Lantmäterikartor börjar släppas

Terrängkartan är färre. Vet inte exakt hur många.

För Terrängkartan är det ca 10ggr fler tiles eftersom den täcker ett mycket större område än Fjällkartan. Dessutom är skalan 1:50000 istf 1:100000. Totalt är det 11000 - 12000 tiles om 5x5 km. Upplösning 5m/pixel. Terrängkartan är indelade i rutor om 50x50km med 100 tiles i varje fil. För att minska antalet tiles tog jag bort helt blå tiles. Därför kan det vara färre tiles i de rutor som innehåller större sjöar eller hav.
 
eTrex 30x

Kollade lite på egen hand :)

XXL säljer just nu Garmin GPSMap 64st för 2899 kr. Kan det vara nåt?

Om du inte redan köpt en navigator.
eTrex 30 x är riktigt bra. Liten. Batterisnål. AA-batterier.
Jag får ut ca 20 timmar kontinuerlig användning ur 2 laddningsbara AA. Och det är inte svårt att ha med sig fler att byta med.
Den medföljande kartan är så bra att jag inte brytt mig om lantmäteriets till den.

Jag använder Bengts (lantmäteriets) kartor i mobilen (samsung galaxy s3), fjällkartan och terrängkartan, oryxmaps. Backup, den har jag ju ändå med mig. Har dom även i en surfplatta (samsung galaxy tab s), bra vid planering med den större skärmen.

Den medföljande kartan i eTrex 30x för västra europa är likvärdig med terrängkartan, åtmindstone i Umeåtrakten där jag provat.

Navigerar: eTrex 30x.
Backup: mobilen.
Planerar: surfplattan. Eller om jag är hemma datorn.

Tycker att touch-skärm är hopplöst när man går med enheten i handen.

/John
 
Höjdkurvetexterna

Lite mer pillande: Glaciärer och sankmarker ser OK ut, buffern runt höjdkurvetexterna har samma färg som bakgrunden, vandringleder finns med, alla punktsymboler fungerar, alla vägar och järnvägar med tunnlar, underfarter och överfarter ritas i rätt ordning.

Vet att det är ett tag sedan, men ska prova fråga ändå :D
Jag försöker lite jobba med kart data, men fattar inte hur kan man få höjdkurvetexterna i linjen.
Jag undrar hur fick du olika färg på buffer för höjdkurvetexterna? Eller har du klippt linjer?
 
Med hur få in filen?

Testade Örnsätrans filer för att lägga in i OruxMaps: http://www.utsidan.se/blogs/ornsatrarn/terrangkartan-for-garmin-gps-och-android.htm

Fick efter mycket om och men in filerna i telefon, men hur får jag in dem i programmet? Ska jag un-Zipa dem på datorn och sen importera eller? Min Samsung S5 gör inget alls när jag försöker un-zipa filerna...

Några tips? Eller alternativ?

Söker en karta som kan köras off-line över Paradiset-Hanveden (på sikt fjällen) och har med även de stigar som inte är markerade på deras kartsida.
Tacksam för hjälp,
Patrik
 
Ett enklare GIS-program

Har under många år använt Kartex för att skapa kartor för utskrift i A3, jag har hämtat waypoints (runt 500-600) via Garmin Astro till kartan, lagt till ev nya vägar samt lagt på ett rutnät 1km x 1km.
Nu när lantmäteriet har släppt sina kartor fria så letar jag efter ett vettigt relativt enkelt program som kan göra samma saker som jag gjorde i Kartex.
Har provat Qgis men det är rätt krångligt program att komma igång med.
 
Om du inte redan köpt en navigator.
eTrex 30 x är riktigt bra. Liten. Batterisnål. AA-batterier.
Jag får ut ca 20 timmar kontinuerlig användning ur 2 laddningsbara AA. Och det är inte svårt att ha med sig fler att byta med.
Den medföljande kartan är så bra att jag inte brytt mig om lantmäteriets till den.

Jag använder Bengts (lantmäteriets) kartor i mobilen (samsung galaxy s3), fjällkartan och terrängkartan, oryxmaps. Backup, den har jag ju ändå med mig. Har dom även i en surfplatta (samsung galaxy tab s), bra vid planering med den större skärmen.

Den medföljande kartan i eTrex 30x för västra europa är likvärdig med terrängkartan, åtmindstone i Umeåtrakten där jag provat.

Intressant John. Kan du publicera några jämförande kartutsnitt?

Thure
 
OziExplorer

Har under många år använt Kartex för att skapa kartor för utskrift i A3, jag har hämtat waypoints (runt 500-600) via Garmin Astro till kartan, lagt till ev nya vägar samt lagt på ett rutnät 1km x 1km.
Nu när lantmäteriet har släppt sina kartor fria så letar jag efter ett vettigt relativt enkelt program som kan göra samma saker som jag gjorde i Kartex.
Har provat Qgis men det är rätt krångligt program att komma igång med.


Jag rekommenderar OziExolorer som kan läsa .RIK filer (med ett tillägg) om du vill använda dina gamla kartor.
http://www.oziexplorer.com/

Annars så har jag konverterat Örnsätrans kartfiler till .ozf2 som Oziexplorer också kan läsa. Hör av dig om du är intresserad.
 
Senast ändrad:
foton

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=23448&stc=1&d=1475760013 http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=23444&stc=1&d=1475760013
I bebyggelse finns gatunamnen med på garminkartan, bostadsområdena på terrängkartan. Jag har ritat en blågrön ring på terrängkartan(vid Gimonäs) för att visa var jag är med garminkartan. (näst sista och första bilden)
--------------------
http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=23445&stc=1&d=1475760013
Den här stigkorsningen ser på terrängkartan ut som två prickiga streck som korsar varandra. (andra bilden)
-----------------------
http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=23447&stc=1&d=1475760013

Höjdkurvor och våtmarker etc saknas på garminkartan. Men stigarna är mer detaljerade. Det gör det lättare att hela tiden välja rätt stig. På bilden 500m vyn på garmin (döpt efter nedre vänstra hörnet). Detta motsvarar maxupplösning på terrängkartan. Det finns många nivåer kvar på garminkartan. (bilden med två enheter)

/John
 

Bilagor

  • garmin2.jpg
    garmin2.jpg
    11.1 KB · Visningar: 669
  • garmin3.jpg
    garmin3.jpg
    7.4 KB · Visningar: 703
  • garmin4.jpg
    garmin4.jpg
    7.8 KB · Visningar: 609
  • båda.jpg
    båda.jpg
    43.4 KB · Visningar: 684
  • terräng1.jpg
    terräng1.jpg
    15 KB · Visningar: 669
  • terräng2.jpg
    terräng2.jpg
    15.2 KB · Visningar: 619
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...