Liggunderlag

Hej!
Letar efter ett liggunderlag men har blivit lite vilse i djungeln.
Har en Fjällräven abisko 3-säsongs säck med följande temperatur gränser:
Tconf: 2 °C
Tlim: -4 °C

Vilket r-värde borde jag satsa på? Stämmer tabellen nedan, ska jag isåfall ha ett med r-värde runt 3 för att kunna använda min sovsäck fullt ut?

r-valuetemprating.jpg

Vilken prisklass är rimligt med tanke på att sovsäcken kostade 1700, är det rimligt att köpa ett underlag för 1200?

Vilka märken är det som gäller, har mest kollat på Themarest och Exped?

All hjälp uppskattas, tack på förhand :)

Hej!
Letar efter ett liggunderlag men har blivit lite vilse i djungeln.
Har en Fjällräven abisko 3-säsongs säck med följande temperatur gränser:
Tconf: 2 °C
Tlim: -4 °C

Vilket r-värde borde jag satsa på? Stämmer tabellen nedan, ska jag isåfall ha ett med r-värde runt 3 för att kunna använda min sovsäck fullt ut?

r-valuetemprating.jpg

Vilken prisklass är rimligt med tanke på att sovsäcken kostade 1700, är det rimligt att köpa ett underlag för 1200?

Vilka märken är det som gäller, har mest kollat på Themarest och Exped?

All hjälp uppskattas, tack på förhand :)

Tycker du bör välja ett liggunderlag med R-värde på kring 3 upp till max 4. Räcker bra för all typ av sommarbruk även på lite kyligare mark. Uppblåsbara eller "självuppblåsbara" är bekvämare (och dyrare) samt även känsligare för punka.
Vanliga underlag i cellplast är ett annat alternativ som alltid funkar, ex Thermarest Ridgerest, Thermarest Z-lite, Mammuth Extreme mfl.
För uppblåsbara eller självuppblåsbara liggunderlag, välj ett som är minst 3,6cm (1,5") tjockt annars uppväger inte den extra bekvämligheten den ökade vikten och kostnaden jämfört med valigt cellplastunderlag.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tycker du bör välja ett liggunderlag med R-värde på kring 3 upp till max 4. Räcker bra för all typ av sommarbruk även på lite kyligare mark. Uppblåsbara eller "självuppblåsbara" är bekvämare (och dyrare) samt även känsligare för punka.
Vanliga underlag i cellplast är ett annat alternativ som alltid funkar, ex Thermarest Ridgerest, Thermarest Z-lite, Mammuth Extreme mfl.
För uppblåsbara eller självuppblåsbara liggunderlag, välj ett som är minst 3,6cm (1,5") tjockt annars uppväger inte den extra bekvämligheten den ökade vikten och kostnaden jämfört med valigt cellplastunderlag.

Tror jag satsar på det här från Exped med r värde 2,5, det borde klara ner till +1 grader. Om jag ger mig ut på en sen höst tur där det blir kallare så får jag ta med ett vanligt foam underlag och lägga under.

https://www.outnorth.se/exped/synmat-lite-5-m-54967#Orange

Ett tips

Tror jag satsar på det här från Exped med r värde 2,5, det borde klara ner till +1 grader. Om jag ger mig ut på en sen höst tur där det blir kallare så får jag ta med ett vanligt foam underlag och lägga under.

Det duger absolut...jag har använt UL versionen av den, även på vintern då jag kompletterat med ett cellplast.

Dock har jag även med ett halv tunt cellplast på sommaren, helt enkelt för att sitta på i tältet. Sitta på ett uppblåsbart blir kallt, då man sitter på backen...samt jag har den halvan under torson för att trycker man igenom det så är det oftast vis axlarna!

Jag har en Thermarest Neoair Xtherm som jag är supernöjd med. Det är en av de dyrare liggunderlagen, men å andra sidan får man ett liggunderlag som går att använda året om (r-värde 5,7), är bekvämt, lätt och hållbart. Jag har nu runt 100 nätter på mitt och det känns som om det kommer hålla hur länge som helst.
Det känns saftigt att köpa ett liggunderlag för nästan 2000 spänn jag vet, men å andra sidan är det skönt att ha ett som också funkar för vinterövernattning så att man slipper köpa ytterligare ett för det ändamålet.

Lycka till i produktdjungeln!

Det du har valt har ingen inbyggd pump, så antingen får du blåsa upp det med munnen (nackdel att du får in fuktig inandningsluft i liggunderlaget) eller köpa till en Exped Schnozzle pump säck för ett antal hundralappar. UL versionerna av Expeds liggunderlag har även kortare garanti (Exped Synmat UL=2år, Exped Synmat ej UL=5år, Thermarest=Livstid mm) och verkar ha en ökad risk för delaminering av kanalerna. Vill du ha högre R-värde, tjtjocklek och slippa pumpsäcken, titta på Exped Synmat 7.

Har inte Exped också gått över till livstids garanti för sina liggunderlag?

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Jag har ett Exped UL 7 LW sedan 5 år tillbaka, inte ens spenderat 50 nätter på det. Nu har kanalerna börjat delaminera och jag har fått erfara att det bara är 2 år garanti på UL från Exped, tror att den fuktiga inandningsluften till slut dödade det.
Nu är jag på jakt efter nytt och sneglar på självuppblåsande Thermarest (hade ett sånt för 10 år sedan men blev stulet ur mitt källarförråd).
Är inne på Evolite Plus, 6,3 cm tjockt och R-värde= 3,2.

Jag har ett Exped UL 7 LW sedan 5 år tillbaka, inte ens spenderat 50 nätter på det. Nu har kanalerna börjat delaminera och jag har fått erfara att det bara är 2 år garanti på UL från Exped, tror att den fuktiga inandningsluften till slut dödade det.
Nu är jag på jakt efter nytt och sneglar på självuppblåsande Thermarest (hade ett sånt för 10 år sedan men blev stulet ur mitt källarförråd).
Är inne på Evolite Plus, 6,3 cm tjockt och R-värde= 3,2.
Jag mailade exped och gav de dåligt samvete för att de bara har 2 år och thermarest 5 år eller livstid eller vad det är - jag fick ett nytt underlag. :-D

https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=88075

Jag mailade exped och gav de dåligt samvete för att de bara har 2 år och thermarest 5 år eller livstid eller vad det är - jag fick ett nytt underlag. :-D

https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=88075

Tack för tipset.
Har kontaktat dem via instagram och facebook, fick snabbt svar via instagram om att Synmat UL har 3 års garanti. Så tror inte jag kommer få igenom något.

Men nu är jag på jakt efter ett thermarest.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips