lite fel navigerat..

Hoj
Har lite problem att hänga med. Har nyss skafat min första gps.. etrex vista..
1.Är inte nöjd med orginal kartan som värkar vara ca 10år gammal på sina ställen. Hur gör man för att få en bättre karta i gpsn som täcker hela sverge med någorlunda bra detalger?

2. Vill få nått tips på ett lätt använt program som man ser på en karta på datorn var man är... har testat nått demo men då behöver man fixa karta på nått vänster själv.. finns inga färdiga billiga program med sånt fixat.. behöver bara var sverge för min del..

Är totalt nybörjare på kartor och navigering men kan datorer bra...Har läst lite i gammla inlägg men fattar inte så mycket. Hoppas någon kan reda ut ett och annat för mig..

Hoj själv!
Jag har också nyligen köpt min första GPS för att användas på kajakturer. Eftersom det är en Garmin 12a finns inga kartor i den. Men jag använder ett program som heter OziExplorer för att plocka waypoints mm. Och även EasyGPS för att organisera waypoints. Fördelen med OziExplorer är att du kan använda inskannade kartor och i PCn lägga upp dina rutter. Du kan hämta demoversionen på: http://www.oziexplorer.com . Det kostar en del att registrera.
/Sid

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Endast två val

Detta är tyvärr den stora nackkdelen i Sverige nämligen kartor. Garmin har en sk MapSource CD http://www.garmin.com/cartography/mapSource/ där b la Sverige finns som egen CD. Dock finns det mycket att önska även av denna karta när det gäller kartuppdatering.
Denna täcker inte hela Sverige utan bara mälardalen och nedåt.
Dock har det ryktast om att Garmin skall komma med en uppdaterad Sverigekarta med hela Sverige...

Vill man ha bra kartor över hela Sverige idag har man nog bara två val.
1) Köpa en Svindyra CD av Lantmäteriet
2) Scanna in egna kartor och använda program OziExplorer eller andra för lägga upp rutter mm

Om du söker på dikussionsforumet kommer du hitta mycket information runt kartor samt GPS:er då detta diskuterats livligt av oss all.
Jonas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips