Lagning av VKV-roder?

Har en äldre Anita med underliggande roder, där ena rodervajern har hoppat av allra längst in, i anslutningen till roderstocken. Vajerdel med ögla är lös, resten sitter fast längst in - skapligt oåtkomligt. Har ni tips på hur man kommer åt där?

Tillverka långa verktygsarmar och meka på distans?
Ta loss hela roderstocken? (hur?)
Såga upp servicelucka? (nejnej!)
Lämna in till ngn i Sthlms-trakten som lagar sånt härnt? (vem?)
Skicka in småbarn med skruvmejsel?

Tacksam för ideer!
 
Laga roder

Hej!
Jag har haft precis samma problem som Du, med att fixa till ett roderhaveri på min gamla "trotjänare´VKV Anita"och jag "borrade" (med en hål-såg) upp ett hål stort nog (ca 125 mm) för att ordna problemet.
När detta hände var min kajak endast ca 3-4 år gammal och det smärtade i mig att göra detta ingrepp.Men nu så här drygt 20 år senare och jag under den tiden har kört med "silver tejp" över det uppboorade hålet utan några som helst problem, så var det helt rätt beslut. Anledningen i första skedet för mig att borra upp hålet var att den "pianotrådsliknande vajern" gick av och fick bytas ut mot vanliga linor i stället. Jag har haft nytta av min "lucka" även vid ett senare tillfälle då jag efter en grundstötning knäckte rodret lite och det blev ett läckage, då kunde jag plasta från insidan utan att utsidan tog skada. Visst går det säkert att få någon lång och smal person utan klaustrofobi att utföra det som måste göras, men det är nog rätt så svårt om man inte vet hur man ska gå tillväga. Om du kollar med Kåre eller någon i på VKV-varvet i Västervik så har dom säkert en bra lösning på hur detta kan göras.
Lycka till! /Jampa
 
Att

såga upp en liten lucka i däcket med sticksåg är enkelt och även att plasta dit luckan efter roderåtgärderna. Jag gjorde det för ca 10 år sedan på min Lisa årgång 1984. Minns inte exakt felet nu men tror att rodret hade slagits in och bänt till rodertrumman när någon lånat kajaken.

Rodret fungerar fint numera hur som helst.

Thure
 

Bilagor

  • Lisa roderlucka.jpg
    Lisa roderlucka.jpg
    18.9 KB · Visningar: 1,071
Senast ändrad:
Tack!

Tack för snabba, kloka råd, får ta lite våga-såga-terapi i värsta fall. Ska ändå spackla massa grejor ... men först kolla med hjältarna i Västervik (de verkade ha semester förut, men snart är de kanske tillbaks i plastångornas förlovade land?! :) )

Ska prova petmoj-varianter också. Med ett schysst stålrör kan man ju som bekant slå världen (och tjuriga roder) med häpnad...
 
Tillverka långa verktygsarmar och meka på distans?
Ta loss hela roderstocken? (hur?)
Såga upp servicelucka? (nejnej!)
Lämna in till ngn i Sthlms-trakten som lagar sånt härnt? (vem?)
Skicka in småbarn med skruvmejsel?

Tacksam för ideer!

Trist när detta krånglar. Detta rodersystem utväcklades för tävlingskajaker där låg vikt var priat framför servicemöjligheter och styrka.

Vi har använt oss av alla metoder ovan och gör fortfarande efter hur skadan ser ut.

När jag var betydligt mindre än jag är nu så skickade farsgubben in mig med verktyg genom att skjuta mig in i fötterna (som sagt gäller att inte besitta anlag för klaustrofobi).

Vi har lite specialverktyg för ändamålet, så vi kanske kan hjälpa dig bara vi får hit kajaken.

Du kan ju ringa Ingvar om du inte redan gjort.

Nu mer undviker vi denna lösning och infört div andra som fungerar bättre på skärgårdskajaker. Tyvärr går det inte att eftermontera men lösningen som bilden visar är betydligt bättre ur hållfastighets och service perspektiv.
/Kåre
 

Bilagor

  • IMGP0032.JPG
    IMGP0032.JPG
    125.7 KB · Visningar: 1,160

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Hur

har detta uppkommit? Tänkbart är att det skett när packning pressats in för långt mot roderstyrningen i aktern. I så fall kanske det är så enkelt att du på en rörbit eller liknande kan sätta fast en hållartång/svetstång som du håller änden av pianotråden med kopplingen till hålet i rorkulten/svingeln. Gör utifrån fullt utslag med rodret åt den sida där pianotråden lossnat så att du kommer åt.

Går inte detta så är det transport till VKV som gäller men kanske måste även de såga ut en lucka i däcket.

Thure
 

Bilagor

  • 12-099_l.jpg
    12-099_l.jpg
    29.4 KB · Visningar: 759
Bra svar!

Happy end i sikte (methinks) - har språkat med inspirerande Ingvar och si, det skulle fällä bare va te å hake på kroken/öglan igen. Men vid laboration (med metspö! :)) visade det sig att hela J-kroken kom loss, verkar skadad/vajerinfästning av, så det får bli reservdelsleverans i ett litet platt paket från Småland!

Men tror jag slipper såga hål iaf. Har en hel hoper småbarn som kan assistera akterskeppsdykare i värsta fall?!

Okänt hur skadan uppkom, Anitan har bott hos en kompis ute i skärgården. J-kroken ser en aning saltvattens-patinerad ut om ni frågar mig, kan ju varit ren utmattning... men sånt brukar ju inte drabba VKV-kajaker, möjligen kanotisterna själva! ;)

Tack igen för alla goda råd!

Vidare i slipa-plasta-träsket, renoverar kajakarmadan... härnäst ska spruckna sarger och ledsna undersidor få lite TLC!
/sia
 

Bilagor

  • VKV-Anita.jpg
    VKV-Anita.jpg
    147.6 KB · Visningar: 952

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips