Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden?

Jag vet tyvärr inte vad makeld eller indianeld är så det får du gärna förklara!

Det jag däremot hittar av allemansrätten tolkar jag som att man inte får ta något som skulle vara av värde för markägaren (vindfällen t.e.x.), såvida man inte fått lov. Just detta är ju bestraffningsbart enligt lag (12 kap. 2 § brottsbalken). Inte för att på något sätt påstå att jag är perfekt när det gäller allemansrätten, men det är det nog inte så många som är.

Upplever ni att det ofta kan finnas material framdraget till t.ex. vindskydd eller stugor (typ bruksleden) som man därmed kan/får hugga upp?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag har också väldigt svårt att se tillfällen då en yxa är ett bättre redskap bättre än en såg, så länge vi pratar om friluftsliv inom allemansrättens ramar. Men naturligtvis kan en yxa vara ett fantastiskt fint hantverk som man kan romantisera kring på ett helt annat sätt än en såg för några hundralappar.

Det enda praktiska användningsområdet jag egentligen kan komma på är om man ska besöka någon grillplats där man vet att det finns utlagd och tillgänglig ved, uppsågad i lagom långa bitar. (eller möjligtvis om man bär med sig sådan ved, men då kan man ju lika gärn klyva upp den hemma så slipper man bära på yxan..) .Med en liten lätt såg går det blixtsnabbt att såga upp de grenar man kan tänkas hitta för att elda med, och man slipper förvandla hälften av bränslet till spån.

På dansk siger vi:

Forskellen på en rødmand og en hvidmad er.

Den rødeman har et lille bål, og sider tæt ved ilden.

Den hvidemand har et stort bål, og sider langt fra ilden.

Så en makeld slänger du i princip in det du hittar utan att kapa det, bara det brinner stort och mycket? :p

Nej du eldar i änden på 3-5 slanor som du makar ihop, därav nämnet.
Genom att de luftar och glöder/brinner ihop reglerar du med kontaktytans storlek hur liten-stor eld du vill ha.

Indianeld liten diskret kaffeeld.

Då hänger jag med!

Jag har förövrigt beställt en Laplander då den verkar passa mina behov bättre. Får väl se om det blir en yxa i framtiden, det ena utesluter inte det andra. :)

Indianer ild i en BushBuddy

Bilagor

• BushBuddy.jpg
    BushBuddy.jpg
    53.8 KB · Visningar: 1,999
När jag vandrar med kåtan i fjäll eller fjällnära terräng är det kvistsåg och Gränsfors lilla yxa som gäller. Använder lillyxan dels som hammare till kåtans markpinnar, dels för att ge mindre rundbitar som tjockare grenar ett hugg. Rundbit=rök, kluven = mindre rök.

Raskesven

Klart som korvspad, kärnved innehåller mer kåda = hetare förbränning som secundo får du ju större yta..

Det är inte alls säkert att kärnveden innehåller mer kåda, och dessutom tenderar kådmättad ved att ryka klart mer än "vanlig" ved. Däremot är kärnveden tämligen torr redan från början (och den tar inte heller upp vatten) varpå det är en bra idé att blotta denna innan man tänder på.

Yxor är skoj och vackra, det har jag full sympati för. Är man dock det minsta bekymrad över packvikt och arbetstid så väljer man alla gånger viksåg och kniv med ca 15cm blad (för vedspäntning).

/M

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips