Livsfarlig dumdristighet

"Sarekdramat" har disskuterats på olika ställen.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28529#post164423

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28444#post164343

Jag tror de flesta är ense om att man egentligen inte ska gå ut på fjället utan karta och kompass (och kunskaper om hur dessa ska användas). Vadningen var ju inte heller så lyckad.

Vad som dock slår mig när jag läser denna och andra disskussioner är att det finns ganska många berättelser från erfarna vandrare som på annat sätt hammnat i oangenäma situationer och sedan med tur snarare än skicklighet klarat upp det hela.

Känner man alltid igen en farlig situation om den kommer långsamt? Jag tror det behövs ganska mycket erfrahenhet för att snabbt inse att vissa situationer kan bli (har blivit) livshotande. Jag tror inte heller att det alltid är lätt att övervinna viljan att försöka fixa det hela själv.

När man inser att situationen är farlig och ser konsekvenserna, händer ganska så mycket med förståndet. Utmattning, hunger, kyla, adrenalin och stress förbättrar inte vårt omdömme och förmåga att fatta rätt beslut.

Visst kan vi lära av andras erfarhenheter, kan vi dessutom kombinera dessa med våra egna är det säkert en bra grund.

Min egen erfarhehet måste jag själv sammla. Att söka sig utanför sin normala värld är spännande, ger erfarenhet men kan vara farligt. Vem kan ge ytterligare lärdom och tipps från gränslandet mellan ävantyr och dumdristighet?

Ps. Hur många har med sig en visselpipa ut?
 
Lär av misstag

Ett problem med erfarenhet är ju att man bör ha fått den nånstans ifrån. Oftast från en liknande situation man upplevt tidigare. Att känna igen en farlig situation innan den uppstår borde därför vara ganska svårt om man inte redan råkat illa ut en gång tidigare. Sedan finns det förstås sunt förnuft...

Och ja, jag har visselpipa på min ryggsäck, fäst på ena axelremmen. Fast jag har aldrig behövt använda den.
 
Visselpipa är helt klart underskattat. Själv går jag aldrig djupt in i vildmarken utan en visselpipa.

I riskabla situationer tror jag förövrigt att kortisol är det stresshormon som kan ställa till med mest problem. Nor-adrenalinet gör att vi tänker fort och får kraft.

Men det är kortisolet (kortison) som ger defaitism, vilja att fly och huvudlöst löpande in i skogen när man får syn på en "varg" eller något annat oväntat.
 

avslutad210712

Gäst
Om man har Osprey Crescent eller Luna (vet inte hur det är med övriga säckar i deras sortiment) så sitter en visselpipa integrerad i bröstremmens spänne. Praktiskt och säkert inget som ens en UL-fanatiker kan klaga på *L*.
 
öringen; sa:
jonken; sa:
....alla som har köpt en klättermusenjaka har en visselpipa i fickan.

Nä, jag klippte bort både den och kompassen. Oerhört irriterande att fastan med fingarna i det trasslet när man skulle ta upp nåt ur fickan.

...om man inte tycker att den sitter på ett grymt korkat ställe dvs, i en låååång snodd som trsslar sig i allt sitter den fästad inne i fickan man når med HÖGER hand!!! denna ficka som man mäst troligt har småsaker och använder oftast har man den i, inte i den andra fickan där man kanske har en mössa eller liknande!
Flr hur ofta använder man den???
Bra med säkerhet men någon måtta får det vara! (jag har pga detta tagit bort min, då den var för mycket ivägen. Placeringen motverkade i det fallet funktionen, overkill helt enkelt.)
 
avslutad210712; sa:
Om man har Osprey Crescent eller Luna (vet inte hur det är med övriga säckar i deras sortiment) så sitter en visselpipa integrerad i bröstremmens spänne. Praktiskt och säkert inget som ens en UL-fanatiker kan klaga på *L*.

Jag gör ett försök ;)

Ska man ha en visselpipa bör den väl sitta på ett ställe där man alltid når den - SÄRSKILT om man är i en situation där utrustningen är väck, eller man inte har ryggan på sig.
Snöre runt halsen, således. Funkade klockrent för Pigge Werkelin i Thailand.
 
Visselpipa har ju en ganska begränsad räckvidd.. å i vildmarken kan ju ingen höra dig skrika blir det sagt.. De enda som hör dig är hungriga rovdjur å de tror garanterat att det är en skadad älgkalv som piper.. :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.