Lidl campingtält

Såg att de hade nån variant av campingtält på LIDL, 4 manna-tält, ganska tung pjäs ca 4-5 kg, oklart om det är dugbart som vandringstält eller om man bara bör ha den just till en camping. Kostade 499 kr

Kanske är lite för billigt för att vara bra?

Stängerna är av glasfiber, vattenavvisande och väderbeständigt, sovplats och förtält, 3000 mm vattenpelare.

Står att den tål sämre väderförhållanden (regn och vind) men inte extrema förhållanden eller bergmiljöer. Vad detta nu innebär...
 

Bilagor

  • 1684951878154.jpg
    1684951878154.jpg
    681.6 KB · Visningar: 228
Jag tror på devisen att man får det man betalar för. Den gäller nästan alltid om man inte kommer över en konkursutförsäljning av dyrare prylar. Sen tror jag även på att man ibland betalar för mycket för given kvalitet men denna devis gäller mera sällan.

Med detta sagt och din fråga i annan tråd om högfjäll så tror jag inte detta är ett lämpligt tält. Med förhållandena i den miljön kan detta bli ett engångstält.
 
Perfekt vandringstält om man gillar:
- släpa tungt
-uppfriskande vatteninbrott när det regnar
-vill glänsa med sin McGyver skills vad man kan laga i fält
- har noll miljökonsekvenstänk när man slänger 5 kg plastskräp efter 2 användningar
 
Jag har ett liknande tält inköpt på Rusta (om jag kommer ihåg rätt...).

Det användes när barnen var små. Det är stort, högt och tungt. Jag är rätt säker på att det inte är speciellt hållbart heller.

Jag använde det när vi skulle ut och campa i närheten av väg i fint väder. Till det fungerar det.

Det är ingenting som jag skulle ta med ut i fjällen eller när jag ska gå en bit. Men för någon natts tältande i närområdet då du vet att det inte ska blåsa eller regna kan det vara värt pengarna. Har du fel och det blir dåligt väder är det fullt möjligt att du får avbryta tältandet för att tältet inte håller. Då bör du vara nära hemmet...

Det finns en tendens att bara rekommendera dyrare kvalitetstält här på Utsidan. Generellt sett är det nog korrekt, men billigare tält kan fungera nog så bra för enklare turer. Att lägga +10 kkr på ett Hilleberg som sedan inte används är inte heller speciellt bra för miljön. :)
 
Det finns en tendens att bara rekommendera dyrare kvalitetstält här på Utsidan. Generellt sett är det nog korrekt, men billigare tält kan fungera nog så bra för enklare turer. Att lägga +10 kkr på ett Hilleberg som sedan inte används är inte heller speciellt bra för miljön. :)
Det är riktigt, det finns många bra alternativ i mellanprisnivå som fungerar både till vanlig camping såväl som för vandring. Skall man dock på familjecamping kan utrymme vara trevligt om man inte vill trängas i ett vandringstält när vädret ställer till det.
Ett bättre tält har dock en längre livslängd och kan även säljas begagnat vilket bidrar till hållbarhet. Ett tält från Rusta eller Lidl för några hundralappar blir mer slit och släng vilket inte är bra för miljön. Sedan kan man ju fråga sig under vilka omständigheter dessa tält tillverkas om de i konsumentled kan säljas för under 500kr.
 
Ett bättre tält har dock en längre livslängd och kan även säljas begagnat vilket bidrar till hållbarhet. Ett tält från Rusta eller Lidl för några hundralappar blir mer slit och släng vilket inte är bra för miljön. Sedan kan man ju fråga sig under vilka omständigheter dessa tält tillverkas om de i konsumentled kan säljas för under 500kr.
Och av dom 500 kronorna är nog 100 kronor moms.
 
Miljöbelastning är ett komplext område.

I användningsfallet ovan så finns det nog fog att hävda att det billigare tältet har lägre miljöbelastning. Enda sättet att "räkna hem" ett dyrt tält är att förutsätta att det används mer genom att t.ex. det säljs begagnat. Jag skulle nog vilja hävda att så är inte alltid fallet, och att det är direkt felaktigt att utgå ifrån det.

Total miljöbelastning för en produkt är förvånansvärt ofta kopplat till priset. Dyrare prylar kräver mer resurser för att tillverka, distribuera och sälja. Det kan stämma att miljöbelastningen blir lägre eftersom den används länge -- men det är långt ifrån en garanti.

Jag kan hålla med dig om att slit och släng inte är ett bra koncept. Vi har fortfarande kvar vårt Rusta-tält. Det används när det passar, dvs när vi uppskattar ett stort tält med ståhöjd i, och inte bryr oss om att det väger en del. Det är fortfarande vattentätt, men det bör inte blåsa där det sätts upp.

Minst miljöbelastning brukar nås när du köper en produkt som passar för uppgiften och som sedan används länge. Det brukar ta bort de allra billigaste produkterna, men det är långt ifrån säkert att de dyraste produkterna inom ett område blir bäst. Det är fullt möjligt att ett tält för 500 kr ger bäst miljönytta givet användningen.

När det gäller arbetsvillkor så är det troligen samma för Lidl-tältet som för i princip alla andra konsumentvaror som säljs i Sverige. Kan du referera till någon vetenskapligt undersökning som kan validera sambandet mellan en varas pris och arbetsvillkoren för de som framställt den är jag intresserad. Jag känner inte till någon som lyckats visa det sambandet.
 
Räknar man bort momsen så är priset 400kr. Då ingår alla tyger, symaskinslitage, personalkostnader, lokalkostnader, transporter mm.

400kr/tim+moms är inte en hög timpeng att fakturera med Svenska arbetsgivaravgifter och företagsskatter.
Så skulle tältet tillverkas i Sverige, måste varje tält vara klart på mindre än 15min för att kalkylen ens ska hålla och knappt gå jämt ut, förutsatt att det måste säljas i 100.000-tal.

Det är garanterat en 5-årig Kines som har suttit vid symaskinen och sytt ihop tältet, om man nu tycker det är okej att gynna sånt.
Inte så många som tänker på det när dom köper saker som har helt orimligt lågt pris.
 
Senast ändrad:
Räknar man bort momsen så är priset 400kr. Då ingår alla tyger, symaskinslitage, personalkostnader, lokalkostnader, transporter mm.

400kr/tim+moms är inte en hög timpeng att fakturera med Svenska arbetsgivaravgifter och företagsskatter.
Så skulle tältet tillverkas i Sverige, måste varje tält vara klart på mindre än 15min för att kalkylen ens ska hålla och knappt gå jämt ut, förutsatt att det måste säljas i 100.000-tal.

Det är garanterat en 5-årig Kines som har suttit vid symaskinen och sytt ihop tältet, om man nu tycker det är okej att gynna sånt.
Inte så många som tänker på det när dom köper saker som har helt orimligt lågt pris.

Det kan väl vara samma 5åring som syr ett betydligt dyrare tält, med dyrare råvaror, dyrare markandsföring och/eller högre vinstmarginal för fabrikant, distributör eller säljande butik.
Högre pris kan indikera bättre arbetsvillkor men det MÅSTE inte vara så. Det kan vara högre kostnader öfr matrial, dyrare transporter i något led eller högre vinster i andra led. Pris uppstår ju då marknaden (dvs du och jag) är villiga att betala vad säljaren begär (då tält beortsett från ev tullar prissätts tämligen fritt).
Men detta är en sidodiskusison.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.