
 
Löparknä????

Jag har gått i tre år med ett dåligt knä, alla läkare jag har besökt säger att det kommer att gå över om jag vilar/stretchar. Men detta hjälpte inte mig. Nu var jag hos en läkare för en månad sedan och han sa att jag troligt vis har en skadad slemsäck.

Efter ett träningspass så får jag en svullnad på utsidan av knävecket som gör att jag inte kan sträcka ut benet, och det gör mycket ont (håller i sig i ca 1-2 dagar). Det är så att det finns en slämsäck i knät och på mig så läcker den och skapar en öm yta. Vet inte om det är så i ditt fall, men detta är en väldigt ovanlig åkomma. Du kanske har fel på minisken i knät?

Det man kan göra för att åtgärda detta är att vila och när det inte fungerar är det en operation som gäller.

Det bästa är att du går till en läkare (idrottsläkare) och får hjälp.

Hoppas att du blir bättre snart.

*Ulrika*
 
vulkanskydd

jag har också haft mina duster m löparknä. En sak som har hjälpt mig mkt är ett värmeskydd för knät (typ vulkan). Det gjorde att jag kunda komma igång m lätt träning->effektivare stretching, ökad cirkulation osv
 
Försök till beskrivning

1. Strechövningen är smärtsam.
2. Lägg dig med halva kroppen på köksbordet.
3. det benet som du har ont i skall ligga på bordet (låt säga vänster ben)
4. Det andra benets fot (höger) skall du sätta ner så långt fram på golvet som möjligt (ungefär i en vertikallinje från huvudet eller längre fram)
5. ta nu tag i vänsterfoten och böj det mot rumpan (Ett bra tips är använda ett skärp som du sätter runt foten och drar det över rumpa och rygg över mot höger axel. Detta gör det enklare att hålla ner höften och att kunna koncentrera dig på att få en bra strech)
6. Se till att vänsterhöft ligger kvar i bordet (det är lätt att den lyfts)
7. Nu spänner det förmodligen rejält och ev krampkänningar är inte otroligt.
8. Se till att högerfoten INTE glider bak (lätt hänt)
9. Vad som är viktigt är att få till sträckning i "rätt" muskel. Om man tänker sig din kropp uppifrån på bordet så vill du skapa en båge från vänster böjda knä, via höften, höger axel. Detta eftersom man vill ha sträckning över längs med utsidan av vänster ben.
10. Håll i 60 sek när du fått kontroll.
11. Gör detta för andra benet.
12. Repetera 3 ggr per ben, varje dag i ett par veckor. Detta borde göra nytta. Iallafall blir du bra strechad.
13. I början blir det mest benmuskeln (quadriceps) som smärtar. Efter ett tag så blir denna längre och övningen enklare att genomföra rätt.

David (som inte är sjukgymnast eller liknande) - Utsidan


Hälsningar
David
 
Stretcg

En lite enklare stretchövning att klara på egen hand är att stå med bakre benet (som ska stretchas) korsat bakom det andra benet. Försök att "sikta" med höften snett framåt och böj överkroppen lätt åt andra sidan, så att kroppen blir en liten båge. Det kan vara knepigt i början att få det att ta, men leta med höften i olika riktningar för att få sträck. Det ska kännas på utsidan av låret. Kan också vara bra att veta att muskeln du försöker komma åt sitter fast i höftbenet, har en liten muskelbuk vid höften och går sedan över i ett senstråk på utsidan av låret som fäster nedanför knät på utsidan. Vi planerar att så småningom lägga ut en artikel om stretching med bra bilder, det är ju rätt svårt att förklara övningar i skrift!
Anna - utsidan.
 
just det, Anna...

Annas beskrivning var precis den övning jag syftade på som återfinns i Malin Ewerlöws bok...

Testade den för första gången idag och det tar ett tag innan man känner att man drar rätt.

på forumet på http://www.marathon.se så kan man ju säkert hitta liknande frågor (och svar)

MVH Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adventure_transport Jag har konstig löpstil... Träning och hälsa 7
robbieboy har jag svaga leder? Träning och hälsa 7
veni Någon som har tips hur man blir av med piriformis besvär? Träning och hälsa 10
camoscio armstyrka för den som inte redan har? Träning och hälsa 74
flanell någon som har erf av "ihopsäckat fotvalv" Träning och hälsa 4
Surjamten Vem har bäst kondis? Träning och hälsa 21
bjornlilja Värk baksida lår när jag sitter (tips på duktig person?) Träning och hälsa 10
sinom Tränar jag rätt? Träning och hälsa 3
stea Hur tränar jag ryggen Träning och hälsa 26
Golfvandrare Onda ryggmuskler när jag bär.. Träning och hälsa 14
Polarnatt Får jag äta chips? ;) Träning och hälsa 15
Polarnatt Varför är jag så stel? Träning och hälsa 2
Glännman Starkare underarmar och händer med fjädrar, gör jag rätt ? Träning och hälsa 5
vonheden Strålar i ryggen när jag springer Träning och hälsa 2
Onedge 5v - hur ska jag träna? Träning och hälsa 18
Jonas P Hur övertalar jag kroppen att träna mer? Träning och hälsa 14
Adventure-Cilla Hjälp jag är övertränad!!!... Träning och hälsa 4
fastik Hur mycket ska jag träna?? Träning och hälsa 5
Roypeter ont/trött i ryggen när jag springer! Träning och hälsa 4
Kris Hur får jag upp farten? Träning och hälsa 11
johan1234 ont i nacken/axlar när jag bär ryggsäck? Träning och hälsa 1
ohne Löparknä och hur man blir av med det Träning och hälsa 12
nils-jerker Problem med knäsena(löparknä) Träning och hälsa 22
Gaion Löparknä...ännu en gång. Träning och hälsa 15
Nalta_eljest Löparknä Träning och hälsa 10
srpp Löparknä Träning och hälsa 26

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...