Leder i Skåne?

Jag är ute efter att ta ett par rejäla dagsturer i vinter och till våren och skulle vlija ha tips på bra leder. Gärna varierande terräng och så lite vägar som möjligt.

Det enda stället jag varit på (i vandringssyfte) är Söderåsens Nationalpark och det är perfekt men jag skulle vilja ha lite variation.

Romeleåsen är torr och gångvänlig i stort. Ås-As-leden är från Röstånga o Ö ut väl värd en tur.
Gamla Stora Skåneleden Kust-Kust är med sin drygt 15 etapper en stor mumsbit men delar man den i sina beståndsdelar är den bra som veckoändeprojekt, Liksom kustvandringarna runt om.
Go tur

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Finns mkt mer på söderåsen än nationalparken.. klöva hallar t.ex. är jättefint..

Kullaberg och hallandsåsen är två andra riktigt trevliga ställen

Rekomenderar boken Rundvandringar Söderåsen, av Karin Hoffman. Där finns många varierande turer. En fördel är att flera av dem kan kombineras. En annan är att de är rundor så man kommer tillbaka till utgångsplatsen (bilen).

Leder i Skåne

Hej Gustav

Har vandrat längs kusten från Ystad till Åhus, ledmarkering saknas, men inga problem att hitta som du förstår. Gjorde avstickare inåt land längs Verkeån upp till Alunbruket. Ledmarkering på båda sidor av ån. Från Brösarps Rastplats går du norrut till gamla Piratens parkering, där hittar du förhoppningsvis en ledmarkering till Drakamöllans Naturreservat -en plats jag åtrekommer till varje år. Leden fortsätter genom Myrestad vidare Söderut längs en grusås men efter Drakamöllan går leden längs en del småvägar.

MVH/NGN

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips