Lantmäteriets RIK-format

QGIS kan nu läsa .RIK filer

QGIS kan nu läsa och i viss mån manipulera kartex .RIK-filer.
QGIS är ett lättvikts GIS-program där man bland annat kan importera/exportera GPS-koordinater från/till en GPS via t.ex GPX formatet. programmet är gratis och open source samt finns till Linux, windows och mac OSX. Denna funktionalitet har tillkommit genom att GDAL-biblioteket inkorporerat stöd för .RIK.

Fungerar ypperligt! :)

Senast ändrad:

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
QGIS kan nu läsa och i viss mån manipulera kartex .RIK-filer.
QGIS är ett lättvikts GIS-program där man bland annat kan importera/exportera GPS-koordinater från/till en GPS via t.ex GPX formatet. programmet är gratis och open source samt finns till Linux, windows och mac OSX. Denna funktionalitet har tillkommit genom att GDAL-biblioteket inkorporerat stöd för .RIK.
Snyggt! Jag har visserligen inga RIK-filer, men det är alltid trevligt att se nya funktioner. Det var jag som skrev GPS-import/export-koden en gång för länge sedan (med hjälp av det ypperliga fria programmet GPSBabel). Nuförtiden använder jag mest QGIS för att rita upp rutter och waypoints och sånt på inscannade fjällkartor.

Och om GDAL numera har stöd för RIK så bör det betyda att det fungerar automatiskt (nästan) i andra program, som Mapserver och Thuban.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips