Långcykling för första gången

God afton,
Jag och tre av mina polare har bestämt oss för att ta och göra en långcykling för första gången. Tanken är att vi skall korsa landet, Uppsala-Strömstad, och bo i tält. Själva turen blir av i början av juni. Rutten går från Uppsala till Västerås, Örebro, Karlstad, Åmål in i Dalsland och sedan genom Bullarebygden till Strömstad.
Vad skall man tänka på vid en sådan tur? Vilken utrustning skall man ha med sig? Och framför allt, hur hanterar man ömma bakar?
Tacksam för svar
I.Morgan
 
Några tips.

- Välj en bekväm cykel, gärna med lite växlar. Det går i de flesta fall att använda sin vardagscykel.
- Bra sittställning.
- Undvik cykelvagn om ni inte har en enhjuling.
- Ta god tid på er. Cykla max 8 h/ dag och unna er pauser när ni hittar något intressant. Bra mot ömma rumpor.
- Vattentät packning. Om ni inte investerar i vattentäta väskor så väskor med bra regnskydd och vattentäta säckar.
- Ha kul. Vägen är målet.
- Banta packningen. "Bra att ha" är sällan det.
- Handla mat längs vägen. 1½ dags mat räcker i packningen. Samarbeta med kök o mat. Ge er tid för god mat.
- Två 2p tält är lättare att hitta plats för och fördela jämt. Inte för billigt. Läckande tält är ett helvete.
- Liggunderlag som kan vikas på mitten får lättare plats i väskorna eller vattentäta säckar.
- Bra regnkläder. Inte stövlar. Skoöverdrag.

God tur!
 
Här är min utrustningslista. Ni ska inte över några bergspass och kan därmed ta bort en del saker. Vilket förstår ni nog själva. Överdragskläder är viktigt. Att frysa de timmar man inte cyklar är en plåga. Bra mat och kläder höjer komforten. En deltagare kan utrustas med verktyg så ni inte släpar på dubbletter. Som sagt. Standardcyklar. Lämna in dem för att kolla över hjulen och ekrarna.

Lågbudget: Köp cykelväskor på loppis. Packa blöta saker i en väska (tält, regnöverdrag, regnkläder). Torra i plastpåsar. Ta med extra om de går sönder. Ryggsäckar är tråkigt att ha på sig. Försök lasta på cykeln.

Högbudget:
Cykel: HP Velotechnik Scorpion FX
Fingerhandskar, tunna, Haglövs.
Överdragsvantar, Hestra, vattentäta.
Mössa, Jobman.
Mössa, öppningsbar.
Cykelglasögon, Pro.
Tröja i ullfrotté, Iris (1998)!
Tröja, byxa i melinoull, Akla.
Byxa, Fjällräven Pak 5, 2st.
Skjorta 2st (Haglöfs, Fjällräven).
Jacka, Haglöfs Barrier hood.
Jacka, skal, Haglöfs Lim Hood.
Regnbyxor, Arcteryx med hellånga dragkedjor.
Kalsonger, Aclima 2st.
Resehandduk.
Vattenfilter, Msr water works, stort.
Vattensäck, MSR Dromedary, 10l.
Kök, Trangia mellanstort med en kastrull .samt hemmagjord plastbytta.
Bränsleflaska, Trangia, 0.3 liter.
Strumpor, ull, 2x2, Lundhags.
Vinterskor, Shimano SPD.
Damasker till vintersko, Pro.
Sovsäck, Haglöfs, syntet, noll grader.
Liggunderlag, Thermarest ridge rest.
Bergkilar, hickory för tältet, egen tillverkning.
Verktyg, hylsor, momentnyckel, åtdragningstabell, Leatherman kniv, nål, tråd, tyg, strips, silvertejp, olja, trasor, cykelvård, ett däck, en slang, lagningslappar (Gore-tex, slang och till cykelväskorna), solution.
Cykelväskor: Ortlieb front & back roller plus med extraväskor fram.
Torrsäck, Ortlieb 20 liter.
Solpanel, PowerFilm F15-300N.
Blybatteri, 1.2 Ah. Laddade mobilen direkt med 12V billaddare utan sol, Biltema.
Mobiltelefon, Sonyericson Satio/ Nokia 3110C.
Plastsked köpt på Ica. Håller i kyla.
Fiskeutrustning.
Petsl fällkniv.
Vaude hogan ultralight tält.
Extra storm/ tvättlina, 20 meter+ klädnypor.
2st hemmagjorda nätfickor.
4st karbiner (Naturkompaniet).
1kg sojaproteinkuddar (vegetarian).
Vitaminer och kosttillskott.
Hudsalva, serat, första hjälpen. Serat användes även till att smörja dragkedjorna på jacka och byxor.
 
God afton,
Jag och tre av mina polare har bestämt oss för att ta och göra en långcykling för första gången. Tanken är att vi skall korsa landet, Uppsala-Strömstad, och bo i tält. Själva turen blir av i början av juni. Rutten går från Uppsala till Västerås, Örebro, Karlstad, Åmål in i Dalsland och sedan genom Bullarebygden till Strömstad.
Vad skall man tänka på vid en sådan tur? Vilken utrustning skall man ha med sig? Och framför allt, hur hanterar man ömma bakar?
Tacksam för svar
I.Morgan

Välj småvägar och undvik allt vad riksvägar, länsvägar och europavägar heter. Detta ger förvisso klart längre vägsträcka (kanske 25-50%) jämfört med vad t.ex. Eniro rekommenderar, men det är det värd.

Konsultera kartan ofta, för att hitta bästa alternativet. Vägkartan (skala 1:100 000) ger en bra överblick, men terrängkartan (1:50 000) visar i gengäld många bra småvägar. Bra frilufts-GPS med detaljerade kartor och en underliggande vägkarta är inte fel, men den ger ingen överblick.

Det finns en del cykelleder av varierande kvalitet. Följ dem gärna då och då, men var inte rätt för att avvika från lederna för att ta alternativa vägar.

Beträffande ömma bakar, så gäller följande:
1) Olika bakar gillar olika sadlar! Ett klassiskt exempel är att två missnöjda cyklister med ömmande bakar, bytte sadel med varandra och båda blev mycket nöjda med sadelbytet. Lite smalare sadlar med ett rejält centrumhål och lite stoppning är ofta bra.

2) Optimerad sadelinställning och sittställning är en god komfortinvestering. Smaken är som baken, så det gäller att hitta vad som funkar för dig. Bättre butiker erbjuder s.k. bikefit.

3) Övning ger färdighet, så ut och cykla några helger innan avfärd med packning. Justera sedan allt som inte funkar.

4) Cykelbyxor - med "blöja"! Tvättas lämpligtvis varje kväll (alternativt ha med några cykelbyxor i ombyte).

5) Håll god hygien i skrevet. Gammal pungsvett skaver ordentligt.
/Niklas
 
Långcykel görs bäst med elcykel (extra batterier) eller en sån där recline-cykel där man sitter som i en fåtölj... Helst skulle man ha en kombination av dessa två men dom är sällsynta. Kan krävas att man bygger en själv. Recumbent cykel heter det förresten. På utrikiska iallafall fall.
 
Tack för alla svar!
När det gäller cykel köpte jag nyligen en trek t220 med 21 växlar, jag hoppas att den inte ska gå sönder, skall serva innan. Men om olyckan är framme vilka reservdelar bör man ha med sig?
 
alla cyklar går bra

Det går utmärkt att cykla långt med alla typer av cyklar oväxlade militärcyklar, elcyklar, liggcyklar, MTB, ombyggda MTB, hybrid, ombyggd hybrid eller specialbyggda touringcyklar. Det är en fråga om smak, ekonomi och komfort vad man väljer.

