lite varma och biliga kläder för kylan

hej här kommer bilig och varma kläder för kylan. för mig funkar dom.
 

Bilagor

  • P1070006.jpg
    P1070006.jpg
    40.9 KB · Visningar: 1,757
Mr överskottsbolag slår till igen! :)

Inget fel på det, men det blir allt lite tungt om allt ska vara kronmärkt.
 
Man får plocka russinen ur kakan...

...tex så är ullfrottebaldaklavan tokfin.

Tumvantarna finns i en mycket bättre variant med LÅNGA gröna skaft, de enda som jag hittat som går att ta av och på på ett enkelt sätt och fortfarande skyddar bra mot vind och snö. De brukar gå att få tag i på ÖB för 55kr och är ett riktigt kap. Innerhandskarna som ser ut som en grytlapp i ullfrote och också mycket fina!
 
Är det dom vita handskarna i helläder så är dom inte så tokiga, och det går att sy på en krage på dom om man vill. Brukar fetta in dom med käng-fett så dom blir mjuka och vattenavstötande.

Men visst föredrar jag också dom gröna handskarna, bara korkat med kardborrestängning på dom, den isar igen.
 
Jag vart lite inspirerad av denna tråden så jag köpte på mig två par vita skidtumhandskar. Foder har jag redan. Men jag tänkte sy om dem lite så de passar mina behov bättre.

Största inspirationen är "true north mitt" från empire canvas works (långt produktnamn). Vill ha allt utom greppet och tummen i vindtät bomull, behåller alltså bara en del av handsken. Har lite långhårigt fårskinn som jag tänkte ha över knogarna och en bit över handryggen. Långa kragar med åtstramningsmöjlighet. Åtstramning runt handleden tänkte jag fixa tmed ett nylonband som inte kan krångla lika mycket som metall/läder-donen som är original.

Vad tror ni? Rimligt projekt?

Synd att man inte fått tillbaka de skalvantarna man lånat ut, då hade man ju sluppit det här...
 
Gro, det är i princip de handskarna som estet drägget talar om, försvarets skalvantar i kanvas och getskinn. Mina vantar på bilden är 41 cm från fingerspets till kragslut och 16 cm tvärsöver handen mätt över handloven i jämnhöjd med knogen (böjen, knäckningen) på tummen. Kostar 55 kr på ÖB. Jag är så nöjd att ha hittat en handske som rymmer Hestras primaloft foder. :)
 

Bilagor

  • Tumvante.jpg
    Tumvante.jpg
    29.5 KB · Visningar: 2,343
snömannen

Vafalls! Är de så stora, snömannens handskar ju...
Jag som ville ha ett par, men nu... eller de kanske finns i mindre storlek?
 
Gro, det är i princip de handskarna som estet drägget talar om, försvarets skalvantar i kanvas och getskinn. Mina vantar på bilden är 41 cm från fingerspets till kragslut och 16 cm tvärsöver handen mätt över handloven i jämnhöjd med knogen (böjen, knäckningen) på tummen. Kostar 55 kr på ÖB. Jag är så nöjd att ha hittat en handske som rymmer Hestras primaloft foder. :)

Jag har haft de som du visar, men jag tycker de var rätt kass, tycker det blev en massa fukt kvar på insidan av kragen hela tiden. Is och sånt vill jag ha på utsidan. Och de finns inte på öb eller överskottsbolagen här i närheten. Jag skulle ändå få sy om de lite grann, iaf ett snörlås på kanten av kragen.

Jag har iaf köpt lite 65/35 polybomull idag och har börjat sprätta.
 
Jag vart lite inspirerad av denna tråden så jag köpte på mig två par vita skidtumhandskar. Foder har jag redan. Men jag tänkte sy om dem lite så de passar mina behov bättre.

Vad tror ni? Rimligt projekt?

Försvarets vita skinnhandskar menar du?

Det går att sy om såna.
Min sambo sydde om ett par såna så dom passade hennes händer...
Hon lyckades faktiskt sy dom på en vanlig symaskin, med grov tråd och nål (#110), och hög trådspänning så...


(försvaret har också kommit på att det är kass med kardborre till kragen på dom gröna handskarna. Dom som används nu har elastiskt snöre och dragsko...)
 
Kardborren på skaftet isar mycket riktigt igen efter ett tag om man oppnar och stänger den, det är en nackdel med detta material, men jag vet ingen annaa lösning som går att hantera på ett smidigt sätt, första handen går det väl ann med försvarets nya lösning men när man tar på sig andra tumvanten vid -30 och man har arbetshandskar-foder-skalhadske är man inte så kolorysansvärt fingerfärdig kan jag medela.

Under min värnplikt på 15 månader såg jag inte en enda användare av nya handsken som kom ner i ens halva påtagningstiden som jag hade med mina kragvantar.

