Löparknä

Jag har troligen drabbats av löparknä. Vad kan jag göra åt det? Hur stretchar jag rätt, för att motverka löparknä?

Tacksam för svar!
 
Saxat fårn nätet:

"Det finns inga röntgen- eller andra laboratorieundersökningar som kan påvisa löparknä. Behandlingen av åkomman består främst av avlastning, vilket ofta betyder att man får sluta springa i kuperad terräng eller generellt minska mängden belastad träning i 4-6 veckor.

Vissa anser att det kan ha betydelse att förkorta löpstegets längd, men det har aldrig bevisats i undersökningar.

Vid irritationstillstånd kan antiinflammatorisk medicin ofta hjälpa i kombination med träningsminskning. Man har även försökt med inlägg i skorna.
"

Titta här: http://www4.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=8173
 
Vi har snackat löparknä en hel del här på forumet under våren. Sök upp tråden / trådarna i "Sök i forum" här till vänster genom att söka på "löparknä".

/ G
 
Googla

En sökning i Google på "löparknä" gav 354 träffar, ett tips är att du kollar där. Som sagt, ämnet har stötts och blötts många gånger förut...
 
Nalta_eljest; sa:
Jag har troligen drabbats av löparknä. Vad kan jag göra åt det? Hur stretchar jag rätt, för att motverka löparknä?

Tacksam för svar!

Jag hade problem med löparknä i höstas och kunde inte bli av med det trots sjukgymnast och mycket stretching. Men sedan tog jag kontakt med en naprapat som visste direkt vad felet var:

Det finns en slemsäck på utsidan av knät som har uppgiften att skydda senan från att nöta mot benet. Denna slemsäck blir irriterad när senan blir för kort och sväller = smärta. Slemsäcken har en backventil så när den väl har svällt upp kan den inte tömma sig själv.

Det han gjorde var att med hjälp av akupunkturnålar punktera slemsäcken och tömma den på vätska.

Innan jag gick till honom så kunde jag inte springa mer än 40 minuter innan jag fick stanna pga smärtan, men efter behandlingen har jag inte haft några som helst problem och kan träna som vanligt....

lite mer om löparknä och slemsäck:
http://www.sct.nu/traning/traningslara/itb/itbartikel.htm

/Kalle

itb2.jpg

itb3.gif

[Ändrat av Kalle_Simm 2004-06-20 kl 14:29]
 
Bra inlägg med bilder och allt! Jag åkte på löparknä för 2 samt 3 år sedan och var andra gången hos en idrottsläkare som gav mig en del råd och har inte haft problem sen dess. Jag fick förklaringen att senan på utsidan knät var irriterad/inflammerad, men inte direkt beroende på slemsäcken, utan p g a monotona rörelser. Rådet jag fick var framför allt att sluta springa på asfalt eftersom belastningen och rörelsen på senan då blir likadan varje steg. Faktiskt sa han, i motsats till tidigare inlägg, att bästa underlaget var helt obanad terräng eftersom fotnedsättningen då blir väldigt varierad. Givetvis kan man då dra på sig andra skador, så det kanske inte passar alla. Dessutom bytte jag skor plus att han sa att styrketräning och inpassade skoinlägg kan hjälpa om det inte gick över. Men en ordentligt vila på ett antal veckor eller ett par månader är ett måste. Du vill ju inte börja för tidigt och dra upp skadan igen.

Lycka till!
 
VILA!!!!!!

Jag har haft löparkna två gånger och börjar nu bli bra från det sista gången. Det jag har lärt mig av den här sortens skada är mycket tydligt: TOTAL VILA!! Åtminstone under 4-5 veckor. Jag gjorde ett klassiskt misstag, vilket säkert många andra också gjort; Jag började träna för snabbt. Detta gör att man retar upp skadan igen och får börja om från början....
Denna skada känns ju inte när man går, så man kan tro att man är läkt, men så är offtast inte fallet. Det var nu snart över ett halvår sedan jag fick skadan och vågar fortfarande inte springa på ett hårt underlag eftersom det bara var 2 månader sedan sist jag kände av knät. Jag ville så fort som möjligt komma igång och och var ute för tidigt och retade upp skadan, gång på gång. Tillslut gav jag mig f**an på att bli bra, slutade helt att träna och ställde in mig mentalt på nästa sesong.

