Långcykling för första gången

  1. Serva cykeln innan ni far.
  2. Se till att ha däcken hårt pumpade, man ska knappt kunna trycka in däcket med tummen. Bästa skyddet mot genomslagspunka.
  3. Träna baken innan ni åker med att cykla. Ju mer framåtlutad man sitter desto smalare sadel är en bra grundregel. För mycket stoppning är skönt i några mil på längre dagsdistanser brukar en hårdare sadel vara bekvämare i längden.
  4. Ha med reservslangar och lite verktyg för att ta av däck, skruva åt lösa skruvar.
  5. Packa snålt.
  6. Köp inte allt för billiga packväskor.
  7. Cykelbyxor eller paddade kallingar är bra. Används paddade kallingar så bör ändock shorts och brallor med bylsiga grensömmar undvikas.
  8. Ha en realistisk uppfattning om hur långa etapper ni klarar per dag.

Min hoj packad för en tredagars tur runt Mälaren. Övernattning på vandrarhem och matköp längs vägen.

Att ha väskorna där fram ser trevligt ut, finns det några fördelar med det? Finns det några bra väskor som inte svider allt för mycket i plånboken?
 
Att ha väskorna där fram ser trevligt ut, finns det några fördelar med det? /QUOTE]

Fördelen är mer vikt på framhjulet, som (oftast) är det starkaste och hållbaraste hjulet. http://www.ytterberg.eu/ffuppsala/tips/mtb/hjul.html Dessutom brukar dessa väskor kunna placeras närmare nacken (givet en s.k. lowrider), vilket ger lägre tyngdpunkt och bättre stabilitet.

Nackdelen är att cykeln blir mer trögstyrd (går ganska snabbt att vänja sig), samt att framväskorna måste vara lika tunga. Annars får du en otrevlig obalans.


Finns det några bra väskor som inte svider allt för mycket i plånboken?

Som vanligt får du vad du betalar för. Inte skoj när billiga väskor rasar mitt ute i ingenstans. Skulle tro att Ortlieb och Vaude är väl de kvalitetsväskor, som är lättast att få tag på här i Sverige. Betydligt större utbud nere på kontinenten och på de brittiska öarna...

Annars har väl Biltema fortfarande cykelväskor, som det skrivits om här på utsidan:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=56498
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1956&all=1
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2661&all=1
/Niklas
 
Äum, lowriders gör förstås att väskorna i fram kommer närmare marken, inte närmare nacken...Men det kanske ni förstod.... :)
/Niklas
 
Ju fler träningsmil man har i benen ju hårdare blir dalen och det behövs när man skall cykla flera dar i följd. Cykelbyxor och skor med hårda sulor så att pedalerna inte känns igenom.
go tur
 
Hur är det med så kallade cykelskor, sådana där som sitter fast i pedalerna, är det något att satsa på?
 
Absolut! Skulle inte ge mig ut på tur utan det. Man får ett bättre rundtramp. Har du inte budget till det går det bra med vanliga pedaler men man förlorar kraft och kan inte byta muskelgrupper på samma sätt. Jag har varierat min trampstil till att bara dra och trampa på olika sätt för att optimera hur länge jag orkar.
 
lasta lätt

Att cykla långt är ett trevligt och kan vara ett njutningsfyllt äventyr men tyvärr kan det vara ett rent helvete om du gör fel. Att folk skriver cykla lätt betyder att det ska vara lätt, mat kan man köpa efter vägen, släpa inte med dej massa onödigt.
Skaffa spd pedaler och skor, lär dej rundtramp (spinning)
använd inte kärra,
Se till att träna innan om du ska ha en trevlig tur.
Bilden är från min Sthlm-Aten resa 2011 total vikt 40 kg, 4100 km 25 dagar tog det
 

Bilagor

  • IMG_0199.jpg
    IMG_0199.jpg
    51.1 KB · Visningar: 823
Ett kritiskt mått är hälen till bakväskan. Se till att skon rymms även med fullpackad väska. Annars flytta väskan baköver. Andra alternativet är att skaffa en cykel där det går.
go tur
 
Väskorna fram ..

Om jag inte har mer packning än att mina gamla Packit framväskor räcker så föredrar jag att ha packat fram. Även på min långfärdshoj som har en lång hjulbas så blir balansen i cykeln bättre med packningen fram.
Sant är att det måste vara jämn viktfördelning mellan väskorna ehuru en skillnad på halvkilot mellan väskorna klaras med lätthet av.
Jag upplever inte min cykel mer trögstyrd med väskorna fram. Den är i.o.f.s. inte så allert utan packning heller. 114 cm i hjulbas och flack gaffelvinkel gör cykeln bergstadig men ytterst sävlig vid riktningsförändringar.
Om jag använder cykeln för att frakta hem mat från affären så brukar det bli med bakväskorna på (Carradice Kendal) för att slippa mickla med att packa ytterst jämt mellan väskorna och deras ovansida utgör då också plattform med pakethållaren för mer skrymmande gods t.ex. blomjordssäckar eller säckar med grillkol eller -bricketter. Handlar jag mycket så har jag med mig både framväskorna och bakväskorna.
Tycker man sig ha råd att skaffa cykelskor och SPD-pedaler så är det bekvämt och bra. Kan vara på sin plats att öva lite innan avfärd så man känner sig säker om att komma loss ur pedalerna. Hur mycket SPD har förbättrat mitt rundtramp, cyklade med clips innan, låter jag vara osagt men det känns som effektivare när jag åtminstone tror att jag både trycker och drar i vevpartiet.
Min första långcykling gjorde jag för dryga trettio år sedan i "East Anglia" med min bror på cyklar som ingick i ett paket med båtresan över och den var billig. Av det kan man förstå att de treväxlade holländska cyklarna inte var av prima kvalitet. Packväskor utgjordes av en Haglöfs Åre som monterades som packväska bak på min lillebrors cykel och jag monterade min ryggsäck, en Haglöfs Vagabond, bak på min som packväska. Detta skulle nog av många betraktas som ett omöjligt vågspel men faktum så fungerade det bra på den 90 mila trippen och cyklarna lika så. Och vi som cyklade led inte ett dugg.
Kontentan är av detta är nog att det är viktigare att komma iväg än att ha det allra yppersta av utstyr innan man tror sig utrustad nog för att kunna genomföra en långfärd på en trampcykel.
 
Viktigt med vikt

Bilden är från min Sthlm-Aten resa 2011 total vikt 40 kg, 4100 km 25 dagar tog det

Jag antar att dina 40 kg var inklusive cykeln. Jag och min sambo är just nu på väg från Göteborg till Bangkok på cykel och vår packning väger c:a 32 kg tillsammans men då räknar vi inte med cyklarna. Redan detta tycker vi är lite mycket och vi hoppas våren kommer snart så vi kan skicka hem vinterprylarna.

Som med all annan friluftsaktivitet som kräver packning så får man fundera över vad som är "nice to have" och "need to have".
 
Jag tänkte redogöra för min första cykling med tält. Den genomförde jag i början av juli i år.
cykel.jpg


Min cykel är en cyclocross, en Corratec C-Cross, från 2014-2015. Inköpt för att kunna cykelpendla vilket jag har gjort också, sommar som vinter. Egolappen sitter på framskärmen och kompislappen har jag sumpat för länge sedan. Någon typ av pakethållare har jag också.
Jag har servat cykel och bytt slitdelar regelbundet.
Nog om det...nu till cyklingen.

Jag har en Vaude Aqua Back där jag har gaskök, sovsäck, regngläder, ombyte, cykel.rep.saker, pump, pannlampa, någon frystorkad rätt, hygiensaker, handduk, toapapper...kanske glömde något.
Tältet har jag på pakethållaren. Som styrväska har jag en liten mjuk kylväska, som rymmer det jag behöver under cyklingen.

Min plan var att cykla från Tyresö utanför Stockholm, till Karlskoga. Från Karlskoga skulle jag cykla med en kompis som deltog i Unmapping Sweden, ett grusvägslopp med start i Kiruna och mål i Smygehuk.
Jag ville cykla med honom från Karlskoga till Degerfors och sedan fortsätta till norska gränsen. Där vända och cykla hem igen.

Själva cyklingen gick bra, och min första dag såg ut enligt nedan.

1688719922959.png

1688719803483.png


Jag har en cykeldator, en Garmin Edge 530, som fungerar riktigt bra. Jag skapade min rutt i Ride With GPS, modifierade den i datorn, och exporterade rutten till cykeldatorn.
Jag navigerade efter rutten och det fungerar riktigt bra. Jag hade provat det här innan, för att veta hur jag startar navigeringen och samtidigt loggar min runda.

Hur som helst så stannade jag regelbundet, dock ganska sällan, för att fika eller köpa någonting att äta. Fika, lunch mm blir där det blir. Jag hade inte planerat så mycket.

Min plan var att cykla till campingen, och jag kom dit också. Upp med tält, duscha, äta där...sova.

Då min kompis var efter tidplanen så slappade jag dagen därpå, och min växelvajer till bakväxeln gick av i handtaget när jag skulle justera växlarna. Det blev att fulmeka och ställa in bakväxeln med vajern och buntband, så att jag kunde cykla till Örebro dagen därpå och vå vajern utbytt.
Buntband hade jag med mig och hur man fixerar växeln när vajern är av fick jag tips om.

Jag tänkte inte skriva så mycket om min kompis, Unmapping Sweden, Norge och så, utan bara komma med några tips utan inbördes ordning för långcykling.

- Se till att ha tränat. Ska man cykla lång behöver man tåla det.
- Ha rätt utrustning för ändamålet. Min cykel har inte optimal utväxling, så jag får slita hårt i brantare backar. Kadensen blir för låg helt enkelt.
- Testa allt innan. Så man vet hur det är att cykla med packning.
- Var beredd att modifiera planen om något händer.
- Ha en plan för att ladda elektronik. Jag har en powerbank och laddar där det finns el, som camping.

Lite data om cyklingen då.
1 juli: 187 km. 11h29 min (14h17min totalt)
2 juli: vilodag
3 juli: cyklade till Örebro för att fixa vajer, sedan till Karlskoga och sedan cyklade jag för att möta min kompis och cyklade med honom till Karlskoga. Totalt sett blev denna dags cykling uppdelad i flera delar som totalt blev cykeltiden 12h50min (18 h totalt), och distansmässigt blev det 181 km. Var vaken i nästan ett dygn. Bestämde mig för att strunta i Norge.
4 juli: Var trött, blev bara 28 km på 2h10 min.
5 juli: Nu skulle jag hem, och tänkte ha hela i ett bräde, men det blev 180 km på 10h24min (14h48min totalt). Tältade på en åker/gärde. Valde att stanna och slå upp tältet för att det var regn och mörkt, men mest för att underlaget var mjuk sand, så jag inte kunde styra på ett bra sätt. Var nära att vurpa.
6 juli: Sista biten hem, gick långsamt, då jag stannade och fikade, käkade...tog det lugnt då jag var trött. Det blev 71 km på 5h 9 min (7h24min)

Jag fick ihop 522 km 6 dagar, med en vilodag. Nöjd, och jag gjorde det här bara för att träffa min kompis..

Ska jag komma med ett avslutande tips så är det: Testa..bara gör det! Man kan alltid vända om det inte funkar.

/Thomas
 
Jag har pratat med 2 tyskar som cyklat från södra och norra Tyskland senaste veckorna.
En hade en ny stålram cykel med ca 45 kg totalvikt, den andra Al cykel troligen med halva vikten, båda skulle till norra Norge och båda hade grovmönstrade däck för att kunna köra på grusvägar.
Men helt olika utr. och troligen helt olika sträckor de planerade cykla varje dag.,
Jag cyklade för ca 30 år sedan runt på Lofoten lika packad som den tyngre. Det var en starkt bidragande orsak till att det endast blev 1 gång, men då fanns ej dessa cyklar och tält och packväskor som nu finns.
Båda hade cykelbyxor och hjälm, det var i princip det enda som de hade lika.
Vad man har för utr är ju idag i en lågkonjunktur kanske inte så lätt att välja och viktigast är ju lite verktyg och reservdelar och sedan får man anv det man har och anpassar turen efter detta.
Cyklar man har man ju ofta större möjligheter än vid vandring då man ofta kan ta buss eller proviantera under vägen om man vill eller behöver eller få hjälp med cykeln tex..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
Hinas Tält för långcykling Långcykling 189
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 sko o pedal för långcykling... en gång för alla! =) Långcykling 11
avslutatmedlemskap0601 skönt styre för långcykling? Långcykling 33
Paddy_boy långcykling till egypten med start i estland Långcykling 10
avslutatmedlemskap0601 Fundering: köpa sko+pedal för långcykling? Långcykling 22
Albertsson deltagare till långcykling ? Långcykling 6
mothesta Mountainbike till långcykling Långcykling 8
jd Däck för långcykling Långcykling 11
Kläder för långcykling Långcykling 11
Myndz Köpråd för första riktiga cykeln. Långcykling 20
HenrikLaas Första cykelturen över 30 mil - packning Långcykling 12
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
stiff86 Första turen Långcykling 2
vmansson Första längre färd - Kona Dr.Dew Långcykling 11
awesome Ang första riktigt långa cykeläventyr Långcykling 15
Karbo Första långcyklingen Långcykling 10
Polarnatt En långcykelnovis' första tramp Långcykling 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.