Liggunderlag

Hej,
Vi köpte precis ett nytt uppblåsbart liggunderlag. Ett SYNMAT HL DUO WINTER M
http://www.exped.com/sweden/en/product-category/mats/synmat-hl-duo-winter-m

Vi tänkte att vikt skillnaden mot SYNMAT HL DUO M
http://www.exped.com/sweden/en/product-category/mats/synmat-hl-duo-m

1050g mot 830g

Inte var stå stor och att vi kan leva med det. Det är ändå en minskning av vikt mot vad vi har idag (2x 630g). Men när vi fick hem den så slog det mig hur stor volym den tar. Inser att vi ens inte jämförde det innan.
5,4l mot 3,1l

Vi gick på vinter pga priset och vikten inte skilde markant. Men det slog mig att jag inte vet riktigt hur mycket R 5.0 mot 3,3 gör i praktiken. Förra året var första gången vi vintervandrade och det är nått vi vill fortsätta med. Men klara man sig med R 3,3 i säg -15 om man har cellplast under som förstärkning?

Kanske ska tillägga att vi även tänker använda denna året om då.

Tack på förhand att höra hur ni andra resonerar.

Nu var det inte så kallt när jag var ute, men jag använde mitt synmat med R 2.5 samt ett cellplast Thermarest Ridgerest under en vinter tur med natt temperaturer på runt -5.

Och det gick hur bra som helst :)!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips