LIGGUNDERLAG.

Ja just ja...
Tänkte själv på det när jag skrev, men inte när jag läste citatet...

Dock stämmer det att det antagligen finns ett antal varianter av liggunderlag som försvaret utnyttjat.

Nya grejor till vaje tur....?

rojo; sa:
Jag vill varna för ridgerest! Detta är bra från början men efter några år plattar det ut sig och tappar form och blir då mindre isloerande.

Sen vill jag varna för de billigare liggunderlagen utan slutna celler vintertid. Vintertid fungerar de inte på att sitta direkt i snön utan drar då åt sig fukt. Däremot fungerar de bra som komplement till ett tunnare sommarunderlag (typ ridgerest) vintertid och med två liggunderlag ligger du mycket bättre och varmare än ett enkelt tänkt för vinterbruk.

/Robert

Håller med om bägge styckena. Mitt ridgerest är ganska trött.

Ridegerest är för kallt om man ska sova på vått underlag, hård jord eller liknande på vår eller höst. För att få tillräcklig isolation måste man ligga på lingonris eller något annat bra.

P.S. Kul att det finns fler som anväder sina grejor så länge att dom hinner slitas... D.S.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Vilka är juryns favoriter inför säsongen vår-sommar 2026? Bland vinnarna finns bland annat en lättviktsryggsäck och en svensk designklassiker.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tog en bit av det på ÖoB köpta underlaget (b=60 cm, t=15 mm 35:) och höll det under vatten, klämde ihop det, och kunde konstatera att det inte kom några luftbubblor ur det. Kunde inte senare när jag tagit upp det klämma ur nåt vatten heller.

Min känsla är nog att liggunderlag har mer eller mindre slutna celler? Vissa kanske har oerhört tät struktur, medan andra har visa "celler" som är otäta.

Har dock inte en ens klämt på såna "billiga" underlag som ser ut som nåt slags emballagematerial.

Försvarets liggunderlag är toppen (tjocka gråa med en kattfot-stämpel). Drar inte åt sig fukt nämnvärt och värmer gott. Om de finns för 35 :- är det grymt... måste skaffa.
/samme

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips