Liten film från Lunndörren

Kom nyligen tillbaka från min första vandring i området kring Lunndörren. Håller med om som någon skrev i ett annat inlägg att själva Lunndörren var aningen överreklamerad i min smak. Men de andra dalarna jag passerade var fantastisk fina. Kommer absolut att komma tillbaka för att upptäcka mer. Toppar och dalar som jag inte hann med nu. Startade från Tossåsen vid Tossåssjön. Vilket var en perfekt utgångspunkt för turen.

Förutom bilder blev det en liten film också. Uppenbarligen så går det inte att embedda filmer på Utsidans forum så här är länken istället:
https://vimeo.com/47951001
 
Fin och proffsig film! Nu blev jag sugen på lite mer fjäll. Pga intern kurs på jobbet så kan jag inte jaga ripa på premiären den 25:e. Hur tusan fick du texten att guppa med renen - är det inbyggt i redigeringsprogrammet?

Edit: ser i profilen att du är proffs :)
 
Vackert! Jag kom aldrig dit i somras, bara till lunndörrsstugorna. Ska försöka ta mig igenom dörren nästa vålådalstur.
 
Fin och proffsig film! Nu blev jag sugen på lite mer fjäll. Pga intern kurs på jobbet så kan jag inte jaga ripa på premiären den 25:e. Hur tusan fick du texten att guppa med renen - är det inbyggt i redigeringsprogrammet?

Tackar. Ja det är en funktion i det programmet som jag använder mig av. Kallas Tracking och är i väldigt enkelt. Låter helt enkelt programmet räkna ut placeringen istället för att göra det för hand ruta för ruta.
 
Riktigt snygg film.
Det är ju inte lätt att få till det så här så du har nog lagt ner mycket jobb, både ute på fjället och hemma, - tack för det!
 
Fin Film John!

Hur fungerar det med musik från Vimeo Store?

Kul att man kan göra så mycket fin film på ensamtur. DIn kamera Panasonic DMC Lumix LX5 verkar ge utmärkt kvalitet på filmer. Jag använder Panasonics ruggade modell DMC FT-3 som har fördelen att vara vatten och stötsäker.

Vi diskuterade stativ mm för filmer ur den utövandes perspektiv i en parallell tråd http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=71243

Har du använt stativ i den här filmen och vilken modell i så fall?

Thure
 
Hej Thure

Jag använder mig av ett ministativ Pro M5. Vilket är mer som ett riktigt tripod fast i ett kompaktare format. Det är tillräckligt stabilt för att klara av en mindre systemkamera om man vill.
http://kaffebrus.com/ministativ-pro-m-5-1658.html
Nackdelen är förstås vikten. Men efter att ha knäckt två Gorilla pods har jag slutat använda dom.

När det gäller musik från Vimeo så har de olika kategorier beroende på i vilket sammanhang det används. Helt gratis musik till den som kostar en liten slant. Upphovsrättsinnehavaren till musiken har gett sitt godkännande att musiken används enligt Creative Commons och de olika nivåer som finns inom Creative Commons. Enkelt sagt kan man säga att det får användas för privat bruk. I vissa fall får man mixa musiken som man själv vill och i andra fall måste man spela upp musiken såsom låtskrivaren har tänkt sig från början. Du laddar ner musiken och importerar in den i ditt redigeringsprogram eller så kan du göra tvärt om. Ladda upp din film och lägg till musik i Vimeos Music Enhancer funktion.
Skulle musiken användas i ett kommersiellt sammanhang råder helt andra prisnivåer.

//John
 
Härlig tur du måste haft. Tack för en underbar film.
Själv gick jag Storå- och Lillådörren 2011.
Gick helgen 17-19 aug genom Gråsjödörren kanske det var samtidigt som du gick?
Undra vilka dörrar du gick och vilken du tyckte bäst om?
Av de jag gått tycker jag personligen att Lillådörren är vackrast och mest storslagen.
Dessvärre har jag inte tid att gå en sväng till i höst. Men väldigt väldigt sugen.
 
Tack för de positiva kommentarerna om min film.

Torb59: Då var vi där delvis under samma tid. Verkligen en lyckoträff när det gäller vädret. Förutom i Lunndörren som jag upplevde mer som en transport. Men såg även Tronndalen, Storådörren samt Lill-Lönndörren. Hade fina upplevelser i princip överallt. Hittade många väldigt fina tältplatser för mitt lilla Akto. Såg knappt en enda människa. Bland annat i den stora sjön i Lill-Lunndörren. Visade sig att Länstyrelsen undersöker fjällsjöarnas botten. Men förvånad blev jag när jag kom upp och såg en person som rodde en liten båt kors och tvärs över vattnet i en timmes tid och inte fiskade. Fann för övrigt en fantastisk liten lägerplats där. Did sjökanten mellan kullarna. Precis lagom för ett tält. Dock max 2 pers och utan GT absid. Med helt plant gräs. Tyvärr fanns det spår av tidigare övernattningar i form av aluminium och miniflaskor som jag plockade med mig. Men i det stora hela ett område som jag vill se mer av.

//John
 
Kom nyligen tillbaka från min första vandring i området kring Lunndörren. Håller med om som någon skrev i ett annat inlägg att själva Lunndörren var aningen överreklamerad i min smak. Men de andra dalarna jag passerade var fantastisk fina. Kommer absolut att komma tillbaka för att upptäcka mer. Toppar och dalar som jag inte hann med nu. Startade från Tossåsen vid Tossåssjön. Vilket var en perfekt utgångspunkt för turen.

Förutom bilder blev det en liten film också. Uppenbarligen så går det inte att embedda filmer på Utsidans forum så här är länken istället:
https://vimeo.com/47951001

Otroligt fin film, man blir sugen att komma dit. Undrade just vad du filmade med, men såg i slutet att det var en likadan kamera som jag har, måste bli mer kreativ själv.
 
Vilken fin film !! Helt plötsligt så klarnade begreppen om var jag skall förlägga nästa års midsommartur !!

...tack för titten !!

// Pzon ..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
S.Hellman Utrustning med liten budget Fjällvandring 10
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
Sondergaard Mysig liten promenad i Sarek utan för säsong Fjällvandring 5
joakim.kallstrom En liten sammanfattning - Grövelsjön 2015 Fjällvandring 0
barre Bilder från en liten hösttur i Breheimen Fjällvandring 1
anjoua Vandra med liten hund Fjällvandring 7
mb.plk En liten Sarekrapport Fjällvandring 6
Nettchen Kungsleden med liten hund? Fjällvandring 44
Ainon Ryggsäck för liten person Fjällvandring 13
Razzle-Dazzle Bara en liten undran... Fjällvandring 14
C Elegans Kungleden och ev Keb för liten blandad grupp? Fjällvandring 32
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
John_T [FILM] Vandring i Oviksfjällen Fjällvandring 2
mkruse Glad Midsommar - film :) Fjällvandring 0
John_T [FILM] Anarisfjällen Fjällvandring 6
John_T Vandring i Dunfjällen och Tronndalen [film] Fjällvandring 11
SnowFlax Film från vandring Katterjokk-Abisko Fjällvandring 4
Markus Sjöberg Vinterinspiration så här i sommartider, FILM! Fjällvandring 1
backyardflyer Fjällvandrings film Fjällvandring 3
davst Film från Hurrungane, Jotunheimen Fjällvandring 6
superted Tur og natur film av amatører. Fjällvandring 0
vastero Film från vandring i Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
shadowfire Film från Helags 2010 Fjällvandring 2
Wilde Sau Sarek & Keb juli-08; kamvandring på film mm Fjällvandring 8
fyrahundraslag Höglekardalen–Lunndörren Fjällvandring 0
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Anooken Lunndörsfjällen Fjällvandring 7
Qwerty_123 Vattenläge runt Lunndörren i allmänhet, Tronnan specifikt Fjällvandring 3
Elvah Idéer runt Storådörren-Lillådörren-Lunndörren? Fjällvandring 11
frsa Rundtur från Lunndörrsstugan - Lunndörren västerut mot Trondfjällen Fjällvandring 1
Khorgim Lunndörren-Anaris Fjällvandring 3
seasteel Råd om Lunndörren/Anaris - terräng? Fjällvandring 7
CathrineC Lunndörren 1 övernattning, rimligt? Fjällvandring 3
Slagathoria Lägesrapport Vålådalen/Vallbo - Lunndörren Fjällvandring 9
Larsson73 Lunndörren nu till helgen 3-5/7 Fjällvandring 3
CathrineC Lunndörren mitten av juni Fjällvandring 6
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
Gregorius Tossåsen - Lunndörren Fjällvandring 16
Velta Fiske i Lunndörren? Fjällvandring 8
dandan Lunndörren / Trondfjället runt Fjällvandring 0
Joakim Ambrosson Storödörren-Lunndörren et al. Fjällvandring 6
bfia73 Mittpasset Lunndörren Fjällvandring 4
markus-l Vålådalen (via blanktjärnarna) Lunndörren Fjällvandring 16
Emmma mystiska gropar i lunndörren Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.