• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Lapponia tur vid midvintertid

Har tänkt fara ut i den obrutna urskogen(sjaunja eller muddus) mitt i vintern. Är van att alltid få fara ut själv på mina strapatser. Vore trevlig med en färdkamrat. Vill nån hänga på på en längre vintertur?Jag bor i västerbotten.
 
Tjenare

SKulle vara trevligt att besöka muddus igen... under andra omständigheter än i utbildnigssyfte... Då kan man ju stanna ett tag på samma ställe och göra dagsetapper.......

Men du kanskee vill ha kvinnligt sällskap vad vet jag... men jag anmäler mig som frivillig till detta äventyr...
 
Midvintertur i Lapponia

Jag har stor erfarenhet av vinterfriluftsliv har varit ute på många upptåg de senaste 7 vintrarna. Utbildad både till naturguide samt fjäll och vildmarksledare. Älskar att sova i snöbivack. Ligger i startgroparna för att starta upp företaget Snow & Canoe Nordic Adventure. Vet inte hur det blir med turen i vinter om den blir av så 1 vecka -10 dagar men då blir det en ganska tuff tur.
 
Dubbla sovsäckar då.. tält kanske inte behövs.

Dom dubbla sovsäckarnas tid.. Muddus är nog att föredra för säkerhetens skull. Kan bli extremt kall meråt - 45 grader vid Luleälven. Gott om tjäder. Sjaunja är nog lite för stenhårt..öppet, men om kåtan i Kuorpavardo är någorlunda jyst så kan man fara från Ruokto-över Talvatisape-Kuorpavardo/Ritelpakte. Fin urskog i öständan av Satis.. mitt hemland framöver.
I egendom..
Kåtan ligger mkt väl undangömd mellan Kuorpa och Ritel, där stigen korsar en liten rännil. Inne i barrskog, så ved finns och skydd mot vind är bra.

Ha bara reservdagar.. Muddus, Måskokårså är i vintertid vackrast..men mkt kallt.
Verkar inte bli så stora snömängder. Kiruna är tunnsått, näst intill obefintligt..
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.