laga sovsäck

hej
har en haglöfs lim5. Tyvärr fick den ett brännmärke sista turen. En liten gnista flög från elden när jag luftade säcken. Det blev ett litet hål, 3-5 mm i diameter.

Hur lagar jag det? Tyget/väven är ju så tunn att det knappast går att sy. Bäst hade det varit om det fanns klisterlappar att sätta för.

/erik

Ring och fråga

När det gäller svenska fabrikat även om grejerna är tillverkade någon stans utomlands, så tycker jag det smartaste är att ringa (i detta fall Haglöfs) och fråga.

Per Brune

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det finns ju smidiga laglappar för tält och syntetjackor. Dessa borde fungera, blir dock lite grövre tyg än orginal. De som limmas fast är nog att föredra framför de som värms fast då detta kan skada övriga duken.

Jag skulle nog antingen ta en bit tesatejp och klistra på, det gjorde jag på dunjackan häromåret, och det håller bra. För mindre hål kan man bara dutta på lite silikon utspädd med ren bensin.

Ett alternativ är att ta en liten bit lämplig duntät nylon, kludda på silikon+bensin på båda ytorna och klämma fast över hålet. Svårigheten är att få till det så att limmet inte finns just över hålet så att dunet eller tyget på insidan av säcken limmas fast.

Jörgen

Vet inte om produkten finns längre, men jag har en rulle tejp av ripstop-nylon. Köpte den i nån båtsportbutik. Lagat både tält- och- sovsäckshål med den.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips