Liggunderlag EVA Biltema

Divinylcell används ofta inom båtbygge. Men då kan det vara i skrovet för att ge distans, inte nödvändigtvis för att isolera värme.
Jo, jag vet. Min båt, en Fortissimo, är i enkellaminat, därav behovet av isolering. Sandwichskrov brukar inte ha samma behov. Liggunderlag är att betrakta som det vanliga valet, undantaget de som köper skrovisolering från båttillbehörsaffärerna men det är oftast dyrare och i stort sett samma material.

Edit: Insåg att det kanske lät vasst det där. Tack för engagemanget, det uppskattas!
 

Bilagor

  • Fortissimo2.jpg
    Fortissimo2.jpg
    4.7 MB · Visningar: 92
Senast ändrad:
Att det möglar i båten beror ju på fukthalten, en lufttorkare, vid kaj och på båtpats, inne i båten, ändrar det enkelt.
Mögelsporerna är det ni själva som bär med er.
 
Att det möglar i båten beror ju på fukthalten, en lufttorkare, vid kaj och på båtpats, inne i båten, ändrar det enkelt.
Mögelsporerna är det ni själva som bär med er.
Så är det, men det är en tuff miljö. Jag tänker satsa på en eller två solcellsventilatorer som sätter snurr på ventilationen, det brukar göra susen. Jag ligger sällan med landström så det får bli energisnåla lösningar.

Båten är från -82 så efter snart 40 år är det dags för en uppfräschning.
 
Cellplast associerar jag till de klassiska liggunderlagen, men det är alltså samma "blandning" i de som kallas EVA? Exped har ju sitt Evazote som jag antar är samma material (fast tunnare och flera gånger dyrare). Eller?

Samma evazote-underlag utan logga säljs på extremtextil.de De har även andrasortering, och då kostar ett som är 1x2m, 4mm tjockt, 13.5 euro. För 26.5 euro får du ett som är 1x2m, 10mm tjockt.

Jag gissar att du hittar billigare material om du håller dig till "byggmaterial" men ändå.
 
Hade bitar av Biltema liggunderlag bakom strålkastarna i poolen för att undvika ev. frysskador. Efter ett år i vattnet var det mest en geggamoja kvar av dessa. Så långvarig fukt tål de inte.
 
Var försiktig med billiga liggunderlag om du tror de kan behöva utstå nötning. Hur de tål mekanisk påfrestning skiljer sig markant.
En del liggunderlag skulle jag på sin höjd klassa som yogamattor för innomhusbruk, de smular sönder direkt om de läggs på stenar, rötter och grus.
Den sämsta varianten jag haft överlevde inte ens en dag som entrematta (test) hemma, vanliga vinterskor punkterade ytan och sedan gick det fort utför.
 
Hade bitar av Biltema liggunderlag bakom strålkastarna i poolen för att undvika ev. frysskador. Efter ett år i vattnet var det mest en geggamoja kvar av dessa. Så långvarig fukt tål de inte.
Det där ju minst sagt tveksamt! Inte för att de kommer att ligga i vatten, men viss fukt måste de tåla. Det var alltså dessa "EVA"-underlag? Får nog hitta nått bättre.
 
Var försiktig med billiga liggunderlag om du tror de kan behöva utstå nötning. Hur de tål mekanisk påfrestning skiljer sig markant.
En del liggunderlag skulle jag på sin höjd klassa som yogamattor för innomhusbruk, de smular sönder direkt om de läggs på stenar, rötter och grus.
Den sämsta varianten jag haft överlevde inte ens en dag som entrematta (test) hemma, vanliga vinterskor punkterade ytan och sedan gick det fort utför.
Just nötning är jag inte så orolig för. De kommer ju att sitta limmade mot skrovsidan med en skyddande vinyl över, så det borde inte vara ett problem. Men tack för svaret!
 
Rekommenderar detta om du vill ha hyfsad kvalité till relativt billigt pris, men kan vara lite dyrt i sammanhanget:
Det har ju tyvärr ökat, men när det kostade 100kr var det bäst r-värde/krona jag hittade för några år sedan.
 
Rekommenderar detta om du vill ha hyfsad kvalité till relativt billigt pris, men kan vara lite dyrt i sammanhanget:
Det har ju tyvärr ökat, men när det kostade 100kr var det bäst r-värde/krona jag hittade för några år sedan.

Tackar, men det är en gnutta i överkant. Jag behöver ju ett antal.
 
Kolla in bygghandeln. Betongtäckmattan är 2 m bred och säljs av vissa på löpmeter. Jag har själv isolerat diverse saker med sån.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.