Liggunderlag EVA Biltema

Jag skulle rekommendera att köpa armaflex, finns på ebay, amazon eller isolerprofil.
Mycket smidigare att arbeta med än liggunderlag, lättare att forma/stretcha, finns med eller utan klister (men jag skulle köra med färdigklistrat), finns i olika tjocklerar.. och du vet vad du får.

Jag ska isolera med det i min campervan och vet att det används flitigt av andra i vans/husbilar och båtar också.

Troligen billigare än att köpa från någon båttillbehörsbutik, jämfört med liggunderlag vet jag inte riktigt men med de fördelarna som finns så skulle jag utan tvekan välja armaflex.
 
Vill också slå ett slag för Armaflex. För ungefär 1000 kr får du tag på 8m² 13mm tjock färdiglimmad.
Blir ungefär dubbla priset mot Biltemas liggunderlag per m². Dock får du 13mm istället för 8.8mm samt du slipper köpa spraylim. Antagligen något bättre R värde också.

Har full förståelse för om det känns dyrt dock.
 
Vill också slå ett slag för Armaflex. För ungefär 1000 kr får du tag på 8m² 13mm tjock färdiglimmad.
Blir ungefär dubbla priset mot Biltemas liggunderlag per m². Dock får du 13mm istället för 8.8mm samt du slipper köpa spraylim. Antagligen något bättre R värde också.

Har full förståelse för om det känns dyrt dock.
Ringde min lokala ventilationsfirma och frågade efter pris. Efter avdragen stamkundsrabatt landade priset på 6500 kr (12 m2) och det är lite svettigt... Var hittar du de priser du nämner?

EDIT: Såg nu att det fanns i tysk-länken ovan. Klart intressant. Ett par tusen är ok.

Det verkar luta åt liggunderlag trots allt. Men så såg jag att någon använt kork. 5 mm verkar bara finns. Lite tunnt kanske. Hmm... 🤔
 
Senast ändrad:
Jag har använt Thermoreflekt till diverse olika, bland annat som runt "kylbox" i kölsvinet på träbåt (och där är det inte torrt). Det funkar väldigt bra och är förhållandevis billigt och väldigt lättarbetat. Finns också med självklistrande sida, och olika tjocklekar. Men det ska nog trots allt skydda bakom något mer tålig "panel" på väggen, även om det ju lätt kan bytas.
Kan det vara något?
 
Jag har använt Thermoreflekt till diverse olika, bland annat som runt "kylbox" i kölsvinet på träbåt (och där är det inte torrt). Det funkar väldigt bra och är förhållandevis billigt och väldigt lättarbetat. Finns också med självklistrande sida, och olika tjocklekar. Men det ska nog trots allt skydda bakom något mer tålig "panel" på väggen, även om det ju lätt kan bytas.
Kan det vara något?
Tack, men jag tror det blir lite tunnt, isoleringen bör liga på ca 1 cm. Det handlar inte bara om själva värdet för hur mycket den isolerar utan också om hur mycket det bygger på höjden. Det bör inte vara alltför mycket tunnare än nuvarande.
 
Nu finns den ju i olika tjocklek, upp till 16 mm.
Men som isolering ska det helst vara en luftspalt också, så det kan ju vara fel för din konstruktion.
Jag såg inte framför mig att "liggunderlaget" skulle vara själva ytskiktet?
 
Nu finns den ju i olika tjocklek, upp till 16 mm.
Men som isolering ska det helst vara en luftspalt också, så det kan ju vara fel för din konstruktion.
Jag såg inte framför mig att "liggunderlaget" skulle vara själva ytskiktet?
Åh, det missde jag, ska genast kolla igen. Men du säger lltså att man bör ha en lufspalt med detta material?

En luftspalt är inte planerad, utan tanken är att limme liggunderlag (eller vad det nu blir) på skrovsidan, och sedan limma skrovbeklädnad av någon sort på det.
 
Ja, riktigt så är det ju inte konstruerat. Även om det väl finns en variant med förlamad sida som kan användas under golv.
Det är mer som isolering än för utfyllnad och konstruktion. Men mycket lätthanterligt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.