Lim till trasig kajaksport gummilucka?

Hej!

Har en estlandskajak mari 3 extra med ovala gummiluckor. På insidan av desa finns en liten ögla så man kan fästa snöre och göra fast luckan i kajaken. Har haft luckorna fastknutna länge mha tunt klättersnöre (2-3mm) och är nöjd med det MEN nu har snöret ätit sig igenom öglan och öglan är inte någon ögla länge. Jag fösökte limma ihopa öglan med casco kontaklim men det går upp igen.

Finns något lim som klarar gummi bra och klarar den ganska häga belastning det kan bli dvs hela luckans tyngd på ett par kvadratmilimeter?

Eller förslag på annat sätt att göra fast luckan?

För att vara tydlig så kan jag ju säga att luckan i sig är fortfarande helt tät men det är infästningen av säkerhetssnöret som falerar.

Tack på förhand!

/Patrik, utan senilsnöre på luckan ;-)
 
Kommer inte ihåg hur det ser ut på luckorna, men jag skulle nog försöka göra nytt hål i det som är kvar av örat istället för att försöka limma. Om det finns plats kanske det går att sätta i en öljett för att förhindra att samma sak händer igen. Misstänker f ö att Liquisole är bästa limmet här.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
tango; sa:
Eller förslag på annat sätt att göra fast luckan?

Med risk för att verka dum..men varför inte fästa lucksnöret i linorna eller infästningarna som går runt däcket?? En kajaksportlucka har ju små tappar/hål på ovansidan (i alla fall mina).

Nu vet jag inte riktigt hur din kajak ser ut men på min Point XP så är det inte många cm snöre som krävs för att fästa luckan.

Säkerhetsrisk?? Ett kort snöre tror jag inte skulle kunna orsaka att man fastnar eller snor in sig vid tex. en kamraträddning dvs. då man glider o kryper på kajakens däck..men det beror ju på hur ditt däck ser ut och vilken lucka som du har problem med. Har du en Mari 3 Extra så går det ju desutom att byta plats på de stora "locken", båda är väl ovala och lika stora??
[Ändrat av Roberth 2006-08-18 kl 22:20]
 
Det är nog inte lätt att limma ihop den öglan igen. Kontaktytorna är väl inte mer än 2*2mm. En lösning skulle kunna vara att klippa en remsa av en kaserad cykelslang ca. 8*1 cm och limma på luckan med LiquiSole så att den bildar en ögla på mitten. Som ett Ohm-tecken ungefär. INte jättesnyggt men det lär hålla för en del och det blir ju lite kamoflerat (svart på svart).
 
Roberth; sa:
tango; sa:
Eller förslag på annat sätt att göra fast luckan?

Med risk för att verka dum..men varför inte fästa lucksnöret i linorna eller infästningarna som går runt däcket?? En kajaksportlucka har ju små tappar/hål på ovansidan (i alla fall mina).

Nu vet jag inte riktigt hur din kajak ser ut men på min Point XP så är det inte många cm snöre som krävs för att fästa luckan.

Säkerhetsrisk?? Ett kort snöre tror jag inte skulle kunna orsaka att man fastnar eller snor in sig vid tex. en kamraträddning dvs. då man glider o kryper på kajakens däck..men det beror ju på hur ditt däck ser ut och vilken lucka som du har problem med. Har du en Mari 3 Extra så går det ju desutom att byta plats på de stora "locken", båda är väl ovala och lika stora??
[Ändrat av Roberth 2006-08-18 kl 22:20]


VI har nog inte likadana luckor. På locket till fikaluckan finns en lite tunga på utsidan som sticker ut från omktesten "som handtag" och det skulle man kunna göra hål i men mina ovala luckor (lika dana) till främre och aktre skottet har inge sådana att fästa i. Är det dessa du menar med tappar och hål eller?

Annars så har jag gjort precis som du föreslår - fäst lucksnöret i däckslinan framtill (några droppar vatten tar sig in via lucksnöret om man paddlar i vågor men inte så mycket att det stör. Akterlucksnöret sitter fäst runt rörkanalen för skedda-wiren. Fikaluckan sitter också fast i däckslina - den tvärgående precis akter om sittbrunnen- bar några cm repsnöre och inget som stör vid räddning.

Ska ev försöka med Smedens förslag att förstärka med cykelslang på luckan eller kanske bugga uppnågon med liquisole och öljett i gamla trasiga hålet.

/Patrik
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.