Levande sjökortet i Vista

Hej!
Jag går i tankar om att köpa en GPS. Självklart skulle jag vilja ha en med kartfunktion, men som jag förstått av debatten här på forumet så går det inte att föra över en bit av gröna kartans digitala version till GPS-mottagaren.

I lördags besökte jag båtmässan i Göteborg och fick då tillfälle att titta närmare på Sjöfartsverkets CD "Det levande sjökortet". Det föreföll vara en utmärkt produkt som dessutom hade ett rimligt pris.

Jag har tänkt att använda min eventuella GPS framför allt när jag paddlar, men även under skogs- och fjällvandringar. Om jag ska köpa en dyrare GPS med kartfunktion är jag intresserad av att kunna föra över detaljerade kartor, t.ex. gröna kartan eller det digitala sjökortet till GPS:en. Gröna kartan verkar utesluten att föra över, men hur är det egentligen med det digitala sjökortet? Kan man föra över bitar av det till t.ex. en Vista eller Legend?

Joakim Ekendahl

Egna kartor i GPS:en :-(

Mig veterligt finns inga GPS som kan importera generella kartor. Alla jag känner till laddas med kartdata speciellt framtagna för resp fabrikat. T ex Mapsource för Garmin.

Bluechart heter det om man vill ha sjökort på Garmins GPS:er. Såg väldigt snyggt ut på GPS med lite större skärm t ex 176c. Jag tror det är oanvändbart på dom små e-trexarna som kan hantera kartor.

Kartprogram som tx Levande Sjökortet eller Kartex/gröna kartan funkar bara på pc:n. Det man kan göra är att skapa waypoints/rutter på PC:n som sedan förs över till GPS + att du kan läsa in Data från GPS:en när du kommer hem.

Många PC-program har funktion för att läsa GPS-data i realtid så att du ser på kartan var du är hela tiden. Lite opraktiskt att ha med PC:n i skogen bara... Det finns lösningar med olika handdatorer också, men det finns andra i detta forum som säkert skriver mer om detta.

/Lars-Olof
[Ändrat av lod 2002-02-05 kl 08:40]

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips