Lantmäteriet 52 milj i vinst

Re: Re: Re: Skitsnack!

olhe; sa:
Det låter nästan som du är anställd på Lantmäteriet, dom brukar köra med fullständigt nojiga argument när man försöker diskutera priser på CD sortimentet.

Det kan jag garantera att jag inte är.

Men jag går i taket då folk kommer med åsikten att 'allt jag gör skall vara billigt, någon annan kan betala'.

Vill man ha en massa kartor får man betala för det. Det finns på marknaden, betala eller låt bli. Jag vill inte betala för att någon annan skall kunna få billiga tjänster (jeg betalar inte heller för andras gudstjänster eller tidningsprenumerationer).
 

clindh

Forumvärd
Re: Re: Re: Re: Skitsnack!

chralm; sa:
Men jag går i taket då folk kommer med åsikten att 'allt jag gör skall vara billigt, någon annan kan betala'.
Alla som håller med Christian är mer än välkomna att bli stödmedlemmar på Utsidan! Billigare än kartor. ;)

Lantmäteriets dilemma tror jag ligger i hur de skall kunna fortsätta ta ut sina "relevanta" priser från företag om de nu skulle sänka priset för privatpersoner.
 
Re: Re: Re: Re: Skitsnack!

chralm; sa:
Vill man ha en massa kartor får man betala för det. Det finns på marknaden, betala eller låt bli. Jag vill inte betala för att någon annan skall kunna få billiga tjänster (jeg betalar inte heller för andras gudstjänster eller tidningsprenumerationer).

Jag tycker också illa om att betala för andras tjänster. Jag får inte lägre skatt för att jag aldrig varit på teater, aldrig suttit i fängelse, aldrig fått bostadsbidrag, inte har några barn på dagis. Jag har i egenskap av skattebetalare betalt för insamlandet av lantmäteridata. Om jag nu vill ska jag också veta vad dom kommit fram, utan att behöva betala en gång till. Det bör räcka med att betala marginalkostnaden för att få köpa en CD. Enligt Veckans Affärer 45/2000 säger 1998 år förvaltningsproposition att tanken var att information som samlats in av myndigheter tillhanda hålla grunddata till självkostnadsavgift.
Ska vi betala SMHI en gång till för att vi ska få reda på vad dom kommit fram till ?
Ska vi betala Konsumentverket en gång till för att vi ska få reda på vad dom kommit fram till ?
Ska vi betala FOA (eller vad dom nu heter) en gång till för att vi ska få reda på vad dom kommit fram till ?
Ska vi betala VTI en gång till för att vi ska få reda på vad dom kommit fram till ?

Sjöfartverket verkar ha en betydligt mer konsumentinriktad verksamhet. Visserligen tar man rejält betalt för vissa produkter, men man drar in gamla sjökort så fort det finns nya. Nu kommer "Det Levande Sjökort" till ett rimligt pris.

Per Brune
 
Re: Re: Re: Re: Skitsnack!

[/QUOTE]
Vill man ha en massa kartor får man betala för det. Det finns på marknaden, betala eller låt bli. Jag vill inte betala för att någon annan skall kunna få billiga tjänster (jeg betalar inte heller för andras gudstjänster eller tidningsprenumerationer). [/QUOTE]

Danmark, Norge, Schweiz, Tyskland, Österike, Usa, Nya Zeeland, Australien etc, etc kan sälja kartor på CD till priser som är vettiga eller rent av nästan gratis.

Varför skall Lantmäteriet i Sverige profitera på sina medborgares kartor som redan en gång betalats med skattepengar????

Är marknaden i Sverige annorlunda och i så fall varför bara på land........?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Skitsnack!

olhe; sa:
Varför skall Lantmäteriet i Sverige profitera på sina medborgares kartor som redan en gång betalats med skattepengar????

Jag har inte den insynen i Lanmäteriets ekonomi så jag vet exakt vilka delar som betalats via bidraget och vad som inte betalats via bidraget.

Jag förstår att alla vill att just de produkter som de köper skall vara så billiga som möjligt. Men att säga att man skall få köpa det för materialpriset (som en del gjort i denna diskussion) tycker jag verkar vara naivt. Det resonemanget kan man applicera på allt, och då måste sen allt skattefinansieras.

Det är möjligt att det skall vara billigare att köpa deras CD-produkter, det kanske skal vara dyrare. JAg vet inte. Jag vet inte vilka kostnader de haft för at ta fram produkten. Jag vet inte hur mycket pengar de plöjt ner i forskning inom GIS-området, eller i systemutveckling. Men det är säkert en del pengar.

Jag som köper kartor på papper anser att de som vill ha CD_produkterna får stå för dessa kostnader. Det är ju inga kostnader som kommer mig till del.

I andra länder kan man ha gjort andra val. En del produkter kan vara billigare och andra kan vara dyrare. Det är ju upptillvarje land att avgöra. Men man kan inte bara jämföra de produkter som är billigast. Om man skall vara värst i skattefinansieradverksamhet måste vi höja skatterna ännu mer, och det vill iallafall inte jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
mThureson Från Pdf och Lantmäteriet in i Gramin gpsen Navigering 3
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
Thewiruz Lantmäteriet karta och Bit map för Iphone Navigering 5
efred Lantmäteriet (suck...) Navigering 12
BjörnH Lantmäteriet - skitsite Navigering 1
eloserik Kartex 5.1 beta finns för uppdatering hos Lantmäteriet Navigering 0
svlcm Lantmäteriet påbörjar förstudie ... Navigering 1
avslLM Samarbete mellan Orienteringssporten och Lantmäteriet Navigering 2
jonasolof Markeringsverktyget på Din Karta (Lantmäteriet) ej OK Navigering 9
niking Lantmäteriet gör en god vinst igen... Navigering 13
Store Lantmäteriet nya vägar för ökad samhällsnytta [?] Navigering 1
niking Lantmäteriet har gjort en ny kundundersökning... Navigering 23
niking Lantmäteriet gör god vinst Navigering 5
Jojje2 EGNOS - pressmeddelande från lantmäteriet Navigering 1
Hutt Är Lantmäteriet en myndighet? Navigering 40
marcuslundmark Summit och Lantmäteriet? Navigering 1
bjorn.sara Ozi Explorer + RIK-kartor från Lantmäteriet = Sant!!! Navigering 6
olhe Lantmäteriet borde lära av Sjöfartsverket Navigering 1
clindh Hur tänker Lantmäteriet? Navigering 5
olhe BINGO för Lantmäteriet Navigering 3
Morlandascout Lantmäteriet Navigering 0
niking Lantmäteriets vinst... Navigering 2
niking Lantmäteriets vinst Navigering 3
niking Lantmäteriets vinst ökar igen! Navigering 31

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.