Själv tror jag på att använda anpassad cykel som passar mig för jag vill ha hög komfort till låg kostnad. Hur cykeln ser ut är oviktigt.
 
Tack för alla svar!
När det gäller cykel köpte jag nyligen en trek t220 med 21 växlar, jag hoppas att den inte ska gå sönder, skall serva innan. Men om olyckan är framme vilka reservdelar bör man ha med sig?

Ett par extra slangar av rätt dimension. Ekrar av rätt längd, På en normal cykel blir det två olika längder för att passa bakhjulet. Ekernyckel, däckjärn i plast en sats, pump och laggrejor. Om man behöver insexor, fasta nycklar och tänger måste man veta hur man brukar dem, annars blir det bara ett sänke.
Det kommer att regna, bra regnkläder som man kan cykla i är ett måste.
Att kunna torka sin utrustning i tält behöver man öva på om man inte gjort det förut. Provturer rekommenderas starkt.
go tur
 
Serva cykeln innan ni åker.

  1. Serva cykeln innan ni far.
  2. Se till att ha däcken hårt pumpade, man ska knappt kunna trycka in däcket med tummen. Bästa skyddet mot genomslagspunka.
  3. Träna baken innan ni åker med att cykla. Ju mer framåtlutad man sitter desto smalare sadel är en bra grundregel. För mycket stoppning är skönt i några mil på längre dagsdistanser brukar en hårdare sadel vara bekvämare i längden.
  4. Ha med reservslangar och lite verktyg för att ta av däck, skruva åt lösa skruvar.
  5. Packa snålt.
  6. Köp inte allt för billiga packväskor.
  7. Cykelbyxor eller paddade kallingar är bra. Används paddade kallingar så bör ändock shorts och brallor med bylsiga grensömmar undvikas.
  8. Ha en realistisk uppfattning om hur långa etapper ni klarar per dag.

Min hoj packad för en tredagars tur runt Mälaren. Övernattning på vandrarhem och matköp längs vägen.
 

Bilagor

  • Mälaren runt.jpg
    Mälaren runt.jpg
    70.3 KB · Visningar: 2,444
Ett par extra slangar av rätt dimension. Ekrar av rätt längd, På en normal cykel blir det två olika längder för att passa bakhjulet. Ekernyckel, däckjärn i plast en sats, pump och laggrejor. Om man behöver insexor, fasta nycklar och tänger måste man veta hur man brukar dem, annars blir det bara ett sänke.
Det kommer att regna, bra regnkläder som man kan cykla i är ett måste.
Att kunna torka sin utrustning i tält behöver man öva på om man inte gjort det förut. Provturer rekommenderas starkt.
go tur

Torka grejer i tält blir inget problem, vi är alla vana fjällvandrare! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
Aniara58 Långcykling i Hälsingland Långcykling 6
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
Hinas Tält för långcykling Långcykling 189
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 sko o pedal för långcykling... en gång för alla! =) Långcykling 11
avslutatmedlemskap0601 skönt styre för långcykling? Långcykling 33
Paddy_boy långcykling till egypten med start i estland Långcykling 10
avslutatmedlemskap0601 Fundering: köpa sko+pedal för långcykling? Långcykling 22
Albertsson deltagare till långcykling ? Långcykling 6
mothesta Mountainbike till långcykling Långcykling 8
jd Däck för långcykling Långcykling 11
Kläder för långcykling Långcykling 11
Myndz Köpråd för första riktiga cykeln. Långcykling 20
HenrikLaas Första cykelturen över 30 mil - packning Långcykling 12
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
stiff86 Första turen Långcykling 2
vmansson Första längre färd - Kona Dr.Dew Långcykling 11
awesome Ang första riktigt långa cykeläventyr Långcykling 15
Karbo Första långcyklingen Långcykling 10
Polarnatt En långcykelnovis' första tramp Långcykling 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.