Ljungdalen-Helags

Hej!

Funderar på att åka till Helags under påsken detta år. Har någon varit där i april? Hur lång tid tar det att ta sig fram på skidor till fjällstugorna från Ljungdalen? Är det väldigt jobbigt? Jag är nybörjare vad det gäller skidor på längden. Kan man vandra upp till Helagstoppen eller är det skidor som gäller då med?

Tacksam för tips och info :)

/Petra

Kan vara bra med stighudar

Jag har varit i helags fast dock inte på vintern. Men om du startar från Torkelstöten och tar liften upp (om den är öppen vill säga ) så får du fin tur sen på 12 kilometer till helags stugorna. Det bör vara den enklaste och kortaste vägen. Den är lite brant i början men sen är det fin terräng hela vägen kan man säga.
Ska du ta och bestiga toppen av helags så måste du ha stighudar på skidorna. När jag och min klätterkompis var där i september så var det bra halt där redan då så om du ska ta skidor så rekommenderas stighudar.

Ha en fin tur.
Har du frågor så får du gjärna höra av dig till mig.
mvh Ante

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Om du börjar vid parkeirngen i Kesudalen (kläppen?) så är det en fin och enkel tur, såvida inte liften är öppen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips