Lanternor

Se det ur den andres vinkel

Om man står på en fartygsbrygga och ser ett vitt ljus kan det vara:
1. I stort sett vilket fartyg som helst under gång sett akterifrån.
2. Ankarliggare under 50m eller ankarliggare över 50m sedd förifrån (aktra lanternan skymd).
3. Fartyg under 7m och 7 knop.
4. Utomhusbelysningen på ett hus (på ön i bakgrunden)...
5. säkert ngt mer som jag glömt.

Oavsett vilket så måste man agera... På ett (större) fartyg i en trång led lyser man förmodligen upp det okända föremålet med en strålkastare ifall man inte för kontakt med radarn. En mindre båt tar nog bara vägen runt det.

Att föra ett blinkande ljus är givetvis helt fel. Det liknar ju mest en fyr eller boj. Det är ju faktiskt fel även på en cykel...

Jag skulle rekommendera an sammansatt lanterna (trefärgs) om man vill vara på den säkra sidan... En stång bakom ryggen verkar bra om det inte blåser för mycket. Med ett litet skydd så den inte lyser på kajaken blir man inte heller bländad...
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Varför komplicera tillvaron?

Sjötrafikreglerna medger lättnader i lanternföringen för småbåtar. Vitt ljus som vid behov kan visas horisonten runt räcker - mot att man håller undan för annan trafik. I kajak håller man lämpligen undan för annan trafik oavsett hur illuminerad man vill vara.

Ha en ficklampa (men fast sken!) till hands och lys på båtar som kommer oroväckande nära. För att belysa sjökortet (så lite som möjligt - kursen vid mörkerpaddling bör till största delen vara memorerad) bländar man av med fingrarna över linsen (det ljus som sipprar ut mellan fingrarna är tillräckligt svagt och rödtonat för att inte blända). Svårare behöver det inte vara.

Den som känner en oemotståndlig dragning mot en mer omfattande lanternföring, bör dels betänka de regler för lysvidd, lysvinklar etc som då bör iakttagas och dels fundera över syftet - att via lanternor berätta för andra sjöfarande hur stor man är och vilken kurs man håller är väl knappast relevant i en kajak...
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips