Liner i sovsäck?

Min nuvarande Maromt Helium går ner till -1 grad och ungefär vid 1-2 grader får jag ta på mig understället för att inte vakna på natten och huttra lite.

Har tänkt att spendera ett par nätter ute under senhösten när tempen kryper under nollan...

Så, stället för att köpa ytterligare en sovsäck(har två) funderar jag på en liner, enligt reklamen ska dom kunna höja comfort tempen med upp till 8 grader?

Vad är era erfarenheter av olika liners?
 
Har själv inga erfarenheter, men är i en liknande sits. Har Marmot Plasma 15 och upplever den som kall runt 0:an jag med.

Läste en del på forumen i USA och många av de som vandrar PCT och AT verkar gilla SeatoSummit Thermolite Reactor Extreme - snacka om en munfull med försäljningsknep i det namnet... Den ska ju öka värmen med ca 10-14 grader, vilket jag tar med en nypa salt. Däremot tror jag att 5-8 minus grader är fullt möjligt. Väger ju ca 400 gram, men jag tänker testa och köpa det till vinter. Tror även att det kan funka perfekt som "sommarsäck" när det är riktigt varmt ute.

Har väl egentligen inte givit några konkreta fakta, men det är så jag resonerar.
 
Jag köpte ett par billiga fleecefiltar på Rusta (det var rea, med ordinarie pris är nog IKEA billigare) och sydde en påse. Vet inte hur många extra grader den ger och minns inte vad den väger.

Den tar ju dock rätt stor plats, men den stora fördelen är ju att jag kunde måttanpassa den och att den blev väldigt billig (under hundralappen).

Två filtar behövdes för längden.
 
Jag använder Sea to Summit - Thermolite Reactor Liner i min sovsäck. Ska jag vara ärlig så har jag ingen aning om hur många grader den plussar på då jag har bytt mellan olika sovsäckar, men däremot så är det ett skönt och behagligt material att sova i samt att ihop-packad så tar den liten plats i packningen och väger bara 255gr.

//lasse
 
Kan verkligen rekommendera detta...200gram...samma packstorlek som en liner. men har riktig värmeförmåga och går att göra om till ett quilt.
https://www.alpkit.com/products/cloud-cover

Går perfekt att stoppa ner i sovsäck som att lägga utanpå.
Blir snabbt slut på lager dock;)

Händer det att du använder den utan sovsäck? Vid vilka temperaturer i så fall...?

Jag använder för tillfället min mammas gamla dunsovsäck från 1972 ungefär. Jag har aldrig någonsin frusit i den (sommartid) men den är lite trång så jag skulle gärna ha något som ger lite mer rörelsefrihet. Jag tänker mig att ett cloud cover är vad jag söker, möjligen i kombination med något slags innerlakan.
 
Jag vinteranpassade min sovsäck med ett vanligt täcke (Ikeas billigaste, är i helsyntet). Inuti sovsäcken ger det en god volym och möjlighet att reglera värmen genom att flyta runt täcket under nattens gång.

Tror inte det väger mycket mer än 400g men klar lägre pris med sina då 29 sek. Högst troligt också varmare än en reactor extreme men inte jämfört så det är min högst personliga gissning.

En vanlig fleecfilt bör således kunna ge god komfort i sovsäcken och även användas som filt (wow, mindblowing) när man stannar för rast eller myser i tältet.
 
Det stämmer med vikten;)...460gram drygt
Jag har kört med denna nu på sommaren i min hammock utan problem.

Hade den som förstärkning till min 0 säck uppe i fjällen nu i sommar...blev nästa nollgradigt på natten...sov gött;)
 
Här är tabell för olika material och temperatur på lakanena. Gäller Cocoons produkter.

http://www.cocoon.at/en/service/temperature-chart/

Min liner är mycket riktigt en silk liner från Cocoon, men att den skulle addera +5,3C till sovsäckens temperatur enligt tabellen ser jag som rent nonsens. Jag upplever inte att den påverkar temperaturen över huvudtaget, utan använder den enbart för att skydda sovsäcken från svett och smuts.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Tordnado VBL Vapor Barrier Liner "Svettpåse" Bo och sova 25
FarmerJoe U.S.G.I Ponco Liner. Bo och sova 8
EvaE Sea to summit Thermolite Reactor Liner? Bo och sova 29
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.