Långvandring - bloggar att läsa?

På vilket sätt var boken "lärorik"? Och "underhållande"?

Man lär sig mycket om historien i de olika länderna. Det är också både underhållande att läsa om alla små äventyr på vägen. Det är ingen torr läsning. En del kanske tycker att han raljerar lite över mentaliteten i olika länder, men jag tycker han låter alla komma till tals på ett bra sätt. Det är inte lätt att skriva om t ex Balkan, men jag tycker han gör det på ett positivt sätt med glimten i ögat.

Men som sagt för mer filosofi om långvandring är det Hike your own hike och bloggen som gäller.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Nej. Jag har snöat (lämpligt ordval va?) in mig på södra Afrika.
Jag är nyfiken på hur bra det går att mentalt sadla om från cykling till vandring. Jag har ju cyklat i över ett år non-stop flera gånger, men kommer jag palla att vandra i 6-8-10-12 månader? Jag vet inte. Därför tillbaka till min frågeställning. Jag vill läsa andras bloggar, för att kunna, kanske, sätta mig in i deras vardag, tankar, hinder osv. Förhoppningsvis skulle jag dra slutsatsen att, det där - det kan jag också göra..

Det är klart att du kan göra det. Varför skulle du inte kunna? När det gäller svårigheten (?) att vara ute länge tror inte jag att det spelar någon roll om du cyklar, går eller åker skidor.

Men det är en enorm skillnad på packningen och möjlig dagsetapplängd. På cykel och med pulka kan du ta så mycket campingutrustning, mat och vatten, men när du promenerar är det betydligt svårare.

Jag hade fjällvandrat och gått Nijmegen-marsch när jag 2008 gick genom Jylland. Och redan det bjöd på svårigheter. Förvisso berodde dessa framförallt på tidsbrist, men ändå. När du har gått fyra mil i regn och med skavsår och nån säger "å men det ligger en stugcamping jättenära, det är bara fem kilometer kvar till avtagsvägen. Sedan är det kanske 4-5 kilometer in. Eller sex. Max åtta" så känns det onekligen tungt. Året efter köpte jag hoj.

Jag har sett folk gå med vagnar (typ som Rune sprang med över USA). Kan kanske vara en idé så får du med dig tält i alla fall. Sen träffade jag en tysk som gick till Oslo i höstas. Han sov i busskurer. Jag vet inte hur det ser ut just där du ska gå. Du kanske kan sova under bar himmel.

Sen finns det säkert nån prylnörd här på Utsidan som har jagat gram länge och som kan tipsa om mer än att bara såga av tandborstskaftet.

Men sorry, inga bloggtips från mig. Håll oss uppdaterade!
 
Det är klart att du kan göra det. Varför skulle du inte kunna? När det gäller svårigheten (?) att vara ute länge tror inte jag att det spelar någon roll om du cyklar, går eller åker skidor.

Tack for stodet! Jag tror det finns tva mojligheter till att jag inte skulle klara av det.

1) Jag tycker det ar trakigt. Jag ger det en vecka till. Det ar fortfarande trakigt. Jag ger det annu en vecka. Ar det trakigt da sa avbryter jag. Livet ar for kort for att ha trakigt. Antagligen skulle jag da kopa en lokal cykel eller "kanot" och hitta pa andra hyss i ungefar samma omraden.

2) Kroppen klarar inte av det. Det skulle daremot vara forfarligt.

Tycker jag det ar kul och kroppen haller, sa ja - da skulle jag nog klara det. Det svaraste kanske skulle vara att det helt enkelt tar langre tid. Nar jag cyklar och jag vet att det ar 20 mil till den dar vackra byn, dar jag kan kopa lite annorlunda mat, fixa en ny bok och bara hanga under en vacka - sa ar det ju bara att cykla pa och man nar byn dagen efter. Nar jag vandrar skulle hela processen ta 3-4 ggr langre och darfor vara mer pafrestande. Nar jag cyklar ar det ju inte bara landsbygden som lockar. Ibland ar det skont att hanga i namnda by och ata frukost pa den lokala marknaden etc. Det kommer vara likadant nar jag vandrar.

Men jag antar att jag far undvika att tanka i kilometer och tanka i timmar istallet. Sex timmars cykling eller sex timmars vandring kanske inte skiljer sig sa mycket at. En timme ar ju en timme. Den lockande byn far jag val fortranga. :)

Finns en engelsman som försöker gå jorden runt. Började 1998 nere i Eldslandet i Chile och har vandrat upp genom Syd-Mellan-Nordamerika och är nu i Ryssland. Planen är att gå hem till England men han har problem med ryska visum sedan några år tillbaka.

Karl Bushby ja. Jag traffade honom i Mexiko och drack ol (han drack sprit) med honom ett par kvallar. Han var bra. Odmjuk. Hade inga problem att uttrycka radsla t ex. Jag anade en overmansklig vilja i honom dock. Hans berattelser om Darien Gap t ex, fangslade mig enormt. Jag hoppas verkligen att han lyckas med sitt projekt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mybycycle Långvandring Vandringsleder 15
vagabond83 långvandring Vandringsleder 1
NatureIsFreedom Långvandring genom Sverige Vandringsleder 21

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.