lite varma och biliga kläder för kylan

Ena klar. Far from good looking, good looking from a far...

snabb liten bild:
4263314000_1a3463918e_o.jpg


Fårskinnet sitter lite snett, men det gör ju allt annat också, så det är ett genomgående tema.
 
Den med grön tygkrage är väl den vante som haft kortast tjänstetid i försvaret? Den introducerades väl med 90 systemet, men när jag ryckte in 2001 så hade vi den modernare varianten där handsken var gjord i skinn men kragen i m90 nylon/bomull. Jag upplevde den nyare vanten som smidigare att ta på sig och bättre överlag.

Då är du nog den första som jag träffat på som tycker så.

De ända gånger den har gått att få snabbt på handen är de gånger man inte brytt sig om att snötäta, någonting som ofta betalade sig på surt sätt!
Men om du har någon teknik som vi inte känner till får du gärna dela med dig av den? Det är ju en ganska vanlig lösning som den nya vanten har så många kan nog ha nytta av den.

Den snabbaste varianten som jag sett hittills är den där man har den korta m90-kragen ut-och-in så att man sedan bara kan "skala" på den, funkade väl ok om man bortser från att man behövde förbereda handsken för påtagning.

De enda gånger då man kunde få det att funka något sånär är i bra väder (ingen snö-yra så man inte behöver vara så någa med att täta) och när det inte var så kallt (över -20) så att man inte hade så mycket under jackan (en bylsig och välfylld jacka nere vid handleden gör den modärna varianten till en veritabel pina).
Kortfattat kan man säga att den moderna kan fungera ok om man har bra väder...dvs när det är som minst viktigt att det fungerar problemfritt.

Anledningen till att den byttes ut var att den inte var "häftig" nog tror jag.

Sen kom de med en ny variant på innerhandske också, en varmare variant som var som en lovikkavante snarare...det var halknas tyckte jag, det blev för varmt och för trångt. Man hade gjort en rymlig, lätt isolerad vante som kunde extraisoleras till en oflexibel tokvarmvante som inte tillät fingervante under.
Skitdumt, för när det är så djävla kallt så vill man inte ha naken hud när man tar av sig tumvanten och när det är mindare vill man inte ha en tokvarm vante.

FMV har gjort mycket fint under åren men en del saker har fallit offer för fåfängan, denna tumvante är ett klassiskt exempel.
 
Då är du nog den första som jag träffat på som tycker så.

De ända gånger den har gått att få snabbt på handen är de gånger man inte brytt sig om att snötäta, någonting som ofta betalade sig på surt sätt!
Men om du har någon teknik som vi inte känner till får du gärna dela med dig av den? Det är ju en ganska vanlig lösning som den nya vanten har så många kan nog ha nytta av den.

Den snabbaste varianten som jag sett hittills är den där man har den korta m90-kragen ut-och-in så att man sedan bara kan "skala" på den, funkade väl ok om man bortser från att man behövde förbereda handsken för påtagning.

De enda gånger då man kunde få det att funka något sånär är i bra väder (ingen snö-yra så man inte behöver vara så någa med att täta) och när det inte var så kallt (över -20) så att man inte hade så mycket under jackan (en bylsig och välfylld jacka nere vid handleden gör den modärna varianten till en veritabel pina).
Kortfattat kan man säga att den moderna kan fungera ok om man har bra väder...dvs när det är som minst viktigt att det fungerar problemfritt.

Anledningen till att den byttes ut var att den inte var "häftig" nog tror jag.

Sen kom de med en ny variant på innerhandske också, en varmare variant som var som en lovikkavante snarare...det var halknas tyckte jag, det blev för varmt och för trångt. Man hade gjort en rymlig, lätt isolerad vante som kunde extraisoleras till en oflexibel tokvarmvante som inte tillät fingervante under.
Skitdumt, för när det är så djävla kallt så vill man inte ha naken hud när man tar av sig tumvanten och när det är mindare vill man inte ha en tokvarm vante.

FMV har gjort mycket fint under åren men en del saker har fallit offer för fåfängan, denna tumvante är ett klassiskt exempel.

Ja, du är den första jag hört som tycker den nya är sämre, bl.a. alla befäl jag hade. Men det klart du vet ju bättre, man ska ju ha vindstrut, tensonjacka och försvarets vikbara glasögon också.
 
Hittade tätvävd poplin i 65/35, misstänkt likt G1000. Ska sy ett par långa innervantar i ullfilt nu tänkte jag.

Man blir lite glad när knapp carlsson har snörstopp med ögla så man kan sy fast dem, enhandsåtstramning alltså.
 
Jag tycker inte nån av modellerna är så bra; skinn lämpar sig inte så bra i handskar tycker jag, det tar lätt åt sig fukt. En skalhandske med "gummerad" insida typ KM greppet fungerar betydligt bättre för snöaktiviteter men då blir det ju förstås en annan prislapp och inte samma överskottsimage heller. ;)
 
Ja, du är den första jag hört som tycker den nya är sämre, bl.a. alla befäl jag hade. Men det klart du vet ju bättre, man ska ju ha vindstrut, tensonjacka och försvarets vikbara glasögon också.

Kan det måhända ha nått att göra med var vi gjorde gröntjänst som ger denna splittrade bild, vilket kassärngårdsgrus är det du trampat?

Men skit det samma om tassskydden dina blir rakt sydda, så länge de passar, gör vad de ska och du är nöjd så är det vantar som duger.
Att modifiera och tillverka eget är dessutom nära nog ett självändamål i min bok, bra jobbat!
 
Jag tycker inte nån av modellerna är så bra; skinn lämpar sig inte så bra i handskar tycker jag, det tar lätt åt sig fukt. En skalhandske med "gummerad" insida typ KM greppet fungerar betydligt bättre för snöaktiviteter men då blir det ju förstås en annan prislapp och inte samma överskottsimage heller. ;)

Beror ju helt på temperaturen om lädret tar åt sig eller inte, så länge man har nollgränsen inne i kläderna blir man aldrig våt utifrån på vintern oavsett ilken kropsdel vi talar. Men sant är att är det milt väder så kan det vara mycket knöligt att hålla sig torr öht.

Just gummi i handen är någonting jag ogärna skulle ha då det tenderar bli stelare och stelare ju kallare det blir (och mer och mer benäget att brista under påfrestning). Jg hörde om någon stakars greppe-användare som i princip lämnade ett spår av gummi efter sig och tillslut bara hade tyg i handflatan.
Dessutom har man ofta för BRA grepp, det ska vara lagom.

Jag har sett de som löt det hela genom att ha dubbla yttervantar och köra med fuktspärr när det tar på sig "blötvantarna"...men inte heller det är utan nackdelar.

"Vatten är ett otyg när det inte är rejält fruset, lämpar sig bäst för invertes bruk."
 
Men skit det samma om tassskydden dina blir rakt sydda, så länge de passar, gör vad de ska och du är nöjd så är det vantar som duger.
Att modifiera och tillverka eget är dessutom nära nog ett självändamål i min bok, bra jobbat!

Det blev lite oväntade svårigheter då jag inte har en friarmsmaskin, där det bara är någon form av pervers, kal yta där man normalt förväntar sig en volym att jobba kring. Letar nu ny symaskin, alternativt ny flickvän med bättre symaskin. Men då får den vara väldigt bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Friluftshemulen Tierra Lite track convertible pant Kläder 1
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
henkebmtb hej. vill få lite råd å tips Kläder 6
Xacoon Smidiga läderhandskar som tål lite? Kläder 14
turboadde Lite råd om Lundhags Syncro Kläder 11
joanna Lite mer vattentåliga dunplagg: Qshield eller "bara" Pertex Endurance på utsidan? Kläder 7
pythagoras Sommarvandring med Haglöfs Solite Lite? Kläder 5
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
pelka Lite längre kalsong! Kläder 13
Stryc9 Kallingar/boxer med lite längre ben? Kläder 4
jobke Behöver lite råd om jacka. Kläder 15
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
klementsson Jag får inte kängan tät! Behöver lite råd. Kläder 3
Mathew Impregmera Windstopper. Lite hjälp tack! Kläder 6
ayn Lite åsikter om Schoeller-material? Kläder 5
Banankontakt Konrad Cain med XCR eller pack lite Kläder 6
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
chappe92 Vandringsstrumpor för dem med varma/svettiga fötter Kläder 14
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
vandrafjäll Pjäxöverdrag som är varma Kläder 2
BeatriceK Varma stövlar/kängor Kläder 42
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
The_Lost_Cyclist Varma kängor som fungerar att vandra i.. Kläder 2
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
Stuvarn Varma tummevantar! Kläder 3
sajberjohan Varma skor och skidor Kläder 6
bybben Varma goa långkalsonger, vart köpa? Kläder 10
MBac Varma vantar? Kläder 11
langby Riktigt varma vantar Kläder 15
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
Iggle Kängor för varma skiftande klimat Kläder 26
marinabecher varma skor Kläder 2
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Frusen Varma handskar? Kläder 28
joask202 Kängor för varma fötter Kläder 3
mijo75 Söker varma fleace kalsonger/cykelbyxor Kläder 6
Onedge Varma handskar & sockor!! Kläder 4
cotterskog Varma skidhandskar/vantar? Kläder 28
Kung Stalle Varma sulor. Kläder 3
adventure_transport Bra, varma handskar///vantar Kläder 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.