Leden mellan Enafors och Ulvåtjärn genom Snasahögarna?

Tidigare fanns vinterledsmarkeringar här men de togs bort pga. den stora lavinfaran!

Silverfallet är alltså ENDAST SOMMARLED.

/JET

Förr i tiden minns jag att vintermarkeringen följde berget i kanten av ravinen där bäcken rinner. Vissa ledmarkeringar var nedborrade i berget, som ofta var kalblåst. Man gick/kunde gå utan skidor där. Min gissning är att detta var en mycket säker led ur lavinsynpunkt, men mitt minne är luddigt. Men jag undrar om borttagandet av leden kan ha något att göra med att alla inte följde den leden utan gick bredvid, ute i de lavinfarliga området i sluttningen. Någon som vet mer?

Jörgen

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Tidigare fanns vinterledsmarkeringar här men de togs bort pga. den stora lavinfaran!
/JET
Vet ej exakt när dessa togs bort. Någon? Gick där för fem år sedan, och då fanns vinterleden inte på kartan. Ändå fanns metallstänger med ett par hundra meters mellanrum nedborrade i berget, och de hjälpte mig och min bror mycket när vi tog oss den vägen i tät dimma + snöglopp "sommartid". Men jag förstår att man tog bort leden.

(Sikten var 15-25m. Vi gick tills vi justsåpass såg den stolpe vi lämnat. Sen gick den ena iväg med kompassens hjälp, och ropade "STOLPE" när han såg nästa stolpe. Varvid bakomvarande fortsatte framåt. Vinterleder är ju som tur väldigt raka.)

...för oss var det brorsans första fjälltur. Vi var ute (för) tidigt på året (tidiga juni), men hade tur m vädret och snöläget. Utom just mellan snasarna, där det slasksnöade ned 1-1,5cm sursnö, som fick bergssidorna att strömma mellan fötterna på oss. Vit mark och grå dimma. Skitläskigt när man gick på snöbryggor etc, men eftersom jag skulle vara "stor", så gick vi påmed kompassen.

Efteråt sa brorsan "Du var rätt rädd, va?" och jag kunde inte annat än jaka.

Hahaha, känner igen mig

Gick också över Snasahögarna i somras i total dimma och monster vind med regn. Jag gick med min sambo och skulle leda vägen och jag var också rejält orolig, vi såg inte stugan förens vi var 20-30 m ifrån den! Vi gick mot Enafors.
Vi övernattade faktiskt i stugan vilket var fantastisk skönt!
//Magnus

Jag hade tur, märker jag! Snasahögspassagen var den enda soliga dagen på hela turen när jag gick där 2006. Det är mycket synd om man pga dimma missar utsikten över Enafors.

Gick också över Snasahögarna i somras i total dimma och monster vind med regn. Jag gick med min sambo och skulle leda vägen och jag var också rejält orolig, vi såg inte stugan förens vi var 20-30 m ifrån den! Vi gick mot Enafors.
Vi övernattade faktiskt i stugan vilket var fantastisk skönt!
//Magnus

Kan ju tillägga att dagen efter var det klockrent väder då vi gick ned mot Enafors så den utsikten fick vi... :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips