Långfärd med CyclePro, Crescent el. motsv.?

Vilka märken bör man undvika/är att föredra för en långfärdscykel?

Jag funderar på om jag ska köra på den cykel jag har, eller investera i en bättre lämpad typ trekking-hoj. Nu har jag en Marin MTB med aluminiumram. Det som gäckar mig mest är de breda 26 tums hjulen. Större hjul/ram lär ju ge bättre komfort, högre hastighet osv.
 
Lägg hellre pengarna på tältet och byt dina störande breda däck till smalare. Hur mycket 26-tumshjulen (skriv gärna ihop svenska;-) och liten ram påverkar komforten och farten vet jag inte. Tror inte det är mycket.

Det där med cykelmärke ska man inte titta för mycket på. Om cykeln köps av en riktig cykelhandlare är det ingen fara, vad än cykeln heter.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det är inget fel på dina hjul, men sätt på slick eller semislickdäck (kvalitetsdäck, inget billigt skräp) storlek 26x1,5 så kommer din hoj att rulla på mycket bättre. Köp gärna ett med punkteringsskydd och byt styrstammen till en kortare modell så att sittställningen blir mindre liggande. Det sparar rygg och minskar belastning på handleder, använd också barends. Ger dig fler möjligheter att byta handställning. Allt detta för att göra de många timmarna på cykeln så bekväma som möjligt.
 
Cykel !

Hej !

Känn dig absolut inte tveksam till att ge dig ut på en tur med din cykel. Visst den kanske inte är den ultimata touring cykeln men och andra sidan låter det som det kommer va en av dina första turer. Ska man bara på cykel tur i Europas bebodda delar så är det vanligen ganska tätt mellan cykel affärerna vilket gör att man inte behöver oroa sig för haverier lika mycket som om man är ute i obebodda områden. Cyklade själv tre veckor i somras i Skottland på min gamla Miyata och det gick kanon. När det gäller hjulstorleken så anser jag att de skillnader som finns när det gäller lägre rullmotstånd är försumbara. Testar du en opackad touring cykel med stora hjul vs en Mountin bike med slicks kommer du säkert känna en skillnad men så fort du lastar på tjugo kilo så är skillnaden svår att detektera. Själv uppfattar jag det som om komforten blir bättre med 26 eftersom du får en större luftkammare som tar upp vägens stötar bättre.

Är medlem i en diskussions grupp på nätet som ältar denna fråga fram och tillbaka om du vill fördjupa dig mer i ämnet. Är du i grunden intresserad av touring och prylar i synnerhet kan jag varmt rekommendera denna diskussions grupp. Bli medlem på http://www.phred.org/mailman/listinfo/touring eller ta en titt i deras arkiv.

När det gäller däck kan jag varmt rekommendera Continental Top-Touring 2000 1.95 vilket är en bra kombination om man vill ha möjligheten att ta sig ut lite utan för asfalts vägarna men samtidigt ha hyfsat lågt rullmotsånd. Låt en mekaniker ta en koll ( ekerspäning och riktning ) på dina hjul innan du ger dig av eftersom de tar mest stryk. Det går att ta sig fram med trasiga växlar bromsar men utan fungerande hjul är det svårt att ta sig till nästa mekaniker.

Mvh Åke
 

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips