Lidl campingtält

Lidl-tältet är obegripligt billigt, men så är det med många kinesiska varor. Man blir mest betänksam. Ett vettigt budgetalternativ skulle kunna vara Outnorths eget märke Urberg. En av mina vänner har haft ett Urbergs 2-personerstält med i Sarek. Stor kvalitetsskillnad mot t ex Hilleberg förstås, men det fungerade även i relativt kraftig vind. Outnorth har rea på vissa modeller nu ser jag. Här för 4-p:
 
Nu brukar jag inte köpa nytt i första hand, (förutom vissa saker av hygienskäl naturligtvis).

Jag fick faktiskt låna ett tält via fritidsbanken, oklart vad det är för skick, men den har stått i trädgården några dagar i väntan på att jag ska få tillfälle att prova det.

Tältet på LIDL såg jag av en slump, men kunde väl rimligen anta att det inte skulle klara måttet.

Tror dock inte jag skulle ge mig ut på högfjället och tälta än på ett par år, känner att jag måste bli lite mer varm i kläderna först, har hittills bara bott i stuga (och haft hyggligt tur med vädret) och hållt mig till dagsturer.

Men känner att diskussionen kring slit och släng och 5 åriga kineser och miljöhänsyn börjar bli lite obekväm. Det är inte som att jag köper något för att gynna någon pengakåt bulgan eller förstöra miljön.
 
Jag tycker inte att du ska ta det som en kritik mot dig o dina val eller dina frågor. Malmstroem som tog upp aspekten först i tråden gör det för att vi på forumet ska tänka på hur utrustningen är tänkt att användas innan vi avfärdar billigare grejor för dyrare. Jag läser det som en uppmaning till andra mer än dig. Jag betraktar den påföljande diskussionen som ytterligare en dikeskörning i ett internetforum. Men en ganska intressant dikeskörning ändå!

Och du har ju dessutom hamnat på "rätt" spår redan som lånat ett tält för att kolla vad du tycker om det. Gör samma med fjälltält och högfjället. Bo i stuga som du gjort tididgare o ta en eller ett par nätter i ett lånat tält tillräckligt nära stugan för att kunna ta dig inomhus om nöden så kräver
 
Räknar man bort momsen så är priset 400kr. Då ingår alla tyger, symaskinslitage, personalkostnader, lokalkostnader, transporter mm.

400kr/tim+moms är inte en hög timpeng att fakturera med Svenska arbetsgivaravgifter och företagsskatter.
Så skulle tältet tillverkas i Sverige, måste varje tält vara klart på mindre än 15min för att kalkylen ens ska hålla och knappt gå jämt ut, förutsatt att det måste säljas i 100.000-tal.

Det är garanterat en 5-årig Kines som har suttit vid symaskinen och sytt ihop tältet, om man nu tycker det är okej att gynna sånt.
Inte så många som tänker på det när dom köper saker som har helt orimligt lågt pris.
Yup. Stäng gränserna!
 
Nu känner jag inte till tältet Lidl säljer, men mycket av det som Lidl säljer under sina specialveckor är förvånansvärt bra.
Stiftung Warentest i Tyskland testar ofta deras produkter både enskilt och mot andra med gott resultat.
Framförallt deras maskiner t ex plasmaskärare, svetsar mm är förvånansvärt bra för sitt pris.
Så även om jag inte skulle upp på kalfjället och förlita mig på tältet så skulle jag GISSA att det är rätt dugligt i andra tillämpningar, t ex cykelsemester, låglandsvandring osv.
 
Det Lidl har som fördel jämfört med traditionell sporthandel är stordrift ingen lagerhållning och rationell distribution. Mycket är beklämmande låg kvalitét men om man är kritisk kan man hitta hyfsade prylar t ex handverktyg och cykelkläder.

Matvaror kan ibland ha 60% av priset på ICA. T ex lagrad gruyere.

Thure
 
Är
Det Lidl har som fördel jämfört med traditionell sporthandel är stordrift ingen lagerhållning och rationell distribution. Mycket är beklämmande låg kvalitét men om man är kritisk kan man hitta hyfsade prylar t ex handverktyg och cykelkläder.

Matvaror kan ibland ha 60% av priset på ICA. T ex lagrad gruyere.

Thure
Är det inte Lidl,s kikare som det brukar vara slagsmål om när de släpps i butik?
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.