Men hela konstruktionen bygger egentligen på att du anpassar kardborren EN gång sen sitter den där, du ändrar inte utan drar bara handsken av och på. Den enda gång man egentligen kan behöva tighta till extra är om man ska gräva snöbivack eller liknande.

Beroende på om man ska använda dem på kalfjället eller inte så är behovet av fångstremmen olika stort så den kan med fördel sys fast på handryggen för att vara ur vägen..eller så köper man fler än ett par och har olika för skogslandet och fjället, de kommer inte finnas tillgängliga hur länge som helst, och motsvarande civila vantar kan man få ge det det tiodubbla för!
Skönt dessutom att kunna låna ut ett par till sämre rustade kamrater vid behov utan att fundera två gånger över när och hur man ska få tillbaka dem...det löser sig och gör det det inte så är det inget att gråta blod över.
Jag har 4 par tror jag men kommer nog köpa upp mig på 4 till när jag få chans...hur är det man säger; "Den förberedde överlever!"

Storlekarna är anpassade för att man ska ha en stickad fingervante eller arbetshandske under dem så de flesta normala kan klara sig bra med storlek blå (näst minsta), men det kan vara skönt att ha minst ett par riktigt rymliga förnär det blir-35 och kallare...eller det bara blåser på lite extra.

Jag har ett par som jag testat vaxa tygdelen på (itabs tp-x vax, skitbra vax!) och det blir ännu bättre, inte priomärt för att det blir tätare vid töväder utan för den markanta bonus i styvhet som man får i kragen, det är denna styvhet som gör dem så lätta att ta av och på och så mör att de skyddar så väl mot väder och vind. Helt klart värt att lägga tid på om man har en snutt vax hemma!

Jag vet en del som har sytt fast foderdlen vid skaftet på insidan underarmen för att underlätta påtagning men det försvårar ju torkning...återigen kanske trevligt för de man har att bruka på hemmaplan men mindre lämpligt på de för kalfjället...gungor och karuseller.

De två andra varianter som omtalats är:
1. Den i helläder. Kännetecknas av att den är svår att slita ut men klumpigare och med dåligt handledskydd för snö, nästan ingen längd alls.
2. Den med "moderniserad" krage, kragen är ca halva längden och är i M90-tyg med gummistropps-dragsko i slutet, skyddar bra när de väl är på plats men en pina att ta på sig!!!
 
Den med grön tygkrage är väl den vante som haft kortast tjänstetid i försvaret? Den introducerades väl med 90 systemet, men när jag ryckte in 2001 så hade vi den modernare varianten där handsken var gjord i skinn men kragen i m90 nylon/bomull. Jag upplevde den nyare vanten som smidigare att ta på sig och bättre överlag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Friluftshemulen Tierra Lite track convertible pant Kläder 1
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
henkebmtb hej. vill få lite råd å tips Kläder 6
Xacoon Smidiga läderhandskar som tål lite? Kläder 14
turboadde Lite råd om Lundhags Syncro Kläder 11
joanna Lite mer vattentåliga dunplagg: Qshield eller "bara" Pertex Endurance på utsidan? Kläder 7
pythagoras Sommarvandring med Haglöfs Solite Lite? Kläder 5
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
pelka Lite längre kalsong! Kläder 13
Stryc9 Kallingar/boxer med lite längre ben? Kläder 4
jobke Behöver lite råd om jacka. Kläder 15
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
klementsson Jag får inte kängan tät! Behöver lite råd. Kläder 3
Mathew Impregmera Windstopper. Lite hjälp tack! Kläder 6
ayn Lite åsikter om Schoeller-material? Kläder 5
Banankontakt Konrad Cain med XCR eller pack lite Kläder 6
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
chappe92 Vandringsstrumpor för dem med varma/svettiga fötter Kläder 14
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
vandrafjäll Pjäxöverdrag som är varma Kläder 2
BeatriceK Varma stövlar/kängor Kläder 42
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
The_Lost_Cyclist Varma kängor som fungerar att vandra i.. Kläder 2
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
Stuvarn Varma tummevantar! Kläder 3
sajberjohan Varma skor och skidor Kläder 6
bybben Varma goa långkalsonger, vart köpa? Kläder 10
MBac Varma vantar? Kläder 11
langby Riktigt varma vantar Kläder 15
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
Iggle Kängor för varma skiftande klimat Kläder 26
marinabecher varma skor Kläder 2
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Frusen Varma handskar? Kläder 28
joask202 Kängor för varma fötter Kläder 3
mijo75 Söker varma fleace kalsonger/cykelbyxor Kläder 6
Onedge Varma handskar & sockor!! Kläder 4
cotterskog Varma skidhandskar/vantar? Kläder 28
Kung Stalle Varma sulor. Kläder 3
adventure_transport Bra, varma handskar///vantar Kläder 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...