Liten osthyvel och dito rivjärn?

Vänlig som man är så gav jag bort ovannämnda pryttlar i vintras. Nu när jag försökt få tag på ersättare förgäves i över två måndader vänder jag mig till de kunniga Utsidanläsarna. Var hittar jag en ny liten osthyvel och ett nytt litet rivjärn, lämpligt för morötter mm?

Frågar

Johan K
uti Skåne
 
Kolla i nån sån där fjantigt dyr köks/inrednings affär.

Annars tror jag att Fiskars hyvel för mjuka ostar skulle bli bra, speciellt om du kapar skaftet lite. Skilnaden mot en vanlig hyvel är att "bladet" saknas, det är bara en tunn kniv. Finns på ICA MAXI mm. Fukar bättre som osthyvel än en vanlig, men sämre som stekspade.
 
Bästa hyveln

I kollektivet jag bor i har vi världens bästa osthyvel. Vanlig storlek men helt i plast. Väger inte mycket alls. Dessutom har den vassa kanter framme på bladet(som dock inte är så stort).
Inköpt på Konsum för 30 riksdaler.
Köp.
 
Re: Bästa hyveln

Natasja; sa:
I kollektivet jag bor i har vi världens bästa osthyvel. Vanlig storlek men helt i plast. Väger inte mycket alls. Dessutom har den vassa kanter framme på bladet(som dock inte är så stort).
Inköpt på Konsum för 30 riksdaler.

Gastromax plasthyvel finns på Clas O för 22 spänn, gör lite väl tjocka skivor tycker jag men det uppvägs av vikten.
 
På marknader

brukar man hitta det mesta av små köksartiklat, särskilt hos de som säljer 10- kronorsgrejer.
 
osthyveln.. antagligen ett av de bästa verktygen inom matlagning utomhus. den går utmärkt att använda som/för:
* stekspade
* potatis/morotsskalare
* gurkskivning
* sked (lite läskit med kniven bara... :)
* går att skära grönsaker med...
dessutom är den faktiskt ganska liten och praktisk att ha med sej i packningen


oops.. glömde jag att man kan hyvla ost med den oxå? ;)
 
Re: Re: Bästa hyveln

nermander; sa:
Gastromax plasthyvel finns på Clas O för 22 spänn, gör lite väl tjocka skivor tycker jag men det uppvägs av vikten.

Bara för det hittade jag en ännu billigare på Ö&B (tror den kostade 14 spänn) och den såg lika bra ut (men kvaliten i plasten kan ju skilja sig).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eaglerock Liten tratt Friluftsmat 14
Filmburken, en fin liten vän Friluftsmat 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.