Mitt Tipps: Total vila för benen i 4-5 veckor. Första 1-2 veckorna utan stretching. Börja därefter göra kända stretchings övningar. (Jag fick en känsla av att även stretching irriterade knät och jag kände mer efter stretchingen, så vänte till skadan lagt sig lite) Vänta överdrivet länge innan någon träning påbörjas. Det första träningen skall vara " icke stötigt" för knäna. Gång och cyckling är ok, men inte för hård anstängning. Den första löpningen skall ske i obanad terräng. Fortsätt spring i skogen (typ orientering) de närmaste månaderna innan man försiktigt provar hårdare, jämnare underlag.

I övrigt så tror jag att ungre människor (15-25år) skall undvika hårda underlag för att inte bli skadad. Tror att det krävs många års löpning för att senor och leder skall vänja sig vid den typen av belastning som hårt underlag ger. Att springa ett marathon som ung måste vara som att spela rysk-rolett med sina leder!!

Detta är endast mina egna åsikter och slutsatser och kan inte anses som ett "profisionellt" uttalande. Men min erfarenhet om detta har med tiden blivit stor...

KÖR HÅRT LUNGNARE!!!
 
Alternativ träningsform...

Jag har också gjort en totalt idiotisk grej nu... jag trodde jag blivit bra från löparknäet och hade läst någonstans att det funkar bra att gå. Jag hade sedan länge inplanerat en fjälltur till nu för en vecka sedan. Jag kände mig helt frisk i knäet och tänkte att det funkar nog att gå med det. Att gå med 25 kilo under några mil är alltså INTE att rekommendera. Det borde jag ju kunnat lista ut med ars*et och en krita. Men man vill ju så gärna ut.

Denna resa slutade med helikoptertur för 700 spänn, men kunde gått värre. Mitt knä pajade totalt efter ca 3 mils vandring.

Så nu blir det mycket lugnt!

Problemet är ju bara att man vill hålla uppe konditionen. Så jag måste hitta en alternativ träningsform. Jag har funderat på mountainbike, simning och rullskidor/inlines. Simning borde väl funka, men kostar pengar. Någon som vet hur väl de övriga alternativen kan funka, eller om ni har tips på nån annan bra träningsform.
 
Inlines

Hej Mattias,jag har tidigare haft en del problem med knäna och har därför gått över till inlines med stavar
åker nu 5-10 mil i veckan och känner ingenting i knäna dessutom så har ryggen/nacken blivit mycket bättre trolige på grund av stakningen,träningsmässigt så är nog löpningen jobbigare men pinnar man på så är det inga problem att ligga mellan 150-170 i puls,Lycka till/ Björn
 
Löparknä är inget man vill ha.

Hej!
Drabbades av löpaknä för något år sedan. Gick med det väldigt länge p g a ett flertalet felaktiga diagnoser, till och med en diagnos på Engelska sjukan. ???? Då bestämde jag mig att nu räcker det med doktorer fick göra något själv istället. Jag kunde knappt gå över golvet till slut. Detta har inte orsakats av löpning. Jag är dansare, dansade 4-5 timmar i veckan. I skor som är avsedda för dans men med dåligt stöd i hålfoten.

Läste på nätet om löparknä! Massa träffar och många bra sidor. Jag gick till den lokala sporthandlaren och köpte ilägg till skorna. Det finns speciella ilägg som är anpassade för just löparknän. De gör att foten tippas utåt s a s. Efter ca en vecka var jag bra mycket bättre. Jag dansade ungefär som vanlig under denna tid. Erkänner att jag borde varit i mera stilla, men ingen kunde ta mina dansklasser så...

När våren kom köpte jag mig en cykel och det har gjort susen. Måste däremot cykla minst var 3:e dag för att vara symptomfri. Och det viktigaste av allt....

Stretcha ordentligt. När musklerna fortfarande är varma. Stretcha mycket och länge. Det funkade för mig.

Önskar dig lycka till för löparknä vill ingen ha.
 
Tackar

För alla bra inlägg. Jag har nu varit till läkare och sjukgymnast och fått pronaxen och lärt mig några stretchövningar.

Svårt att säga om det blir bättre dock.

Just nu försöker jag prova ut alternativa träningsmetoder.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.