Låmgfärd till Italien.. Intresserad??

Hej!
Jag tänkte cykla iväg till Italien i mitten alt. slutet av juni och undrar om det är någon som vill hänga med en bit på färden.
Skall cykla till Helsingborg, färja till Helsingör, sedan ner genom Danmark och ta färja till Fehmarn. Ner till Elbe, fälja Elbe upp till Tjeckien, cykla längs gränsen mot Tyskland, in i Tyskland igen till Regensburg, München och Garmisch-Partenkirchen. In i Österrike, via något trevligt alppass in i Italien/Sydtyrolen. Vidare mot Venedig, San Marino, Florens, Pisa, Rom, Pompeii och till Sicilien. Ev. en tur upp på Etna. Färja till Malta och flyga till England. Cykla upp till Newcastle och ta englandsbåten hem till Göteborg.
Låter det som en kul tur så hör av er! Jag har inte riktigt kollat hur lång vägen är eller hur lång tid det kommer att ta men det kommer att bli ett par lediga dagar i Italien för sightseeing för den historieintresserade.
/Magnus

Hej

Vill inte göra dig modfälld, men Italien är inget vidare att cykla i. Det är på tok för mycket bilar. Åtmintone var det så för 10-15 år sedan. Det finns helt enkelt alldeles för få trevliga småvägar (som i Frankrike). Småvägar finns det, men ofta är trafiken tung där. Den väg som på kartan verkar vara en trevlig landväg kan ofta visa sig vara en pulsåder för lastbilar.

Men: ingen är gladare än jag om det visar sig att jag har fel. Italien är ju trots allt Europas kronjuvel. Finns det andra som har likande erfarenheter här på forumet?

Jag har cyklat
1 I Norditalien på slätten och i bergen (München -Bolzano - Garda - Bergamo - Simplonpasset)
2 Trieste - Venedig - Sienna - Terracina

hh
Rolf

PS Frankrike är cykellandet nr 1!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jo, jag har också hört trafikhistorier därifrån så jag får se hur det är när jag kommer ner. Jag hade i och för sig hört sånt om Spanien också och där var det hur lugnt som helst att cykla... Så man vet aldrig.
Frankrike var fint, jag var där sommaren 2000 och deog runt. Kanske att jag cyklar där igen någon gång, jag får se. Jag talar ju varken franska eller italienska men jag brukar klara mig med avancerat kroppsspråk, det räcker långt :)
/Magnus

Italienska bilister är hänsynsfulla mot cyklister!

Det vore roligt att läsa om dina Italienerfarenheter här i höst.

Jag menar nu inte att bilisterna är hänsynslösa mot cyklisterna - tvärtom! Det är bara det att det att det finns för mycket bilar.

Jag cyklade några veckor i Spanien år 2000 - det var som att cykla i Norrlands inland. Inte en bil (eller ett hus) så långt ögat nådde.

hh
Rolf

http://hem.bredband.net/rolsav/hoj2000/

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips