Liggunderlag, lätt och litet?

Funderar på att skaffa nytt liggunderlag, skulle vilja ha ett som går ner i ryggsäcken.

Tittade på nätet och hittade ett som heter Nemo Zor 20R. 895kr, 405 gram och packas ihop till 23x11 cm.
Nån som har erfarenhet av det?

Hittade även ett Thermarest Neo Air Venture LS samma pris, 590 gram packas ihop till samma storlek. Uppblåst blir det lite kortare, men det har ingen betydelse.

Har också tittat på Urberg Air Mat 299 kr, 456 gram, 10x16 cm ihoppackat.
Nackdelen med det är att det är lite smalare, men det kanske inte spelar så stor roll eftersom vi har med 3 liggunderlag till 2 människor och 3 hundar.

Erfarenheter? Vad bör man tänka på?
Vi är inte ute vintertid.

//Helen
 
Kanske lite riskabelt med uppblåsbara liggunderlag och hundar?
Själv har jag inte hund men har ändå sett hur lätt det är att få hål, så tassar med klor kan vara ett problem?

Annars funkar dom oftast bra, har inte testat just de du kollar på men några andra mer obskyra märken från udda köpställen i utlandet bl a.
 
Vore intressant om det finns statistiskt underlag för att kunna välja ett liggunderlag som är mindre punkteringsbenäget.

Jag har haft en del otur med vissa uppblåsbara/självuppblåsande liggunderlag. En gång var det eget slarv och glödsprätt.
Men det har också en gång varit uppenbart skört underlag som på kort tid fick mer än 10 hål (Mammut), även om en hund sovit i samma tältkåta några nätter men aldrig klivit på liggunderlaget vad jag minns..

Exped 7 UL har jag hitintills bra erfarenhet av men för lite användning för att det skall ge er andra vägledning.

Thure
 
Har tre Exped UL av varierande modell men har även jag ganska få tältnätter med dem bakom mig. Jag fick min första punktering i lördags och.konstaterade att det är i det närmaste omöjligt att felsöka materialet i fält under pågående dygnsvila. I övrigt är jag helt nöjd. Airmat Lite UL 5 M får dessutom plats i ryggsäcken, vilket är en bonus.
 
Jag använder mitt endast för sömn. Pumpar upp det först då det e dags. Sen skydda det med cellplastunderlag under.

Har exped synmat sen två år och hittills ingen punka. Har beställt deras nya hyperlite på 350g nu och hoppas den har samma kvalitet.
 
Tycker inte att madrasser ligger på plats bredvid varandra om det inte är så att de passar precis i tältet. Dvs för bäst nattsömn o för att slippa riskera att hamna på marken i en skarv vill jag alltid ligga mitt på mitt eget underlag. Har provat att sätta ihop underlagen för att kunna sova bredvid varandra, lite mysigare m osöker på om man kan sova mitt i skarven ändå.
 
Har två exped som använts en del (enklel variant men med inbyggd pump), gissningsvis kring 100 nätter ute och 40 inomhus de senaste 5-6 åren. Har inte förvarat dem noga utan nedpackade i packpåsarna men inte under 10 grader.

När de använts i fält har det varit väldigt blandade underlag men oftast i tält och inte direkt på marken, däremot bland kvistar och annat lagom farligt. Har inte använt lagningslapparna på själva madrassen, däremot på en kudde av annat fabrikat och det funkade kanon och håller ihop fortfarande. Däremot så torkade tuben med lim/vilkmedel ihop efter att ha legat ett år, så det går inte spara den hur länge som helst efter att förseglingen brutits. Har därför bara ett lagningskitt kvar men känner mig inte orolig då det ingick många lappar och tuben knappast torkar in på en tur.

På en av madrasserna har dock en "söm" i en av kanalerna gått upp ca 30cm, hände efter 3-4 års användning men har inte fortsatt att gå upp efter det. Har bildats en bred luftkanal i fotänden istället för 2 smala. Inget som stör funktionen.

Överlag känns de ganska tåliga, den intrigerade luftpumpen tar lite tid att pumpa upp med men är ändå funkis. Skulle en av dem paja helt skulle jag köpa ett identiskt igen, för 700kr är det mycket valuta för pengarna.
/G
 
Vad tror ni om ett litet kort uppblåsbart liggunderlag, det finns ju nåt som är sådär 120 cm. Och ovanpå det ett tunt i cellplast?
Då borde det ju skydda för hundklor?
Och egentligen behöver jag nog inte ett längre liggunderlag med mina knappt 160 cm och alldeles för varma fötter ;)

//Helen
 
Vad tror ni om ett litet kort uppblåsbart liggunderlag, det finns ju nåt som är sådär 120 cm. Och ovanpå det ett tunt i cellplast?
Då borde det ju skydda för hundklor?
Och egentligen behöver jag nog inte ett längre liggunderlag med mina knappt 160 cm och alldeles för varma fötter ;)

//Helen

Det tror jag är en bra kombination! Nåt varmt under fötterna är ett måste för mig, men jag vet att en del klarar sig m ett bylte kläder eller väskan. Så det är nog bra m ett långt cellplast överst, bra skydd för hunden och om du får punka ändå har du ändå ett reserv coskå.
 
Måste revidera mitt omdöme ovan. Använde madrassen på en cykelresa nu i juli och den som hade börjat gå sönder kapitulerade helt. Flera kanaler sprack upp och bildade en gigantisk på mitten däremot höll den fortfarande tätt. Var som att försöka sova på en gigantisk korv med bröd.

Sannolikt tillverkningsfel då det är lim/svets på insidan som släppt och alltså inte något som borde slitas nämnvärt. Inte heller kan de utsättas för kemikalier eller UV-ljus. Både jag och min tjej är dessutom lättviktare så inte heller en orimlig belastning. Den andra madrassen är fortfarande helt hel trots att de alltid använts samtidigt.

Ska skicka några bilder till exped men inget jag förväntar mig ersättning för då de är så pass gamla. Däremot vill jag nog veta varför det hänt innan jag överväger en ny.

/Gustav
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
DrJ Tunt lätt cellplast liggunderlag? Bo och sova 17
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
Stuvarn Lätt men bekvämt liggunderlag! Bo och sova 13
Magnvalg Lätt och lättpackat liggunderlag? Bo och sova 22
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.