Lettman Baikal Touring Plus något för nybörjare?

Finns en http://www.paddling.se/info_kajak.aspx?kp=47 ute på blocket, http://www.blocket.se/goteborg/Kajak_Lettmann_22666097.htm?ca=15&w=3

Då jag i princip bara suttit i en kajak en gång för länge sen ( dock saknat det) så undrar jag om det är bra att börja med en så "dyr" förstakajak. Nån som har erfarenheter av den? Har läst o sett att många skriver att det inte alltid är så smart o börja med budgetkajaker, då man eventuellt inte upplever känslan av bra paddling :)

Några visa ord?

Lettmann Baikal är en stor och lasttålig kanot som eventuellt (?) kan vara lite tråkig att paddla tom på kvällsturer (själv har jag paddlat en P&H Icefloe tom i 18 år...). Har provat en Lettmann Eski 530 och den var bra att paddla även tom. Priset verkar ju bra och är jämförbart med de billiga kina- och baltkanoter som finns att köpa på den svenska marknaden. Hellre en nästan ny Audi än en helt ny KIA om man får dom till samma pris ;-)

Har du en kompis som paddlat mer än du så ta med honom/henne och åk och prova!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Tack för svar. Köpte den kajaken, som du sa verkar priset bra så jag får nog igen pengarna ifall jag blir missnöjd i längden, den är väldigt stabil och snabb vad jag förstått dock har jag inte jämfört med många andra kajaker. Dock rätt trögstyrd, beror nog iofs mest på mig ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips