Lanternor

Se det ur den andres vinkel

Om man står på en fartygsbrygga och ser ett vitt ljus kan det vara:
1. I stort sett vilket fartyg som helst under gång sett akterifrån.
2. Ankarliggare under 50m eller ankarliggare över 50m sedd förifrån (aktra lanternan skymd).
3. Fartyg under 7m och 7 knop.
4. Utomhusbelysningen på ett hus (på ön i bakgrunden)...
5. säkert ngt mer som jag glömt.

Oavsett vilket så måste man agera... På ett (större) fartyg i en trång led lyser man förmodligen upp det okända föremålet med en strålkastare ifall man inte för kontakt med radarn. En mindre båt tar nog bara vägen runt det.

Att föra ett blinkande ljus är givetvis helt fel. Det liknar ju mest en fyr eller boj. Det är ju faktiskt fel även på en cykel...

Jag skulle rekommendera an sammansatt lanterna (trefärgs) om man vill vara på den säkra sidan... En stång bakom ryggen verkar bra om det inte blåser för mycket. Med ett litet skydd så den inte lyser på kajaken blir man inte heller bländad...
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Varför komplicera tillvaron?

Sjötrafikreglerna medger lättnader i lanternföringen för småbåtar. Vitt ljus som vid behov kan visas horisonten runt räcker - mot att man håller undan för annan trafik. I kajak håller man lämpligen undan för annan trafik oavsett hur illuminerad man vill vara.

Ha en ficklampa (men fast sken!) till hands och lys på båtar som kommer oroväckande nära. För att belysa sjökortet (så lite som möjligt - kursen vid mörkerpaddling bör till största delen vara memorerad) bländar man av med fingrarna över linsen (det ljus som sipprar ut mellan fingrarna är tillräckligt svagt och rödtonat för att inte blända). Svårare behöver det inte vara.

Den som känner en oemotståndlig dragning mot en mer omfattande lanternföring, bör dels betänka de regler för lysvidd, lysvinklar etc som då bör iakttagas och dels fundera över syftet - att via lanternor berätta för andra sjöfarande hur stor man är och vilken kurs man håller är väl knappast relevant i en kajak...
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips