låglandsvatten att dricka?

Jag köper mina på Naturkompaniet i Linköping. Micropuur heter de, tror jag, nåt med Katadyn ingår också i namnet.
Ofta läggs de fram tillsammans med de där smakneutraliserande dropparna.
 
Koka vattnet är säkrast och billigast

Varför chansa? Är du osäker är det bäst att koka vattnet.
Filter kostar, väger, krånglar, går sönder eller funkar inte. Funkar inte mot virus.

Tabletter, klorering är inte heller 100% säkert. Brukar även smaka och kostar pengar.
Att skydda sig mot jordbruk- och miljöfilter är svårt, om du inte destillerar vattnet.

Att koka vatten tar bara några minuter. Vill du påskynda kylningen så häll det i en flaska el. behållare med lock och snöre och sen lägg det i sjön, floden osv. Torka av flaskan så att du inte kontaminerar vattnet.

Är vattnet lite sunkigt kan du förfiltrera det med kaffefilter, strumpa (helst utan svett) osv. Själv använder jag när det behövs mitt kära tefilter, som jag även kokar för att sterilisera. Älskar detta filter som jag använder till kaffe, te, barrte etc...

Lycka till.
 
Sawyers filter:

If viruses are an issue, we offer the Point ZeroTWO Purifier (0.02 micron absolute pores). This is the first and thus far only portable purification device to physically remove viruses. And it does it at a >5.5 log (99.9997%) rate, exceeding EPA and NSF recommendations.

EPA: United States Environmental Protection Agency
NSF: "NSF International

Founded in 1944, our mission is to protect and improve global human health. Manufacturers, regulators and consumers look to us to develop public health standards and certifications that help protect food, water, consumer products and the environment. As an independent, accredited organization, we test, audit and certify products and systems as well as provide education and risk management."

Så visst finns det (ett) filter som plockar bort virus. Dessutom är det ett extremt smidigt, billigt och långlivat filter. Nä jag jobbar inte för Sawyer men jag har scannat marknaden och dragit mina slutsatser dessutom har mitt eget filter fått jobba i något år på mer eller mindre skumma platser med gott resultat. Om man vill finlira och ta bort smak så skulle man kunna lägga till ett rent kolfilter inline med Sawyer för någon smakförbättring ger inte Sawyer.

Edit: Sawyer mini väger 39 gr och följer alltid med som backup om det skulle vara svårt att få tag i rent vatten. http://www.outdoorgearlab.com/Backpacking-Water-Filter-Reviews/Sawyer-Mini ger Sawyer "Best Buy" så det är fler än jag som gjort sin hemläxa :)
 
Enligt Outdoorgearlab så tar Sawyer Mini inte bort virus. "With a 0.1 micron pore size in its hollow fiber membrane filter, the Mini is effective against protozoa, bacteria, and the hard-shelled Cryptosporidium. It does not treat for viruses."

Vad har du för källa på att det skulle ta bort virus? Eller har jag missförstått något?


edit, källa:
http://www.outdoorgearlab.com/Backpacking-Water-Filter-Reviews/Sawyer-Mini



Sawyers filter:

If viruses are an issue, we offer the Point ZeroTWO Purifier (0.02 micron absolute pores). This is the first and thus far only portable purification device to physically remove viruses. And it does it at a >5.5 log (99.9997%) rate, exceeding EPA and NSF recommendations.

EPA: United States Environmental Protection Agency
NSF: "NSF International

Founded in 1944, our mission is to protect and improve global human health. Manufacturers, regulators and consumers look to us to develop public health standards and certifications that help protect food, water, consumer products and the environment. As an independent, accredited organization, we test, audit and certify products and systems as well as provide education and risk management."

Så visst finns det (ett) filter som plockar bort virus. Dessutom är det ett extremt smidigt, billigt och långlivat filter. Nä jag jobbar inte för Sawyer men jag har scannat marknaden och dragit mina slutsatser dessutom har mitt eget filter fått jobba i något år på mer eller mindre skumma platser med gott resultat. Om man vill finlira och ta bort smak så skulle man kunna lägga till ett rent kolfilter inline med Sawyer för någon smakförbättring ger inte Sawyer.

Edit: Sawyer mini väger 39 gr och följer alltid med som backup om det skulle vara svårt att få tag i rent vatten. http://www.outdoorgearlab.com/Backpacking-Water-Filter-Reviews/Sawyer-Mini ger Sawyer "Best Buy" så det är fler än jag som gjort sin hemläxa :)
 
Enligt Outdoorgearlab så tar Sawyer Mini inte bort virus. "With a 0.1 micron pore size in its hollow fiber membrane filter, the Mini is effective against protozoa, bacteria, and the hard-shelled Cryptosporidium. It does not treat for viruses."

Vad har du för källa på att det skulle ta bort virus? Eller har jag missförstått något?


edit, källa:
http://www.outdoorgearlab.com/Backpacking-Water-Filter-Reviews/Sawyer-Mini

Tordnado pratar om två olika filter... Sawyer Mini och Sawyer Point ZeroTWO.
 
@ Taipo:

Hoppas du har lika god lycka i fortsättningen :) Bara så du vet så är humusämnena är det du ska oroa dig minst för...

Halaj!

Nädå, jag är inte orolig alls. Finns ingen anledning. Jag dricker glatt.
Och visst har jag fått magsjuka några nånger. Det sprutar ur båda ända, och man är fullstänigt kraftlös. Varje gång har varit typ köpt hamburgertallrik från en korvmoj med tvivelaktig hygien.
Aldrig från en bäck med friskt porlande vatten.

//T
 
Håller med Rodman, det är så enkelt att koka, om man som jag ändå äter varm mat tre gånger om dagen. Inte behöver man kyla det heller, det går faktiskt lika bra att dricka det varmt.
 
Halaj!

Nädå, jag är inte orolig alls. Finns ingen anledning. Jag dricker glatt.
Och visst har jag fått magsjuka några nånger. Det sprutar ur båda ända, och man är fullstänigt kraftlös. Varje gång har varit typ köpt hamburgertallrik från en korvmoj med tvivelaktig hygien.
Aldrig från en bäck med friskt porlande vatten.

//T

Eller så associerar du bara magsjukan med korvmojen, i stället för det där vattnet du drack ur bäcken för över en vecka sedan!
 
Är ledare på ett friluftsläger som årligen hålls i Värmland. Där dricks uteslutande orenat sjövatten och under 25 år med ca 15 000 persondygn (25år x 9 dagar x 60 pers) har vi hittils aldrig blivit sjuka av vattnet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kikkit Dricka vatten ur sjöar? Allmänt om friluftsliv 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.