Litet gruvtips, sista chansen

Fyra kilometer väster om Nora i bergslagen ligger Åsbobergs gruva som lades ned för mer än 60 år sedan. Gruvan vattenfylls sakta av grundvatten som nu har nått nästan upp till våningen på 145 meters djup. Den våningen, som är den största torra just nu, kommer att börja vattenfyllas ungefär i mitten av januari år 2021. Det här är sista chansen att se den, därför detta tips. Det är en mindre gruva med bara lite torra gruvgångar, men för den riktigt gruvintresserade kan det vara värdefullt. Tipsa gärna gruvintresserade människor om detta.

För att nå merparten av gångarna på 145 meters djup har man hittills behövt klättra några meter på kanten av ett bergrum, något som en del har ryggat tillbaka för. Nu har den klättringen ersatts av en gummibåtstur. Paddla runt hörnet till vänster i den lilla underjordiska sjön för att komma till gångarnas fortsättning.

Vägen ner i gruvan är ett lutande schakt med järnvägsräls. Schaktet lutar mer än att man kan hålla sig kvar. Man är tvungen att ta hjälp av järnvägsrälsen och stockarna som håller rälsen på plats för att kunna klättra. Det fungerar bra för de flesta med medelgod fysik, men gillas inte av alla. Två säkerhetstips: Ta det väldigt lugnt och försiktigt, ett räddningsarbete skulle bli mycket besvärligt, det får inte hända. Håll ihop gruppen så att de längst ner inte riskerar att få farliga stenar på sig.

Att repklättra hela vägen är en bökig apparat på den här platsen. Sanden sliter hårt på grejerna, räkna med att en firningsbroms blir förbrukad och välj en billig modell i så fall. Om några i gruppen har lite sämre fysik kan dock klättergrejer vara till hjälp vid några bökiga passager.

Två speciella saker som krävs för turen: Gummibåt eller motsvarande. Arbetshandskar för att dra sig upp med hjälp av den rostiga rälsen. Har man lättfrusna händer kan isolerade riktiga arbetshandskar vara ett komplement. Räkna med att handskarna blir förbrukade. Är man en grupp behövs dessutom hjälm därför att lösa stenar lätt kommer i rullning i det lutande schaktet.

Det här är inte en renodlad friluftsaktivitet, men ligger i praktiken nära. Det är i huvudsak en historisk upplevelse. Naturen finns med genom att visa berget från insidan. Tänk på att inte förändra den historiska platsen på något sätt.
 
Svar på Pers fråga: Det finns inte så mycket saker kvar i gruvan, inget av det du räknade upp. På 145 meters djup på andra sidan bergrummet finns räls och ett par tidningssidor i dåligt skick. Gångarna där är från andra halvan av 1800-talet. Det är en ganska charmig miljö. Sedan har man troligtvis varit inne där och gjort lite saker någon gång i början av 1900-talet.
 
Som grottkrypare har jag även blivit mer och mer intresserad av gruvor. Det är dock oerhört mycket "hysch hysch" om dessa platser, vilket jag förstås också kan förstå (precis som alla UE-aktiviteter så vill entusiasterna förstås bevara platserna och inte få dem förstörda). Jag vet att det finns gamla gruvkartor tillgängliga gratis på webben, men det medför trots allt oerhört mycket letande för att hitta gruvorna. Därtill är det oerhört svårt att veta vilka gruvor som ens är värda att besöka. Tråkigt att resa 4 timmar med bil för att hitta en 50-meters gång. :)

Skämt åsido... Det känns som en svår hobby att komma in i. Det känns mer som det handlar om kontakter med rätt personer. Sedan skulle nog i allafall jag inte vilja besöka en okänd gruva själv utan göra det med någon som varit där förr. Dels av säkerhetsskäl men också för att veta vilken utrustning som krävs, t.ex. SRT osv.

Tack i allafall för detta tips! Är någon sugen att haka på? Tror som sagt inte jag besöker stället ensam, hur mycket jag än vill börja utforska sveriges alla gruvmiljöer. ; )
 
Som grottkrypare har jag även blivit mer och mer intresserad av gruvor. Det är dock oerhört mycket "hysch hysch" om dessa platser, vilket jag förstås också kan förstå (precis som alla UE-aktiviteter så vill entusiasterna förstås bevara platserna och inte få dem förstörda). Jag vet att det finns gamla gruvkartor tillgängliga gratis på webben, men det medför trots allt oerhört mycket letande för att hitta gruvorna. Därtill är det oerhört svårt att veta vilka gruvor som ens är värda att besöka. Tråkigt att resa 4 timmar med bil för att hitta en 50-meters gång. :)

Skämt åsido... Det känns som en svår hobby att komma in i. Det känns mer som det handlar om kontakter med rätt personer. Sedan skulle nog i allafall jag inte vilja besöka en okänd gruva själv utan göra det med någon som varit där förr. Dels av säkerhetsskäl men också för att veta vilken utrustning som krävs, t.ex. SRT osv.

Tack i allafall för detta tips! Är någon sugen att haka på? Tror som sagt inte jag besöker stället ensam, hur mycket jag än vill börja utforska sveriges alla gruvmiljöer. ; )
Jag klättrar en del och blir väldigt sugen på att hänga med👍 när har du tänkt åka dit?
 
Jag klättrar en del och blir väldigt sugen på att hänga med👍 när har du tänkt åka dit?

Det lär nog dröja tyvärr. :) Inga planer på att åka uppåt Nora den närmsta tiden. Men är gärna intresserad av att hänga på fler gruvintresserade på äventyr. Har ingen erfarenhet av nedstängda gamla gruvor så skulle gärna hänga på någon med mer erfarenhet, av säkerhetsskäl och lärdom.
 
Svar till de nya diskussionsinläggena ovan:

Att leta reda på underjordiska gruvmiljöer som går att utforska är en del av resan som i alla fall jag inte skulle vilja gå miste om. Det finns mycket underjordiskt att utforska i gruvor, och det är inte en svår hobby att börja med.

Tipset som tråden handlar om är nu i princip försent att åka till. Gångarna som jag skrev om håller nu på att vattenfyllas, något som blir klart under våren eller försommaren. Det går fortfarande att komma in i gångarna i dagsläget om man absolut vill, men det blir inte riktigt samma upplevelse när de är delvis vattenfyllda. Nu har kylan troligtvis gjort att det blivit is i schaktet, och då krävs nästan repklättring en del av sträckan eftersom det blir halt på isen.

Anledningen till att jag skrev den här tråden var att ge så många som möjligt chansen att se det här stället innan det var försent. Jag tänkte främst på människor som har ett starkt intresse för gruvor. Missade man detta ställe behöver man inte vara ledsen, det finns väldigt mycket annat att utforska i våra gruvor.
 
Tycker ibland att det är trist att utövarna är så hemliga av sig. Alla andra sporter publicerar gärna all tänkbar info om ställen & leder, tex forspaddling och klättring, som nog är minst lika farligt och riskabelt. I alla fall är det ju upp till en själv att inte ge sig in på något man inte klarar.

Här finns det tex en massa fina foton.. https://www.aventyrslust.se/?page_id=47
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.