Lahku Nasjonalpark & Glomfjellet

Tack för att du uppmärksammade att NRK har mycket mer än Monsen. 14 säsonger Ut i naturen borde innehålla en hel del sevärt.
 
Synd, ingen som har varit där?

Jag har nu bestämmt mig: det blir tre dagar med motorcykeln på småvägar upp till Glomfjord, sedan några dagar i Nationalparken. Kommer att berätta om detta när jag är hemma igen.

Om eftersom jag är redan så långt norrut: några dagar till på Lofoten! :)
 
Jag kom nu hem förra veckan efter två fantastiska veckor i norra Norge. Den här gången blev det ett kombinerat MC/fjällvandringssemester med focus på mycket motion till fots.

Sammanfattningsvis kan man säger att okända Lahku Nasjonalpark och Glomfjellet är mycket väl värd ett besök! Jag campade fyra nätter vid stora P-platsen nära dammen och gick dagsturer från där med lätt packning. Riktigt cool träppan av Rallarmarsjløypa - över 1100 extrem branta trappsteg upp till fjället. Från där lönar det sig att ströva runt i området. Hittade t ex flera gigantisk stora jättegryttor med flera meter i diameter!

Överallt fins sprickor och helt otroliga erosionsformationer. På flera ställen kan man hitta vattendrag som helt enkelt försvinner i marken, bara för att döka upp flera hundra meter bort igen - eller inte alls. Jag märkte att man måste vara extremt försiktigt under våren, när snön täcker över många meterdjupa sprickor!

Jag hittade tyvärr inte flera andra instressanta punkter som visades i filmen, t ex ormen. Tror för detta behöver man local guide.

På min hemsida http://www.nordicbiker.dinstudio.se/text1_67.html finns bilder och resebeskrivning, hoppas ni klara av lite Tyska!

Jag har GPS spår av alla vandringar och POI data, om någon är intresserat maila mig!

Hälsn
Kai-Uwe / nordicbiker
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.