Problem med inandningen (Excercise-induced laryngeal obstruction)

Ibland när jag löptränar får jag svårt med andningen. Det är som att halsen spänner sig och det blir svårt att få in luft. Inandningen blir väldigt forcerad och det blir ett sånt pipljud som jag tänker mig att en astmatiker upplever under ett astmaanfall (även om jag läst att det vid just astma är utandningen som är svår). I fredags fick jag avbryta ett intervallpass och idag kände jag av det den sista kilometern på en 19k-runda. Det är lättare att hantera när jag springer längre sträckor eftersom det kommer när intensiteten är hög och jag därför inte behöver dra ner tempot lika mycket som under t.ex. intervaller där jag ofta måste stanna helt för att få tillbaks en normal andning. Jag har självklart googlat detta och självdiagnostiserat mig själv med trådens titel (förkortas EILO), även "Excercise-induced vocal cord dysfunction" (VCD) verkar vara ett namn på samma fenomen. Jag har inte hittat så mycket information på svenska i ämnet men det verkar heta något i stil med "stämbandsdysfunktion". Konkret innebär det att stämbanden drar ihop sig och förhindrar inandningsluften att ta sig ner till lungorna. Är det någon som känner igen detta och har några tips på hur man hantera eller bli av med det? Förutom några stretchövningar av halsmuskulaturen har jag inte hittat så mycket information om behandling. För det mesta hänvisar man till någon typ av terapi hos lingvist eller psykoterapeut. Jag är naturligtvis inte säker på att lider av just det här jag lider av men symptomen stämmer till 100%.
 
Tack, den har jag missat. Tyvärr var den, precis som nästan all annan information jag hittat, mest en beskrivning av symptom och diagnos. Det verkar vara en ganska vanlig åkomma, så min förhoppning är att någon här själv har erfarenhet av den och kanske pratat med en logoped. I så fall vore det väldigt intressant att höra vilka typer av övningar som har ordinerats.
 
Utan att ha någon koll på din diagnos, kolla upp böckerna Breath av James Nestor eller The Oxygen Advantage av Patrick McKeown. Olika böcker om andningstekniker och naturliga botemedel mot astma (obs är väl ej hundra procent vetenskapligt. Men värt att testa om man vill och tar ansvar för det). Deras tekniker kanske kan vara lösning för ditt problem?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.