Problem med pulsen

Hej

Har varit vilande under 2 månader nu pga av yrsel, trötthet och hög puls. Nu ligger jag återigen på 56 i vilopuls på morgonen och försöker komma igång med träningen. När jag tränat lätt "löpning 4 km" så går pulsen ner till c,a 85 och stannar sedan där i flera timmar. Det verar som om den inte vill gå ner längre. Morgonen efter är pulsen som oftast dock nere på normal vilopuls igen.

Någon som känner igen sig?
 
Nä, och det är ju inte lätt att dra några slutsatser heller. Iofs saknar jag all medicinsk kompetens, bortsett från att hantera Musse Pigg-plåster... men, vad är orsaken till yrseln? Varför har det blivit bättre nu? Har du varit hos nån läkare? Diagnos?
 
Har varit hos läkaren flera gånger och fått tagit EKG ett flertal gånger. Först trodde de att det var fel på hjärtat men EKGt visade inget fel, sedan misstänktes hyperkondri någonting, att min sköldkörtel överproducerade, men inte det heller., De hittade ingenting så nu är jag ute och letar efter svar själv. Nu 6 timmar efter jogginturen är pulsen nere i 75. Min sambo kom ner i hennes vilopuls redan efter 1,5 timme. Yrsel är i princip bort och mår nu bättre förutom efter ansträgning.
 
Jag är på inget sätt medicinskt kunnig men hur ser totalsituationen ut?

Kraftig överträning före din 2 månaders vila började?
Stress på jobbet?
Sömn?
 
Tränad rätt så mycket innan det kom, kanske 4-5 ggr/ vecka. Mest kondition (innebandy) men även på gymmet. Har sedan dess tagit det helt lugnt. Sover inte så mycket, kanske för att pulsen är hög. Känner mig pigg och inte så trött även om jag normalt inte brukar ha några problem att sova. Ska testa att dricka lite mer vatten om det gör någon skillnad.

Har även märkt att pulsen flänger väldigt mycket upp och ner för mig. När jag sitter stilla i samma position kan den röra sig mellan 54 och 80 inom loppat av några sekunder, för att sedan åter sakta dala ner till 54.. Skumt, eller så blir man smått galen av att titta på pulsmätaren för ofta.
 
Troligen är

detta helt normalt.

Ämnesomsättningen och pulsen är ökad flera timmar efter ett träningspass.

Ett skäl att jag försöker undvika träningspass på sena kvällen. Jag blir pigg och får svårt att sova flera timmar efteråt.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.