• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Lång skidtur på Vänerns is.

Pulka, längdskidor, blåbärssoppa och en kristallklar Väneris, en upplevelse som jag gärna gör om i år. Om isen håller ska jag dit någon gång vecka 3-5. Skulle vara kul om någon mer är intresserad av att hänga på! Tänkte börja i Nordkroken, Vargön, Vänersborg för att ta mig norrut mot spetsen av Vänersnäs och dess skärgård. En tur på några dagar, kanske mer.

Utrustning: Det kan blåsa hårt så ta med ett bra tält. En vanlig barnpulka går bra att dra med eftersom det sällan är mycket snö på Vänern. Annars standardsaker för färd i naturen och på isen.
/J

Låter kul , har varken åkt skridskor eller skidor på vänern så jag kan definitivt
tänka mig hänga på, beror lite hur jag ligger till med jobb o så men vet nog
mer efter helgerna

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Låter kanonkul! Har ingen möjlighet att ta ledigt från jobbet dock, men en fredag-söndagkväll skulle funka fint för mig.

Gillar att turskida, o att kunna göra det i södra Sverige är ju fantastiskt. Var ute på Store Mosse i helgen.

Store mosse ær fantastiskt. Komosse mer fjællkænsla. Det finns ju møjlighet att stælla bilar på strategiska stællen så att man varierar turens længd. Om isarna ær bra kan jag tænka mig två veckor på sjøn. Kul med intresse! /J

Nu har det ju varit lite töväder. Hur ser det egentligen ut med isen? Och snön därpå. Det är ju inte kul att åka om det är vatten på isen.

Och inte är det kul att åka om man riskerar att gå igenom heller. Jag har ingen erfarenhet av Vänern så jag kan inte ens gissa om en sån här tur skulle kunna vara möjlig under dessa förhållanden.

Isen är bra. Har haft någon som rekat åt mig. Isen är mellan 15-30cm. Ska göra en snabbcheck på Onsdag. Om det är trist och för mycket vatten på isen åker jag till Komosse över helgen istället.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips