Problem med knäsena(löparknä)

Har i höst besvärats med smärta i yttre knäsenan på vänsterben. Smärtan kom efter löpning några gånger upp och ner för en brantbacke. Hade tidigare i våras liknande problem i högerben men då endast smärta vid längre löpning. Har försökt att vila för att slippa besvären men dom återkom hela tiden på samma sätt.
Smärtan fanns kvar flera dagar efter tex. löpning på ca 8km. Gällande andra aktiviteter så som innebandy och cykling har besvären inte funnits.

För cirka en vecka sedan provade jag ett liniment.
Efter två behandlingar med detta liniment är alla besvären borta. Har sprungit milen några gånger denna veckan och känner absolut inga smärtor i benet.

Det var min brors flickvän som hade hört att t.ex. Göran Kropp brukade använda liniment för hästar vid besvär under sina expeditioner.
Linimentet som jag testade:
"Produkt // Utvärtes // Racing Liniment för häst
Är uppbyggd av eteriska oljor som arbetar med det perfekt balanserade Ph som är brukbart på hästkroppens alla delar. Racing Liniment är en mycket populär allround lotion som är lättanvänd över hela hästens kropp.
Racing Lotion har en extremt kylande effekt med omedelbar verkan och är dessutom antiseptisk"

Jag har åter funnit glädjen att springa igen!

//Nils
 
Låter som en riktig hästkur! :) (sorry, men någon måste axla Arne Hegerfors mantel)

Det verkar riktigt intressant. Jag har tidigare besvärats av löparknä, men lyckats strecha bort det. Har dock känningar ibland och kan inte springa så mycket som jag egentligen skulle vilja. Detta även beroende på vissa problem med benhinnorna.

Men allting som skulle kunna råda bot på de ständigt närvarande löparskadorna är välkommet, så var köper man produkten? Veterinären?
 
Linnex

Jag har haft samma besvär. I våras när det var som värst,så kunde jag bara jogga två kilometer,sedan började det göra så ont så att jag fick vända om och halta hem. Var hos kiropraktorn som sade att det var senan i knät som orsakade smärtan. Han visade mig hur jag skulle göra daglig stretchning,och sedan jag kör med det varje dag så har jag blivit bra igen.

Nu kan jag jogga 7-8 kilometer innan det börjar kännas i knät. Jag köpte ett smärtstillande liniment som heter Linnex. Det är avsett för människor.Innan löpturen stryker jag på Linnex på knät,som är smärtlindrande och muskeluppvärmande. Stretchning och liniment är lösningen på problemet,helt klart.

/David
 
Mina löparproblem började som sagt med löparknä, vilket jag strechade bort, men nu plågas jag av återkommande benhinneproblem. Här hjälper strechning av vadens nederdel lite grann, men det är inte lika effektivt som strechning i fallet med löparknä.

Finns det någon motsv mirakelkur mot benhinneproblem?
 
tjonsson; sa:
Mina löparproblem började som sagt med löparknä, vilket jag strechade bort, men nu plågas jag av återkommande benhinneproblem. Här hjälper strechning av vadens nederdel lite grann, men det är inte lika effektivt som strechning i fallet med löparknä.

Finns det någon motsv mirakelkur mot benhinneproblem?

http://www.kliniken.nu står följande som vanliga orsaker till benhinneinflammation:

• Intensiv hopp, - löpträning.
• Felaktig löpteknik.
• Fotvalvens uppbyggnad, fotfelställningar.
• Ändrad eller felaktig skotyp.
• Byte av underlag (inomhus-utomhus, gräs-grus).
• Hårt underlag.

Stämmer något på dig? :)
 
millimeter; sa:
[På http://www.kliniken.nu står följande som vanliga orsaker till benhinneinflammation:

• Intensiv hopp, - löpträning.
• Felaktig löpteknik.
• Fotvalvens uppbyggnad, fotfelställningar.
• Ändrad eller felaktig skotyp.
• Byte av underlag (inomhus-utomhus, gräs-grus).
• Hårt underlag.

Stämmer något på dig? :)

Allt stämmer på mig är jag rädd :) Nej, så illa är det inte, men jag betraktar mina benhinneproblem som kroniska i den meningen att tränar jag för hårt då kommer det. Försöker minimera sannolikheten till orsakerna ovan. Resultatet är att jag inte kan springa mer än 3-4 mil i veckan. Nu har jag emellertid börjat med simning som alternativ träning, vilket fungerar riktigt bra och jag inbillar mig att det har positiva spillover-effekter på benhinneproblematiken. Benen känns helt enkelt bättre då jag simmat nån dag innan jag löptränar.

Min enda slutsats av den information jag inhämtat på området är att benhinnesmärtor är något som vissa löpare i större eller mindre utsträckning får dras med hela sitt löparliv. Har dock inte helt gett upp hoppet om någon mirakelkur höljd i FASS eller alternativmedicinens dunkel...
 
..äntligen bättre!

Det finns hopp även för trilskande benhinnor. Jag har haft problem sen -97 och provat det mesta från kiropraktor till inlägg i skorna. Det som till slut hjälpte var träning och stretch av vaderna :)
Jag körde excentriska tåhävningar efter varenda träning och lite till, och har nu inga som helst problem med benhinnorna om jag bara håller mig från hårda gympasalsgolv.

Däremot har jag numera en envis släng av löparknä - blev av med det i våras, men det har kommit tillbaka igen och vill nu inte försvinna :(
Jag måste dock säga att jag inte riktigt haft tid och ork att ta tag i problemet (har precis lämnat in exjobbet..) så förhoppningsvis fixar det sig med stretch och liniment som för ovanstående! I våras fick jag akupunktur för mitt knä, och det hjälpte (trots att jag var mer än lite skeptisk) direkt! Men tyvärr höll det ju bara i sig sisådär fyra månader.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.