Lahku Nasjonalpark & Glomfjellet

Tack för att du uppmärksammade att NRK har mycket mer än Monsen. 14 säsonger Ut i naturen borde innehålla en hel del sevärt.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Synd, ingen som har varit där?

Jag har nu bestämmt mig: det blir tre dagar med motorcykeln på småvägar upp till Glomfjord, sedan några dagar i Nationalparken. Kommer att berätta om detta när jag är hemma igen.

Om eftersom jag är redan så långt norrut: några dagar till på Lofoten! :)

Jag kom nu hem förra veckan efter två fantastiska veckor i norra Norge. Den här gången blev det ett kombinerat MC/fjällvandringssemester med focus på mycket motion till fots.

Sammanfattningsvis kan man säger att okända Lahku Nasjonalpark och Glomfjellet är mycket väl värd ett besök! Jag campade fyra nätter vid stora P-platsen nära dammen och gick dagsturer från där med lätt packning. Riktigt cool träppan av Rallarmarsjløypa - över 1100 extrem branta trappsteg upp till fjället. Från där lönar det sig att ströva runt i området. Hittade t ex flera gigantisk stora jättegryttor med flera meter i diameter!

Överallt fins sprickor och helt otroliga erosionsformationer. På flera ställen kan man hitta vattendrag som helt enkelt försvinner i marken, bara för att döka upp flera hundra meter bort igen - eller inte alls. Jag märkte att man måste vara extremt försiktigt under våren, när snön täcker över många meterdjupa sprickor!

Jag hittade tyvärr inte flera andra instressanta punkter som visades i filmen, t ex ormen. Tror för detta behöver man local guide.

På min hemsida http://www.nordicbiker.dinstudio.se/text1_67.html finns bilder och resebeskrivning, hoppas ni klara av lite Tyska!

Jag har GPS spår av alla vandringar och POI data, om någon är intresserat maila mig!

Hälsn
Kai-Uwe / nordicbiker

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips