Liggunderlag - Olika vinterlösningar

...
Nackdelen är att det är väldigt tungt med dagens mått mätt, 1,7 kg. R-värdet på 5-6 verkar ytterst rimligt.

Faktum är att jag skall ut på fjället om bara några dagar och använda det vid vintertältning.

Bra info, det innebär att den nämnda jämförelsen är relevant även nu.

Lyfter den här gamla tråden.

Är ett renskinn att föredra ur värmesynpunkt att ligga på än ett cellgummiunderlag. Antar det. Är det bättre än ett isolerat uppblåsbart underlag av hög klass? Det här oaktat vikten eller jämförbar vikt. Är nyfiken då det var renskinn som gällde i min barndom och på vintern.
Finns det nutida jämförelse tester som kan berätta skillnaden.
Kul frågeställning
Bra info, det innebär att den nämnda jämförelsen är relevant även nu.
Fördelen med finnarnas rapport är att de använder samma metod för att testa renskinn och madrass. Så vitt jag kan se så räknar de på näst sista sidan fram jämförbara R-värden. 0,35 för renskinn och 0,33 för thermarest. Enheten är m²K/W vilket är R-värde uttryckt i SI-enheter https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=R-value_(insulation)&action=edit&section=2 . 1 RSI ≈ 5,68 R så R-värde för både renskinn och thermarestmadrassen är ungefär 2. Det är ungefär vad ett sånt där vanligt skumliggunderlag har https://en.wikipedia.org/wiki/Sleeping_mat . Enligt rapporten anger Cascade Designs R-värde till 4,7-6,2 för madrassen utan att säga hur de kom fram till det och utan att ange någon enhet.

Men en ytterligare grej är att det är skillnad mellan renens sommar och vinterpäls. Jag hittade ett diagram https://www.semanticscholar.org/pap...oote/86405f1f963cbbb51eb15c11e3af1a20214a9d2b där man kollat på cariboupäls. Rapporten är bakom en betalvägg så det går inte att se hur dom tänkt och gjort för att få fram resultaten. Diagrammet visar värmeledningsmotstånd i enheten clo. Den enheten låter sig översättas så att 1 clo ≈ 0,88 R ≈ 0,155 RSI https://en.wikipedia.org/wiki/Clothing_insulation#Units_and_measurement . Jämför man diagrammet med finnarnas rapport så borde de ha testat sommarpälsar då en sommarpäls har RSI-värde på runt 0,4. En vinterpäls ligger enligt diagrammet på 5,5 clo vilket motsvarar 0,85 RSI eller R-värde på 4,8.

Jag har bara ägnat några minuter åt att kolla in det här så ta allt med en stor nypa salt. Kul ändå som sagt.
diagram.png

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Intressant att läsa norrakurvas inlägg. Skillnaden mellan sommar och vinterpäls är tydligen rätt stor. Sedan släpper väl en sommarslaktad ren mer hår. Överhuvudtaget blir jag mer o mer nyfiken på renfällars värme respons. I min barndom var det ju renfäll som gällde. Oftast med en rätt hård baksida men så skön i Segerbaden pulkan när man låg där. Tror jag. Man var ju rätt liten då.
Nu har ju renfällen kommit i skymundan för modernare material men om inte vikt och volym är så viktigt så skulle det vara intressant att få veta mera om skillnaden. Jag tror att renfällen vinner men det är inget jag vet.

Bryter tråden. Tänker mig jag tagit av mig ryggsäcken och ska ta en fika. Lägger ut liggunderlaget. Det som oftast händer är att jag får snö mellan rumpan och liggunderlaget. Resultat att snön smälter och jag blir lite blöt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips