• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

LCHF tar död på vår miljö.

Förundras alltid

över hur mycket hybris det sprutar ur självutnämnda världens-räddare med jämna mellanrum. Först är det någon som kommer på en tokighet (kan handla om vad som helst men helst ska det vara nytt och fräscht, på tapeten så att säga) och genast bildas det en kö av följare som i sökandet av tröst mot den Kirkegaardiska existentiella ångesten hakar på vad som helst i hoppet att livet då får en mening. En övergående mognadsprocess?

Man kan även lägga märke till att flertalet av våra myndigheter (någon som har koll på hur många de är?) också kan lida av den existentiella ångesten och i sökandet av det egna existensberättigandet gärna hakar på trender. Någon övergripande, från ovan, perspektiv tycks saknas. Ena året är det vissa bilar som är miljöbilar, andra året andra, tredje ska det vara biogas, fjärde ska det vara flexifuel osv. Det låter som att man kämpar för miljön så det glöder men i praktiken har man inte gjort ett dugg då biltillverkare kan omöjligen anpassa sin produktion så att riktigt miljövänliga bilar kommer ut på marknaden. Det var väl det som var tanken med diverse subentioner för mijlöbilar, att skapa efterfrågan på mijlövänligare bilar? Nej, planering och uthållighet ger ju inte massmedialexponering. Det ska vara sexigt. Det ska bringas fram ett offer gärna i form av nya skatter till staten.

Det räcker ju att snickra ihop lite potemkin-kulisser så att det ser ut som att man gör något, visa upp sig i massmedia, gynna någon aktör i näringslivet (tänk att mijöbilsreglerna alltid varit som skräddarsydda för SAAB och Volvo, länge hade dessa tillverkare nästan monopol på flexifuel...), gynna sin karriär och sedan räcker det.
 
Den här tråden väcker en hel del funderingar?

Jag har skummat igenom tråden och ser att andra likt jag ifrågasätter om det är LCHF dieten som har bidragit till ökade köttkonsumtionen?

Vi har fler hästar i Sverige i dag än på länge. Troligen mer hästar än nötkreatur! Påverkar inte hästarna miljön i såfall?

Beskattningen på älgstammen i södra Sverige har inte ökat i takt med att älgstammen ökat efter stormen Gudrun (stormen bidrog till nyplanterade föryngringsytor = bättre älgbiotop) Påverkar de ökade antalet älgar miljön?

På det stora hela verkar det som om antalet nötkreatur minskar eftersom man lägger ner bondgårdar?
 
Är verkligen köttboskapen det stora problemet? Är det inte människor som äter köttet, kör bilarna, köper plastkläderna och flyger flygplanen det stora problemet?

Skulle jag hårddra så skulle jag kunna diskutera hur vi begränsar antal människor. Max ett barn som i Kina, ättestupa kanske.

Det jag vill säga är att man bör ha väldigt torrt på fötterna när man för såna här diskussioner.

Finns en ökad köttkonsumption? Beror den på Lchf? Jag har ätit Lchf i några år. Min köttkonsumption har nog inte gått upp särskilt mycket, dock käkar jag mer grönsaker, mer fet fisk, mer fett, definitivt mer ägg. Men mindre, bröd, ris, pasta, potatis. Hur mycket har min globala miljöbelastning ökat jämfört med innan? Har den ökat alls?

Jag vet inte, men jag är nyfiken. Tror inte det är skitenkelt att sätta en summa.



Skickat från mobilen
 
Den här tråden väcker en hel del funderingar?

Jag har skummat igenom tråden och ser att andra likt jag ifrågasätter om det är LCHF dieten som har bidragit till ökade köttkonsumtionen?

Vi har fler hästar i Sverige i dag än på länge. Troligen mer hästar än nötkreatur! Påverkar inte hästarna miljön i såfall?

Beskattningen på älgstammen i södra Sverige har inte ökat i takt med att älgstammen ökat efter stormen Gudrun (stormen bidrog till nyplanterade föryngringsytor = bättre älgbiotop) Påverkar de ökade antalet älgar miljön?

På det stora hela verkar det som om antalet nötkreatur minskar eftersom man lägger ner bondgårdar?

Att vi har fler hästar i Sverige än på väldigt länge kanske kan stämma, men i 2011 uppskattade jordbruksverket antalet till 367,000 medan nötkreaturen uppgår till 1,5 miljoner.

Att du nämner älgar i samband med detta förstår jag inte riktigt..? Vad jag vet så importeras inte sojaböner från Brasilien för att föda upp älgar i Sverige. Vid större delen av all djuruppfödning av kossor, kycklingar och grisar används kraftfoder, vilket vanligtvis är baserad på soja importerad från Sydamerika. Bara under 2010 producerades 242 miljoner ton sojabönor och EU var en av dem största uppköparna. Detta leder inte bara till extrema utsläpp utan regnskogen skövlas för att göra plats för foderodlingar.
 
Är verkligen köttboskapen det stora problemet? Är det inte människor som äter köttet, kör bilarna, köper plastkläderna och flyger flygplanen det stora problemet?

Skulle jag hårddra så skulle jag kunna diskutera hur vi begränsar antal människor. Max ett barn som i Kina, ättestupa kanske.

Det jag vill säga är att man bör ha väldigt torrt på fötterna när man för såna här diskussioner.

Finns en ökad köttkonsumption? Beror den på Lchf? Jag har ätit Lchf i några år. Min köttkonsumption har nog inte gått upp särskilt mycket, dock käkar jag mer grönsaker, mer fet fisk, mer fett, definitivt mer ägg. Men mindre, bröd, ris, pasta, potatis. Hur mycket har min globala miljöbelastning ökat jämfört med innan? Har den ökat alls?

Jag vet inte, men jag är nyfiken. Tror inte det är skitenkelt att sätta en summa.



Skickat från mobilen



Håller med dig!! Typ begränsa invandringen för att de går åt för mkt kött!! kan sätta vad som helst att i slutändan handlar de inte om miljön utan jävla hittepå att blåsa folk på pengar o inget annat...
 
Håller med dig!! Typ begränsa invandringen för att de går åt för mkt kött!! kan sätta vad som helst att i slutändan handlar de inte om miljön utan jävla hittepå att blåsa folk på pengar o inget annat...

Om du vill diskutera en striktare invandringspolitik tycker jag du kan göra det på: https://sverigedemokraterna.se/.. På denna tråd tycker jag det inte hör hemma.

****
"Ursprungligen postat av Smogz
Är verkligen köttboskapen det stora problemet? Är det inte människor som äter köttet, kör bilarna, köper plastkläderna och flyger flygplanen det stora problemet?

Skulle jag hårddra så skulle jag kunna diskutera hur vi begränsar antal människor. Max ett barn som i Kina, ättestupa kanske.!


Självklart är det människan som är problemet i grund och botten, vår köttkonsumtion är en av dem största miljöbovarna vi har i dagsläget. Men ditt förslag till att be våra åldringar slänga sig ut för ett stup eller inte låta människor ha mer än 1 barn låter lite drastiskt tycker jag.. Om vi bara kunde dra ner vår köttkonsumtion istället. Jag vill inte att alla ska bli vegetarianer (även om det skulle vara det optimala för miljön), men om alla kunde äta vegetariskt några dagar i veckan så skulle det göra en extrem skillnad.
 
Är verkligen köttboskapen det stora problemet? Är det inte människor som äter köttet, kör bilarna, köper plastkläderna och flyger flygplanen det stora problemet?

Skulle jag hårddra så skulle jag kunna diskutera hur vi begränsar antal människor. Max ett barn som i Kina, ättestupa kanske.

Det jag vill säga är att man bör ha väldigt torrt på fötterna när man för såna här diskussioner.

Detta med att det är antalet människor som är problemet tror att man ska sluta använda sig av som argument. Det håller inte.

Även om jag inte håller med i allt som Rosling säger så förklara han detdär med befolkningsökningen bra.
http://www.ted.com/talks/lang/sv/hans_rosling_on_global_population_growth.html

Håller med dig!! Typ begränsa invandringen för att de går åt för mkt kött!! kan sätta vad som helst att i slutändan handlar de inte om miljön utan jävla hittepå att blåsa folk på pengar o inget annat...

Jag antar att det var ett skämt?

Men visst är det så att alla vill blåsa dig på pengar. Det är ju vad kapitalismen handlar om, ingen som hymlar med det.
 
Självklart ska man inte ta upp det med att det är för många människor. Men jag försökte bara exemplifiera var en diskussion kan ta vägen när man hårddrar ett problem utan att ha riktigt torrt på fötterna.

TS anklagade LCHF-dieten för att orsaka ökad köttkonsumtions och därmed innebära ett miljöproblem. Detta utan att visa på något konkret bevis på att så är fallet. Det är vad jag vänder mig emot.
 
Detta med att det är antalet människor som är problemet tror att man ska sluta använda sig av som argument. Det håller inte.

Jag tycker att det håller hur bra som helst.

Vi är för många människor i förhållande till vår levnadsstil. Eftersom ingen är beredd att göra någon större uppoffring för miljön måste det väl vara en helt OK idé att begränsa antalet människor.

Du verkar insatt och jag har länge undrat, så utbilda mig gärna.
Varför skulle det vara ett problem att begränsa antalet människor? Vari ligger problemet? Måste varje land ha tillväxt på människor hela tiden, eller är det bara en bieffekt av att alla andra länder har det (ond-cirkel)?
(Låt oss bortse från att det skulle vara väldigt svårt på många plan att få hela världsbefolkningen att hålla sig till en barn-kvot.)
 
Självklart ska man inte ta upp det med att det är för många människor. Men jag försökte bara exemplifiera var en diskussion kan ta vägen när man hårddrar ett problem utan att ha riktigt torrt på fötterna.

TS anklagade LCHF-dieten för att orsaka ökad köttkonsumtions och därmed innebära ett miljöproblem. Detta utan att visa på något konkret bevis på att så är fallet. Det är vad jag vänder mig emot.

Okej, jag trodde att du använde det som argument. Sorry.

Jag tycker att det håller hur bra som helst.

Vi är för många människor i förhållande till vår levnadsstil. Eftersom ingen är beredd att göra någon större uppoffring för miljön måste det väl vara en helt OK idé att begränsa antalet människor.

Du verkar insatt och jag har länge undrat, så utbilda mig gärna.
Varför skulle det vara ett problem att begränsa antalet människor? Vari ligger problemet? Måste varje land ha tillväxt på människor hela tiden, eller är det bara en bieffekt av att alla andra länder har det (ond-cirkel)?
(Låt oss bortse från att det skulle vara väldigt svårt på många plan att få hela världsbefolkningen att hålla sig till en barn-kvot.)

Just precis, i förhållande till vår levnadsstill. Istället för att hamna i en diskussion om hur många vi får bli så är det betydligt lättare att diskutera levnadsstill. För vem ska bestämma hur många som får finnas, vilka som får finnas, finns det ett historiskt ansvar osv i all oändlighet. Om du kollar på videon jag postade så ser du dessutom att vi kommer att stabiliseras på max 12 miljarder förmodligen lägre.
 
Är verkligen köttboskapen det stora problemet? Är det inte människor som äter köttet, kör bilarna, köper plastkläderna och flyger flygplanen det stora problemet?

Skulle jag hårddra så skulle jag kunna diskutera hur vi begränsar antal människor. Max ett barn som i Kina, ättestupa kanske.
Jag ser inget större problem i att diskutera "för många människor". Vi kan med hjälp av Sverige visa på att en välutbildad befolkning med tillgång till preventivmedel samt god sjukvård i regel snittar mindre än 2 barn per 2 vuxna. Utan invandring hade alltså Sveriges befolkning minskat. Allt vi behöver göra för att minska jordens befolkning är alltså att tillhandahålla utbildning, preventivmedel och sjukvård till hela världens befolkning :).
 
skulle man räkna på hur mycket varje människa konsumera per dag och år, så skulle vi idag bara få vara lika många som det finns kommuner i detta land, för en del så går det nästa tre jordklot per person för att leva.
tycker det börja bli trångt när alla vill roffa åt sig av naturtillgångar och låter inte naturen få ro.

idag tar vi inte hänsyn till miljön och djurlivet utan vi vill få så mycket vinst av naturen så vi kan leva gott.

jag själv tror att om jorden går under så kommer den inte gå isär utan att vattnet kommer och skölja över oss människor för vi är så många så naturen och djuren inte räcker till för oss. vi människor kommer att skada jorden mer på folkmängder än det finns land till människor.

när det gäller koldioxid så kommer den från både djur och människor genom naturliga gaser eller onaturligt som fordon och flyg.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.