Leva i Nepal? - till vilket pris?

Hej,
Jag är på väg ut på en (antagligen) lite längre resa.
Jag undrar om någon av er av egen erfarenhet kan säga vad man kan leva på där nere rent pengamässigt.
Jag hade nämligen ta lite besparingar och sedan vistas i Nepal i upp till 6 månader. Går det eller behövs det visum?
Jag har tänkt att både tälta och bo på diverse billiga ställen. Har inte tänkt äta någon lyxmat direkt.
Är mycket tacksam för svar!

Det är billigt!

Det går att leva riktigt riktigt billigt i Nepal. Man behöver inte lägga ut många kronor på att bo, blir iofs mycket dålig standard, och mat kostar generellt sett inte mycket. Ett ex. Vi gick 4st på en finare resturang, åt tre rätter, tog ett antal pilsner och även lite kaffe. Allt som allt gick det på ca 250kr.

Vad det gäller att ta sig runt i Nepal så finns det egentligen bara ett par alternativ. Till fots, buss eller åka cykel. Rekommenderar inte det senare då folk kör som vettvillingar.

Vad det gäller bussar så testade jag både turistbuss och lokalbuss. Turistbussarna kostar lite mer men är dock absolut bekvämare och inte lika "jobbigt". I lokalbussen är du konstant uttittad, riskerar att bli av med grejor och får diverse djur som färdskompisar. Vi hade bl.a en get som kissade i mittgången. :)

Jag kommer inte ihåg exakt vad som gäller för visum. Jag tror att du får 3mån direkt på flygplatsen och om du vill stanna längre så kan man nog uppsöka "Turistbyrån" i Kathmandu. Tipset är att köpa en bok om Nepal av senare snitt och surfa så mycket som möjligt. Det känns som om de ändrar regler och lagar lite hipp som happ.

Hoppas du får en trevlig resa, jag är avundsjuk!!!

Mvh

Anders

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips